تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۷
رئیس جمهور روسیه پس از پایان همه پرسی در شبه جزیره کریمه و اعلام نتایج اولیه آن، تلفنی با همتای آمریکایی خود گفتگو کرد.
پوتین پس از همه پرسی در کریمه به اوباما چه گفت
پوتین پس از همه پرسی در کریمه به اوباما چه گفت
به گزارش عصر هامون،  "ولادیمیر پوتین" در گفتگویی تلفنی به "باراک اوباما" گفت، که همه پرسی 16 مارس (25 اسفند) برای تعیین سرنوشت شبه جزیره کریمه کاملاً مطابق با قانون بین الملل است.
دفتر اطلاع رسانی کرملین به نقل از پوتین اعلام کرد: همه پرسی شبه جزیره کریمه با قانون بین الملل و منشور سازمان ملل متحد به صورت کامل مطابقت دارد، و در آن تجربه "کوزوو" را در نظر گرفته است .
پوتین گفت : همه ساکنان کریمه آزادانه خواسته خود را بیان کردند .
بر اساس این گزارش، رؤسای جمهور روسیه و آمریکا اعلام کردند که با وجود اختلاف دیدگاه ها درباره همه پرسی کریمه، روسیه و آمریکا باید با همکاری یکدیگر راه حلی برای بازگرداندن آرامش به اوکراین بیابند.

پوتین در این تماس تلفنی خاطرنشان کرد: مسئولان جدید اوکراین قادر و متمایل به مقابله با افراطیون ملی گرا و تندروها نیستند؛ افرادی که آرامش اوکراین را سلب کرده اند و با شهروندان بی دفاع از جمله روسی زبان ها ، خشونت آمیز رفتار می کنند.

پوتین و اوباما همچنین به بررسی مساله اعزام هیأتی از سازمان امنیت و همکاری اروپا به اوکراین برای نظارت بر اوضاع این کشور پرداختند که به اعتقاد پوتین این هیأت باید در همه مناطق اکراین فعالیت کند.

دفتر اطلاع رسانی کرملین اعلام کرد که این تماس تلفنی به درخواست آمریکا برقرار شد.

* تهدید اوباما برای افزایش تحریمها

در مقابل، کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که باراک اوباما در این تماس تلفنی به اعمال تحریمهای جدید ضد مسکو به دلیل همه پرسی در کریمه اشاره کرده است.
بر اساس این بیانیه، اوباما به پوتین گفته است که آمریکا و همپیمانانش "هیچگاه" این همه پرسی را به رسمیت نمی‌شناسند.

* آخرین نتایج همه پرسی
"میخائیل مالیشف" رئیس کمیسیون نظارتی پارلمان کریمه بر همه پرسی اعلام کرد که نتایج شمارش 75 درصد از آرا بیانگر آن است که 95 و هفت دهم درصد از شرکت کنندگان در همه پرسی خواستار الحاق این شبه جزیره به روسیه هستند.
مالیشف با اشاره به موفقیت آمیز بودن همه پرسی، اظهار داشت که نسبت مشارکت به 82 درصد رسید و کمیسیون پارلمانی ناظر بر این همه پرسی هیچگونه شکایتی را دریافت نکرده است.
از سوی دیگر کمیته هماهنگی شهر "سواستوپول"، میزان حضور رأی دهندگان در همه پرسی را 89 و پنج دهم درصد اعلام کرد. شبکه "روسیا الیوم" به نقل از منابع رسمی تأکید کرد که شمار بسیاری از "تاتارهای" شبه جزیره کریمه در همه پرسی شرکت کردند.
* درخواست رسمی برای الحاق به روسیه
"رستم تیمیر غالییف" معاون اول نخست وزیر دولت کریمه اعلام کرد که نشست پارلمان این جمهوری خودمختار ساعت 10 صبح امروز (به وقت محلی) برای درخواست رسمی الحاق این شبه جزیره به روسیه، برگزار می‌شود.
* نظر رئیس کمیته ناظران بین الملل
"ماتیوش بیسکورسکی" رئیس لهستانی کمیته ناظران بین المللی در مصاحبه با خبرگزاری روسی "ایتار تاس" اعلام کرد که همه پرسی در شبه جزیره کریمه با همه قوانین بین المللی و اصول دموکراتیک همخوانی دارد.
وی گفت: رویدادهایی را که در کریمه دیدم، با همه پرسی هایی که در کشورهای دموکراتیک اروپایی برگزار می شود، تفاوتی ندارد.

انتهای پیام/ 4030 https://www.asrehamoon.ir/vdcb08bs.rhbggpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما