> ترکه توفان‌های شن بر تن مردم هیرمند | عصر هامون
تاریخ انتشار :شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۴۴
باز هم فصل تابستان فرا رسیده و مردم سیستان باید ترکه‌های توفان‌های شن این بلای طبیعی را بر وجود خود تحمل کنند، بیماری‌های چشمی، تنفسی بر اثر آلودگی هوا آنها را به ستوه آورده است.
ترکه توفان‌های شن بر تن مردم هیرمند

به گزارش عصر هامون، بادهای ۱۲۰ روزه موسوم به باد (لوار) دنباله بادهای موسمی اقیانوس هند است که در ناحیه سیستان با جهت شمال شرقی و جنوب غربی می‌وزد و تأثیرات مثبت و منفی آن چهار ماه دامنگیر منطقه سیستان می‌شود و در این مدت، شدت و حدت توفان شن‌های روان به قدری است که برخی از روستاها در زیر آن پنهان می‌شوند، علاوه بر اینها آلودگی هوا، ناراحتی‌های تنفسی و ریوی زیادی را ایجاد کرده و مردم هر ساله هزینه‌ها و خسارات مالی زیادی را متحمل می‌شوند...

توفان هر روز با شدت بیشتر می‌وزد ... خانه‌ها را زیر خروارها خاک مدفون می‌کند ... مدارس و ادارات را تعطیل می‌کند، هنوز علت مهاجرت از منطقه سیستان برای مسئولان محترم قابل تامل است!

با توجه به اینکه کانون توفان‌های شن در شهرستان هیرمند است و تبعات بادهای ۱۲۰ روزه در این منطقه بیشتر احساس می‌شود، خبرنگار فارس در هیرمند به سراغ مردم منطقه رفته تا درد دل آنها را از نزدیک جویا شود.

مسئولان از صبوری مردم منطقه سیستان سوء استفاده نکنند

یکی از شهروندان ساکن هیرمند در حالی‌که ماسک بر دهان داشت گفت: علاوه بر خودم دو برادر کوچکترم به بیماری‌های ریوی و تنفسی گرفتار هستند.

حسین دشتی می‌گوید: هر ساله در فصل تابستان و با شروع توفان‌های ۱۲۰ روزه بر شدت بیماری ما افزوده می‌شود.

محمد اربابی دیگر شهروندی است که می‌گوید: پدری مسلول در خانه دارم و برای درمان آن هر چند روز به شهرستان زابل سفر می‌کنم زیرا در بیمارستان هیرمند بیماران حاد تنفسی و ریوی را درمان نکرده و به بیمارستان‌های زابل و زاهدان ارجاع می‌دهند.

فاطمه بامری نیز می‌گوید: مردم این منطقه واقعا مظلوم واقعا شده‌اند و مسئولان نسبت به آنها کم لطفی می‌کنند ... چرا راهکار اساسی برای مقابله با نوفان شن اندیشیده نمی‌شود ... آیا تدبیر یک راهکار درست با وجود این همه نخبه‌ای که در کشور داریم کار مشکلی است؟

یک پسر نوجوان می‌گوید: بعضی اوقات شدت توفان به حدی است که برای خرید خانه هم نمی‌توانیم بیرون برویم، بازی با دوستان در کوچه و خیابان هم تعطیل است.

یکی از زنان خانه‌دار هم که از گردگیری هر ساعت و هر روز خانه به ستوه آمده می‌گوید: شدت گرد و غبار حتی در خانه هم احساس می‌شود، روی تمام وسایل خانه لایه‌های بسیاری از گرد و خاک می‌نشیند، گردگیری هم فایده ندارد، گاها تنفس در خانه هم سخت می‌شود ... این همه اعتبار صرف کارهای مختلف و پروژه‌های دیگر در منطقه می‌شود، ولی هیچ‌کدام برای رفع این مشکل موثر نبوده است.

کوهکن یکی از کشاورزان منطقه هیرمند نیز از تخریب مزارع کشاورزی ناراحت است و می‌گوید: هر ساله توفان‌های ۱۲۰ روزه به کشاورزی ما خسارت وارد می‌کند.

*برای کاهش اثرات توفان‌ها نیازمند عزم ملی هستیم

فرماندار هیرمند هفته اخیر در جلسه ستاد مدیریت بحران در این شهرستان اظهار داشت: بر اثر وزش توفان‌های گرد و خاک در چند روز گذشته، به بخش کشاورزی شهرستان هیرمند ۸۲ میلیارد ریال خسارت وارد شده است.

سلطانعلی دهمرده افزود: با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر، شدت گرد و خاک و نیز وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شهرستان هیرمند بیشتر از سایر شهرستان‌های سیستان است، به‌طوری که ۳۰ روستای این منطقه در معرض جدی هجوم شن‌های روان قرار دارد.

وی ادامه داد: لازم است تا سمیناری در این شهرستان برگزار شده و آثار و تبعات توفان مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

فرماندار هیرمند بیان کرد: در محورهای مواصلاتی سیادک، نیاتک، پل اکبرآباد و بازارچه مرزی میلک که محل تجمع شن‌های روان است، اکیپ‌هایی از اداره راه به صورت شبانه‌روزی برای بازگشایی این محورها مستقر هستند.

وی اذعان داشت: وزش توفان شن در شهرستان هیرمند بیشتر اوقات از حالت بحرانی فراتر رفته و باعث تعطیلی ادارات و مدارس سطح شهرستان می‌شود.

دهمرده گفت: وزش توفان شن در هیرمند باعث ایجاد مشکلات متعددی برای اهالی منطقه از جمله مدفون شدن منازل مسکونی به زیر شن‌های روان، مسدود شدن محورهای مواصلاتی، خسارات به بخش کشاورزی و دامی، بیماری‌های پوستی و تنفسی شده که برای کاهش اثرات توفان‌ها نیازمند عزم ملی هستیم.

وی همچنین خواستار شد که ستاد بحران استان برای جمع آوری شن‌های روان از سطح منطقه در زمینه اعزام ماشین آلات لازم؛ همکاری کند.

تخصیص اعتبار برای مقابله با ریزگردها در منطقه سیستان

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: وجود ریزگردها در منطقه سیستان به دلیل خشک شدن دریاچه هامون است که مالچ پاشی در آن ممکن نیست ... اما برای مهار و مقابله با آن امسال اعتبارات خوبی در کمیسیون تلفیق پیش‌بینی شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان هیرمند نیز گفت: طی سه ماه نخست امسال ۲۶۱ نفر از روستائیان این شهرستان به دلیل حمله‌های تنفسی ناشی از شدت توفان و ریزگردها به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

مهران عبادتی افزود: موارد حاد حمله‌های تنفسی و ریوی به بیمارستان‌های زابل اعزام می‌شوند.

هر سال در فصل تابستان بر تعداد بیماران چشمی و ریوی افزوده می‌شود.

تمام مراکز درمانی این شهرستان آماده ارائه هرگونه خدمات مورد نیاز به مراجعه‌کنندگان و بیماران با مشکلات تنفسی و ریوی ناشی از آلودگی هوا هستند.

سرعت توفان در هفته گذشته به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسید

سرعت توفان در شمال سیستان و بلوچستان و پدیده شن‌های روان در هفته گذشته به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسید و گرد و غبار در شهرهای زابل، هیرمند، هامون و زهک در حد بحران بود و دید افقی را بسیار کاهش داد.

مصدق گودرزی‌فر کارشناس پیش‌بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان بیان کرد: امروز شدت توفان در منطقه سیستان ۴۰ کیلومتر بر ساعت است و از فردا توفان و گرد و خاک در این منطقه شدت گرفته و تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

درب و پنجره‌های طبیعت به روی سیستان لاک و مهر شده است، نفس‌ها در سیستان به شماره افتاده است، شدت توفان روند تثبیت شن‌های روان را کند کرده است، آلودگی در هیرمند چند برابر حد مجاز گزارش شده است و بسیاری تیترهای دیگر، عنوان گزارش‌هایی است که طی چند سال اخیر خبرنگاران برای اینکه توجه مسئولان را به این بلای طبیعی جلب کنند، قلم زده‌اند ... به‌رغم تخصیص اعتبارات لازم برای تثبیت شن‌های روان اما عملکرد مسئولان چگونه است که نتیجه مثبتی حاصل نمی‌شود! و هر سال دوباره ناله و فریاد دادخواهی مردم منطقه در لابه لای شن‌های روان را باید به رشته تحریر درآوریم.

ما نوشته‌ایم و همچنان می‌نویسیم ... به امید روزی که لبخند آرامش و آسایش مردم صبور و ولایی منطقه سیستان تیتر یک صفحه رسانه‌مان باشد.
گزارش از: شیوا سرگزی

انتهای پیام/5696 https://www.asrehamoon.ir/vdce.x8ebjh8zn9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما