تاریخ انتشار :پنجشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۰
"تونی بلر" نخست وزیر پیشین انگلیس گفت: دولت اوباما درست ترین کار را درباره ایران انجام داده است.
نباید به دنبال تغییر نظام در ایران باشیم/ ورود مذاکرات هسته‌ای به مرحله‌ای مهم
نباید به دنبال تغییر نظام در ایران باشیم/ ورود مذاکرات هسته‌ای به مرحله‌ای مهم
به گزارش عصر هامون، "بلر" در اظهاراتی در دفتر موسسه پژوهشی بلومبرگ در لندن گفت: درباره ایران ما باید به شفافیت بگوییم که دولت اوباما درست‌ترین را انجام می‌دهد. هفته‌های آینده شاهد مرحله‌ای مهم در مذاکرات خواهیم بود.

وی در ادامه مدعی شد: من طرفدار پذیرش خواست‌های آنها برای اثر گذاری منطقه‌ای در برابر عقب‌نشینی از خواست‌های اتمی‌شان نیستم. اهداف ما نباید در تغییر نظام باشد. بلکه ما باید از هر فرصتی برای مقابله با این موضوع که آنها از قدرتشان برای حمایت از افراطی‌گرایی(!) بهره ببرند،استفاده کنیم.

بلر در ادامه گفت:این موضوع هیچ جای تعجب ندارد که ایده عموم مردم انگلیس و هر کجای دیگر از جهان بر این محور استوار است که ما باید در موضوعات سیاسی خاورمیانه و ماورای آن وارد شویم.ما شاهد اعمالی دردناک در افغانستان و عراق بوده ایم.پس از سال 2008 ما با اضطراب های ناشی از بحران اقتصادی روبرو بوده ایم و در کنار آن اگر ما می خواستیم وارد حیطه سیاست در خاورمیانه شویم مردم علت و چگونگی آنرا از ما می پرسیدند.

وی افزود:اخیرا بحران اوکراین موضوع خاورمیانه و بحران در سوریه را به حاشیه کشاند. با توجه به حوادث خاورمیانه آنچه در آنجا روی می دهد بزرگترین تهدید برای امنیت جهانی در قرن بیست و یکم است. در این منطقه از جهان و مناطق مرزی فراتر از آن، از افغانستان تا پاکستان و از شرق آن تا شمال آفریقا تا غرب شاهد هرج و مرجی بی پایان هستیم.

نخست وزیر پیشین انگلیس در ادامه گفت:ریشه این بحران در آنچه وی "افراط‌گرایی اسلامی" خواند، قرار دارد. این موضوع در سراسر جهان گسترده و جوامع را بی ثبات کرده است. تلاش دارم در سخنانم آنچه را در تقابل با این موضوع باید انجام دهیم ارائه کنم.

بلر افزود:به چهار دلیل خاورمیانه همچنان از اهمیت زیادی برخوردار است.اول اینکه بخش زیادی از منابع انرژی در این منطقه تولید می‌شود و به نظر نمی‌رسد که به این زودی ها شاهد استقلال جهان در زمینه انرژی باشیم.این منطقه تاثیر زیادی بر قیمت انرژی و ثبات اقتصادی در جهان دارد.در مرحله دوم این منطقه دروازه اروپا است و بی ثباتی در آن اتحادیه اروپا را تهدید می کند.هرگونه بی ثباتی در شمال آفریقا کشورهای اسپانیا و ایتالیا را تهدید می کند.
وی در ادامه گفت:در مرکز این گرداب اسرائیل قرار دارد.این رژیم متحد آمریکا و کشورهای پیش رو اروپایی است. در سالهای گذشته مقامات روابط خود را با روسیه و چین ایجاد کرده اند اما این دو کشور همانند متحدان غربی این کشور نیستند.در حال حاضر اسرائیل خود را از طوفان اطرافش کنار کشیده است اما آنچه ما در سالهای اخیر آموخته ایم این بوده است که باید انتطار حوادث غیرمنتظره را داشته باشیم.

بلر گفت:زمانی که ما از عراق به لیبی،از مصر به یمن و از لبنان به سوریه و کمی دورتر به ایران،پاکستان و افغانستان نگاه می کنیم در مورد هرکدام از این کشورها با پیچیدگی هایی روبرو می شویم.

وی افزود: ما رژیم‌های افغانستان و عراق را تغییر می دهیم و سربازان خود را برای ساختن این کشور وارد میدان جنگ می کنیم اما این کار دشوار و خونین است.ما رژیم لیبی را از راه حملات هوایی تغییر می دهیم و از نیروهای زمینی استفاده نمی کنیم اما امروز لیبی در افتضاحی گرفتار شده است و بی ثباتی در همه جای آن مشاهده می‌شود. در سوریه ما خواهان تغییر رژیم می شویم و مخالفان را تشویق به قیام می کنیم اما زمانی که حزب الله به نفع اسد وارد میدان می‌شود ما حتی از دخالت نظامی و آن هم با حملات هوایی برای دادن شانسی برای برتری مخالفان ؛ امتناع می کنیم. نتیجه این کار از هم پاشیدگی کشور؛آوارگی میلیونها نفر و تلفاتی تقریبا به اندازه جنگ عراق است که پایانی برای آن دیده نمی شود و خطر بی ثباتی شدیدی است که در منطقه به همراه دارد.

وی درباره مذاکرات سازش گفت:از زمانی که جان کری وزیر خارجه آمریکا شد تلاش زیادی را در راه مذاکرات صلح انجام داد.این تلاشها در حالت توازن متوقف شد.بسیاری می گویند که وی نباید اولویت کاری برای این موضوع در نظر می گرفت.آنها اشتباه می کنند.این موضوعی اساسی برای جهان و منطقه است.این نه به خاطر موضوع منازعه اسرائیل و فلسطین است بلکه دلیل اصلی بسیاری از مشکلات ماست.

وی در پایان گفت:از زمانی که حادثه یازدهم سپتامبر روی داد جهان ما دچار تغییر شد.ما شاهد رویدادهای پیچیده امنیتی بوده‌ایم که منازعاتی را در طول سالهای اخیر به همراه داشته است و بهای آن هم با پول و زندگی میلیونها نفر پرداخت شده است.

وی مدعی شد این یک جنگ قراردادی نیست. این جنگی بین مدرنیته و عقیده است.

انتهای پیام/ 4030 https://www.asrehamoon.ir/vdcgw79n.ak9qz4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما