کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان؛

داروهای قاچاق تهدیدی بزرگ برای سلامت جامعه است

21 اسفند 1392 ساعت 11:53

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت : فراوده های بهداشتی و دارویی که به صورت قاچاق وارد بازار می شود بسیار خطرناک هستند و یکی از تهدید های بزرگ علیه سلامت جامعه محسوب می شوند.


به گزارش عصر هامون به نقل از زاهدانه،دکتر علیرضا مبارکی  اظهار داشت : دارو باید تحت نظارت و کنترل دقیق بهداشتی ساخته شود، وزارت بهداشت بر داروهای داخلی در کارخانجات کنترل کامل دارد و دارو تحت شرایط کاملا بهداشتی ساخته می شود.
وی افزود: از داروهاییکه به صورت قانونی و با نظارت وزارت بهداشت وارد کشور می شود نیز بازدید به عمل می آید و پس از گرفتن تأییدهای بین الملی در کشور توزیع می گردند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد : یک سری فراورده های دارویی که اکثرا هم مواد اعتیاد آور و داروی مخدر می باشند به صورت غیر مجاز وارد کشور می شود و ما نمیدانیم این داروها با چه مواد اولیه ای و تحت چه شرایطی تهیه می شوند، این داروها اکثراً حاوی مواد تقلبی و سمی می باشد و با داشتن مواد اعتیاد آور وابستگی ایجاد می کنند.
مبارکی در مورد داروهای قاچاق گفت : این فراورده ها شاید اصلی و اورجینال باشند ولی بدلیل شرایط نامناسب حمل و نقل و محل های نگهداری به احتمال خیلی زیاد دچار فساد می شوند و مصرف آنها نه تنها مفید نیست بلکه بسیار خطرناک است.
وی گفت : داروخانه ها تنها جای مورد تأیید وزارت بهداشت جهت تهیه دارو می باشد زیرا داروخانه ها دارای تأییده قانونی از وزارت بهداشت می باشند و مورد نظارت و کنترل قرار می گیرند .
وی افزود : داروهایی که در کشور کمیاب می باشد با پیگیری از طریق سیستم های اطلاع رسانی و پاسخگویی های وزارت بهداشت مانند تلفن گویای 114 که 24 ساعته پاسخگو است برای مردم قابل دسترس می باشند و مردم به هیچ عنوان حتی جهت تهیه داروهای کمیاب  به بازار آزاد مراجعه نکنند.
مبارکی با تأکید به تهیه مواد بهداشتی و دارویی از داروخانه ها افزود : اکنون درکشورهای پاکستان و چین اکثر داروها و مواد بهداشتی با مواد تقلبی تولید می شود و با توجه به هم مرز بودن استان ما با پاکستان این مواد به صورت قاچاق به راحتی وارد بازار آزاد می شود و شهروندان باید آگاه باشند که از این مواد استفاده نکنند.
وی گفت : معاونت غذا و دارو نظارت کاملی بر کار داروخانه ها دارد و در صورت مشاهده تخلف و توزیع داروی غیر مجاز برخورد بسیار جدی با آنها خواهد شد و همچنین شهروندان در صورت مشاهده اینگونه تخلفات و کم فروشی و عدم ارائه دارو توسط داروخانه ها می توانند موضوع را گزارش دهند تا رسیدگی شود.
وی در انتها افزود : وظیفه وزارت بهداشت و معاونت غذا و دارو اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم از عوارض داروهای تقلبی می باشد و در همین راستا با همکاری نیروهای نظامی و انتظامی واحدهای متخلف شناسایی و مواد غیر بهداشتی معدوم می گردد .
انتهای پیام/9031


کد مطلب: 49757

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/49757/داروهای-قاچاق-تهدیدی-بزرگ-سلامت-جامعه

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir