کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی به وضعیت زندانهای مخفی مصر

سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان , 4 ارديبهشت 1393 ساعت 8:21

روزنامه فایننشال تایمز در مقاله‌ای به زندانهای مخفی در مصر و شکنجه بازداشتی‌ها در زندانهای این کشور پرداخت.


به گزارش عصر هامون، روزنامه فایننشال تایمز در مقاله‌ای به قلم "برزو دراگاهی" و تحت عنوان "زندانهای مخفی مصر" به اوضاع در مصر و بازداشتها و بازداشتگاه‌های مخفی و همچنین انجام شکنجه در این زندانها پرداخت.

این روزنامه پس از اشاره به وجود این نوع زندانها در مصر می‌نویسد : تحلیل‌گران نگرانند که دستگیری و بازداشت هزاران مخالف در زندانهای مخفی مصر سبب ظهور تروریستهای تکفیری شود.

این روزنامه سپس به ماجرای یکی از افرادی که در این زندانهای مخفی بازداشت شده بود، می‌پردازد و می‌نویسد : "احمد عبدالسمیع" که 31 ساله بود و 3 فرزند داشت ، به مدت یک ماه بازداشت و زندانی بود ، بدون آنکه خانواده‌اش چیزی از وی بدانند . پس از این از سوی فرد نامعلومی با خانواده وی تماس گرفته می‌شود و گفته می‌شود که وی در زندانی مخفیانه است و سپس تلفن قطع می‌گردد.

وی سپس می‌گوید : پدر "احمد عبدالسمیع" به مسؤولان بسیاری در وزارتخانه های دادگستری و کشور ، التماس کرد تا مکان فرزندش را به او بگویند ، بدون اینکه این کار وی فایده‌ای داشته باشد و او در مدت یک ‌ماه از بیشتر زندانهای معروف مصر برای پیداکردن فرزندش بازدید کرد ، تا اینکه متوجه شد وی در زندانی مخفی بازداشت است ؛ چیزی که او می‌گوید تا به حال درباره آن چیزی نشنیده بود.

نویسنده این روزنامه سپس می‌نویسد : برخی از فعالان مصری و جمعیت های بین‌المللی حقوق بشری که این جوان مصری در شبکه‌ بزرگی از زندانها و بازداشتگاه های مخفی که مانند حفره‌های تاریک می‌باشند، زندانی است و این همان چیزی است که نه دولت مصر به وجود آن اعتراف می‌کند و نه بسیاری از افراد از وجود این چنین زندانهایی مطلع می‌باشند.

نویسنده این روزنامه سپس می‌گوید : این شبکه مخفی از بازداشتگاه‌ها پس از آنکه مقامات امنیتی مصر اقدام به دستگیری گسترده‌تر مخالفین در ژوئیه گذشته ، پس از کودتای نظامی که به سرنگونی محمد مرسی انجامید ، کردند افزایش یافته و حجم آن بیشتر شده است.

وی می‌گوید : نه وزارت دادگستری مصر و نه وزارت کشور به درخواست‌های خانواده‌های این بازداشتیها برای فهمیدن سرنوشت فرزندانشان در این زندانها پاسخ نمی‌دهند ؛ چرا که مقامات مصری به کل به وجود این زندانها اعتراف نمی‌کنند.

نویسنده این روزنامه با اشاره به این زندان که احمد عبدالسمیع در آن بازداشت بود می‌گوید : این زندان ، یکی از ده‌ها زندان مخفیانه ای است که نیروهای امنیتی در مصر برای بازداشت و بازپرسی و شکنجه هزاران مخالف که بیشترشان از حامیان مرسی اند ، بکار گرفته می‌شود.

نویسنده این روزنامه همچنین می نویسد : بیشتر زندانهای غیرمخفی مصر مانند زندان طره در قاهره و برج العرب که در نزدیکی اسکندریه بوده و محل بازداشت مرسی هست ، نیز شاهد شکنجه و اهانت به بازداشت‌شدگان است و زندانها و بازداشتگاه های مخفی که با دستور از جانب وزیر و یا حکم رئیس جمهوری نیز درست گردیده ، شاهد شکنجه‌های مختلف دیگری است که حتی در ذهن نیز نمی‌گنجد.

وی پس از آن می‌گوید : این نوع از بازداشت ها ممکن است منجر به شکل گرفتن نوع دیگری از افراطی‌ها در داخل این زندانها گردد ، همچنانکه در مورد ایمن الظواهری (رهبر کنونی القاعده) و ابو مصعب الزرقاوی شاهد آن بودیم ؛ چرا که در زندانها و بازداشتگاه‌ها تفکرات بسیاری از افراد تغییر می‌کند.

وی سپس از قول یکی از کارشناسان نقل می کند که گفته است : شکنجه و نبود عدالت از مهمترین دلایل تغییر تفکر و رفتن افرادی که به کارهای خشونت‌امیز و تروریستی منتسب می‌باشند به این سمت هست ؛ چرا که می‌بینیم این افرادی که در زندانها شکنجه می‌شوند، هنگامی که از زندان آزاد می‌شوند طبع خشونت‌گرایی می‌گیرند.

انتهای پیام/ 4030


کد مطلب: 51769

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/51769/نگاهی-وضعیت-زندانهای-مخفی-مصر

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir