تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۵
سفير پيشين آمريکا در بحرين با مخالفت با لایحه جدید تحریم‌ها در کنگره آمریکا تصریح کرد رویکرد نظامی علیه ایران بی‌نتیجه است و باید با مذاکره به مسئله هسته‌ای سر و سامان داد.
تصویب لایحه جدید تحریم‌ها در کنگره، ایران را از میز گفتگوها دور می‌کند
تصویب لایحه جدید تحریم‌ها در کنگره، ایران را از میز گفتگوها دور می‌کند
به گزارش عصر هامون، به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی، "آدام ارلی" سفیر پیشین آمریکا در بحرین در گفتگو با این شبکه گفت: حاکم دبی در مصاحبه اختصاصی اخیر خود با بی بی سی از برداشته شدن تحریم های ایران حمایت کرده است. چنین موضعی تعجب آور نیست. دبی کانون تجارت در منطقه و در سراسر جهان است. بنابراین، هرچه جریان تجارت بهتر باشد، وضع برای دبی بهتر خواهد بود.

وی در ادامه مدعی شد: باید توجه داشت که علت حصول توافق نامه ژنو، تحریم‌هایی بود که اعمال شده است. همین تحریم ها بود که ایران را سر میز مذاکرات کشاند. نکته دومی که باید به آن توجه داشت این است که تحریمهای ایران برداشته نشده است. هنوز تحریمهای زیادی وجود دارد که علیه ایران اعمال می شود. توافق نامه‌ای که بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک حاصل شده و جزییات آن دو روز پیش اعلام شد فقط تحریمهایی بسیار محدود از ایران را کاهش می دهد و به معنای آن نیست که ایران به صورت گسترده بتواند به فعالیت های اقتصادی وسیع بپردازد.

مجری شبکه پرسید: باید توجه داشت ۵۹ عضو سنای آمریکا خواهان تشدید تحریم‌های ایران هستند. آیا شما با دیدگاه این افراد موافق هستید زیرا به نظر آنها، تحریمها نتیجه بخش بوده است؟

ارلی در پاسخ گفت: خیر.من از این نگرش حمایت نمی‌کنم. تحریمهای زیادی در حال حاضر علیه ایران اعمال می‌شود. درعین حال، اگر قرار است ایران از برنامه هسته ای بسیار پیشرفته اش دست بکشد، به مشوق‌هایی نیاز دارد. باید با ایران گفتگو کرد اما نباید امتیاز دادن به ایران به صورتی باشد که از جعبه (فشارها و تحریمها) رها شود. واقعیت این است که اگر سنا یا مجلس نمایندگان آمریکا مصوبه تحریمهای جدیدی را به تصویب برساند، ایران از میز گفتگوها دور خواهد شد.

مجری شبکه پرسید: در میان کشورهای حوزه خلیج فارس و در داخل آمریکا اختلاف نظرهایی در این خصوص وجود دارد. عربستان سعودی که یکی از کشورهای کلیدی حوزه خلیج فارس است نمی خواهد تحریم‌های ایران برداشته شود. چرا عربستان سعودی چنین نگرشی دارد اما حاکم دبی از لزوم برداشته شدن تحریمهای ایران سخن می گوید؟

ارلی در پاسخ گفت: باید از مقامات کشورهای حوزه خلیج فارس، این سوال را بپرسید! به نظر من در این خصوص چند نکته مهم است. شیخ محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دبی است و از طرف دبی حرف می زند. تردید دارم که مقامات ابوظبی نیز چنین دیدگاهی داشته باشند. به هرحال، نمی توان به شیوه‌های نظامی در قبال ایران متوسل شد.

مجری شبکه پرسید: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا می گوید احتمال رسیدن به توافق نامه جامع با ایران پنجاه-پنجاه است. به نظر شما احتمال این کار چقدر است؟

ارلی در پاسخ گفت: من تمایل چندانی ندارم در این بازی‌ها و گمانه‌زنی‌ها وارد شوم. اما به هرحال می توانم با قاطعیت بگویم که ما به اندازه‌ای که می خواستیم امتیاز نگرفته ایم. اگر چند ماه پیش از من می پرسیدید که آیا احتمال دارد چنین توافق نامه‌ای (در ژنو) حاصل شود می گفتم که احتمال این کار اندک است. توافق نامه اخیر ما را شگفت زده کرد. غنی سازی اورانیوم فقط بخش کوچکی از کل ماجرا است اما گام مهمی در مسیر حرکت به جلو است.


انتهای پیام/۵۰۸۲ https://www.asrehamoon.ir/vdcjvvex.uqeaazsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما