کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیریت جهادکشاورزی شهرستان خاش خبر داد،

برداشت 4 هزار تن خیار گلخانه ای در خاش

21 اسفند 1392 ساعت 8:55

مدیریت جهادکشاورزی شهرستان خاش گفت : پیش بینی می شود تا پایان فصل برداشت 4 هزار تن خیار و بیش از 2 هزار تن گوجه فرنگی از سطح گلخانه های شهرستان خاش برداشت و به بازار مصرف خاش و دیگر شهرهای استان روانه شود .


به گزارش عصر هامون،امان الله طوقی با بیان این مطلب که شهرستان خاش با داشتن تعداد ۱۰۷۱ واحد گلخانه ای رتبه نخست گلخانه را در استان دارا می باشد  در گفت و گو با تفتان ما اظهار داشت : از این تعداد در سال جاری بیش از ۸۰۰ سالن ۵۴۰ متری فعال است .
وی ادامه داد : به منظور استفاده بهینه از آب و خاک و افزایش تولید واحد سطح کار احداث گلخانه در این شهرستان از حدود ۸ سال قبل با احداث چند واحد گلخانه آغاز گردید که به دلیل صرفه اقتصادی و استقبال کشاروزان و علی الخصوص جوانان در سالهای اخیر افزایش چشمگیری را شاهد بوده ایم .
وی با بیان این که کاشت خیار در نیمه مهرماه و نشاء گوجه فرنگی در مرداد ماه انجام شده است ، افزود : برداشت محصول خیار از اول آذر و برداشت گوجه فرنگی نیز از اواسط آبان آغاز شده و به دلیل شرایط آب و هوائی مناسب تا خردادماه ادامه دارد .
طوقی مناسبترین تراکم را برای خیار در گلخانه ۲٫۵ تا ۳٫۵ بوته در مترمربع و برای گوجه فرنگی ۲٫۵ – ۲ بوته در متر مربع عنوان  و تصریح کرد :‌ارقام کشت شده خیار در شهرستان خاش زحل ، رویال ، شاپنی و هلندی و ارقام گوجه فرنگی فالکاتو و دوریگو می باشد .
وی پیش بینی کرد تا پایان فصل برداشت ۴ هزار تن خیار و بیش از ۲ هزار تن گوجه فرنگی از سطح گلخانه های شهرستان خاش برداشت و به بازار مصرف خاش و دیگر شهرهای استان روانه شود .
مدیریت جهادکشاورزی خاش خاطرنشان کرد : این گلخانه برای حدود ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است و ۱۵ نفر از فارغ التحصیلان بیکار رشته کشاورزی عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی نیز با عقد قرار دادی با معاونت بهبود تولیدات گشاهی سازمان جهادکشاورزی استان نیز نظارت فنی برای گلخانه ها را  بر عهده دارند .
وی در پایان اظهار داشت : به منظور کسب در آمد برای خانواده های روستای و ترویج احداث گلخانه های کوچک در سال جاری تعداد ۷ واحد گلخانه در مقیاس کوچک به صورت الگوی از محل اعتبارات سازمان جهادکشاورزی استان برای تعدادی از کشاورزان کم در آمد احداث شده است .
انتهای پیام/9031


کد مطلب: 49718

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/49718/برداشت-4-هزار-تن-خیار-گلخانه-خاش

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir