کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عصر هامون پیگیری می کند؛رفع مشکل فاضلاب زابل بر عهده کیست؟

توپ سلامت شهروندان زابل بین مسئولان پاسکاری می شود

24 ارديبهشت 1393 ساعت 12:54

فاجعه بوی تعفن فاضلاب دیگر مختص خیابان هیرمند شمالی نیست این فاجعه کل شهروندان زابل را به سطوح آورده است.


به گزارش عصر هامون، پس از درج خبری مبنی بر انتقاد مردم زابل از بوی نامطبوع فاضلاب در عصر هامون بسیاری از مردم این شهرستان ضمن ابراز لطف نسبت به این پایگاه خبری نسبت به فاضلاب خیابان های دیگر این شهرستان نیز ابراز گلایه مندی کرده و خواستار پیگیری این فاجعه در زابل توسط این پایگاه خبری شدند.
پس از پیگیری هایی که توسط این پایگاه خبری صورت گرفت مناطقي چون خيابان بعثت، هیرمند شمالی، میدان بسیج، چهارراه زهک ، بیرجندیها و ساکنین میدان امام حسین (ع) که میدان اصلی شهر و یکی از ورودی های این شهرستان است از آب و تعفن و بوي نامطبوع فاضلاب گلایه مند بودند.
با وجود اينکه فاضلاب در شهرهاي مختلف استان سیستان و بلوچستان با مشکلاتي ريز و درشت به سر مي‌کند اما شهرستان زابل با معضلاتي فراتر از حد تصور با آن دست به گريبان است که نمي‌توان آنها را ناديده گرفت.

اکثر خیابان های زابل بوی تعفن و فاضلاب می دهند
یکی از شهروندان زابل گفت: وضعيت فاضلاب در مناطق مختلف اين شهرستان نابه‌سامان و جدی است و متاسفانه آبفای شهرستان از رسیدگی به آن سرباز می‌زند چرا که با وجود مکاتباتی که با مدیر سازمان آبفا زابل در خصوص بوی تعفن و بالا زدگی ها در فواصل و زمان های مختلف داشته ایم این معضل یا با ارسال یک ماشین مکنده به عنوان مسکنی چند ماهه خاتمه یافته یا اصلا جوابی دریافت نکرده ایم که امیدواریم مسئولان استانی به درد دل های مردم شهرستان زابل گوش کرده و اقدامي موثر براي رفع اين رويه انجام دهند.
وی که ساکن میدان بسیج این شهرستان بود ادامه داد: نه تنها بوی تعفن فاضلاب را در این میدان باید تحمل کنیم بلکه فاضلاب نیز در این خیابان بالازده و منظره زشتی به این میدان داده است.


این شهروند گفت: معضل بوی تعفن فاضلاب فقط مختص به این خیابان نیست بلکه اکثر خیابان های زابل با این مشکل مواجه هستند و گاهی با عبور از یک خیابان متوجه این امر می شوید.
سارانی یکی از شهروندان زابل گفت: طی مکاتباتی که در خصوص بوی تعفن این منطقه داشتیم نه تنها مدیر ابفا برای بازدید به این خیابان نیامد بلکه پس از حضور یکی از نیرو های ابفا زابل وی عنوان کرده بود هیچ بوی فاضلابی در این خیابان نیست باید به مدیر ابفا زابل بگویم متاسفانه نمی توانم بو را به صورت مستند همراه مکاتبه خدمت ایشان ارسال کنم وگرنه قطعا این کار را می کردم.

مدیر آبفا زابل: بوی بد آب و فاضلاب به من چه
طی تماسی که با مدیر عامل آبفای زابل داشتیم گفت: اصلا بوی بد آب و فاضلاب به من ارتباطی ندارد.
حبیب اعلایی ادامه داد: خیابان هیرمند شمالی 84 شبکه فاضلاب ندارد لذا پاسخگوی بوی تعفن نیستیم.
وی افزود: زمانی می توانید از ابفا این مشکل را مطالبه کنید که این منطقه شبکه فاضلاب داشته باشد در آن صورت ما پاسخگوییم لذا هر نقطه ای که شبکه فاضلاب اجرا نشده باشد اصلا به ما مربوط نیست و آنچه که به ما بر می گردد این است که کل شهر را در دستور کار داشته باشیم .

اداره آبفا نمی تواند سلب مسئولیت کند
یک کارشناس آگاه در این خصوص گفت: از آنجایی که اداره آبفا یک اداره خدماتی است و آب و فاضلاب نیز یکی از خدمات شهری است که باید به هر شهروندی برسد لذا با وجود مکاتباتی که مردم در خصوص بوی تعفن این منطقه با این سازمان داشته اند این سازمان نمی تواند سلب مسئولیت کند و باید طی مکاتباتی با استان مشکلات مردم این منطقه را منعکس و جهت رفع این موضوع اقدام می کرده است مگر اینکه خواسته مردم در نظر مدیر عامل این سازمان جایگاهی نداشته باشد.
این کارشناس آگاه با اشاره به اینکه کل شهر در خصوص فاضلاب در دستور کار اداره آبفا است ادامه داد: از نظر خدمات شهری این اداره، آب این منطقه را تامین می کند لذا این آب، فاضلابی هم دارد و متولی آن هم آبفا است بنابر این باید پیگیر مطالبات مردم این منطقه باشد چرا که مردم این منطقه از شهر هم، حق استفاده از طرح شبکه فاضلاب را دارند.

مطالبات شهروندان حاشیه شهر اصلا جای بحث و طرح نیست
اعلایی مدیر ابفا زابل گفت: فاز مطالعاتی اجرای شبکه فاضلاب در خیابان هیرمند شمالی انجام و در فاز دوم مطرح شده است لذا در حال حاضر منتظر تامین اعتبار هستیم تامین اعتبار هم بودجه ملی می خواهد و ردیف ملی هم از استان تعیین می شود استان هم بودجه هایش را از استانداری می گیرد که این یک مسئله فراگیر است و فراتر از آبفا زابل است لذا در حال حاضر که ما در خیابان امام خمینی این شهرستان که هسته مرکزی شهر است شبکه فاضلاب نداریم بعد بخواهیم برویم به موضوع شبکه فاضلاب حاشیه شهر بپردازیم چنین چیزی موضوعیت برای طرح نداشته و مطالبه شهروندان هیرمند شمالی اصلا جای بحث نیست.
وی بیان داشت: تامین اعتبار طرح فاضلاب هیرمند شمالی 84 ، وابسته به شرایط مالی دولت است ممکن است یک سال یا ده سال اجرای این طرح به خاطر نوسانات تامین بودجه طول بکشد.
وی ادامه داد: با وجود همه مشکلات مالی که کشور داشته در بخش فاضلاب ما فعال بودیم و مبالغ زیادی را در محدوده قلنبر کار کردیم و در حال حاضر هم پیمانکار در خیابان باقر جنوبی و در بازار محدوده ابتدای بیرجندیها که مرکز شهر است مشغول به کار است.
وی اضافه کرد: در سال جدید نیز افزایش تصفیه خانه و خطوط انتقال در برنامه های این سازمان است که بحث اجرایی این برنامه ها منوط به تامین اعتبار است.

عنوان کردن "حاشیه شهر" از سوی کسی که در جایگاه خدمت رسانی به مردم است در خور شان نیست
کارشناس اگاه ادامه داد: یکی از وظایف هر شهری این است که 15 تا 30 سال آینده آن شهر را نسبت به وسعت شهر در آینده ببیند تا بتواند جهت خدمت رسانی به مردم برنامه ریزی مناسبی نماید پس عنوان کردن منطقه ای که الان جز شهر است با عنوان "حاشیه شهر" از سوی کسی که در جایگاه خدمت رسانی به مردم است مناسب و در خور شان نیست.
وی ادامه داد: مسئولین به جای اینکه پیگیر مطالبات مردم باشند از عناوین "حاشیه شهر " استفاده می کنند هر قسمتی از شهر هم که باشد مسئولین وظیفه دارند پیگیر مطالبات مردم بوده و حق شهروندی آنان را انجام و به آن شهروند خدمات داده شود.
وی با اشاره به اینکه طرح اجرای فاضلاب زابل از طرح های مهر ماندگار دولت دهم بود افزود: طرح فاضلاب زابل 15 سال است که دارد اجرا می شود پس از مدتی که این طرح تعطیل شد با پیگیری های نمایندگان قبلی زابل نورا و کیخا این طرح دوباره شروع به کار کرد که در دولت دهم در لیست طرح های ماندگار این شهرستان قرار گرفت لذا برخی کوتاهی ها و عدم پیگیری ها باعث شد این طرح که قرار بود در دولت دهم تمام و افتتاح شود همچنان باقی بماند.
این کارشناس آگاه افزود: پس از شروع دوباره طرح فاضلاب زابل این طرح از خیابان تقاطع هامون و هیرمند شروع و تا خیابان هیرمند 62 اجرا شد از خیابان هیرمند 62 تا 84 این طرح اجرا نشد که مدیر آبفا زابل با توجه به مکاتبات مردم این منطقه و فاصله 10 میلانی تا هیرمند شمالی 84 باید این موضوع را به استان منعکس و پیگیر خواسته و مطالبه مردم این منطقه می بود و از آنجایی که این طرح تازه اجرا شده این امکان بوده که این 10 میلان هم پس از پیگیری به طرح اضافه و پوشش داده شود.
وی با اشاره به گفته های مسئولین مبنی بر اتمام این طرح تا ده سال دیگر افزود: تا زمانی که مسئولین پیگیر رفع مشکلات نباشند و شهروندان از حقوقشان آگاه نباشند این طرح تا 15 سال دیگر که بماند شاید کفاف عمر ما را هم نکند و به اتمام نرسد.
این کارشناس اگاه در خصوص بوی تعفن میدان امام حسین این شهرستان عنوان کرد: با توجه به اینکه اداره آب و فاضلاب در این خیابان است تقریبا 80 درصد فاضلاب زابل داخل لوله های اینجا و از اینجا تجزیه و به تصفیه خانه ارسال می شود.
وی ادامه داد: مقداری از فاضلاب شهری در لوله ها می ماند و این باعث بوی بد در این منطقه می شود که البته جهت رفع ان کارهایی انجام شده ولی به صورت کلی رفع نشده است.
وی گفت: برای رفع کامل بوی میدان امام حسین(ع) باید هزینه هایی انجام می شد که متاسفانه تا کنون پیگیری و اقداماتی در این خصوص انجام نشده است.
این کارشناس ادامه داد: هزینه برآورد شده برای رفع بوی فاضلاب میدان امام حسین تقریبا 60 میلیون تومان است.
وی گفت: یکی از کارهای غیر کارشناسانه ای که در زمینه فاضلاب توسط اداره آبفا انجام شد و مشکلات و معضلاتی برای برخی خیابان های این شهرستان بوجود اورده است اجرای طرح دوم خیابان سام بود که خطی در پناه خط دوم کار گذاشته شد و این امر سبب بالا زدن فاضلاب از جو های آب خیابان هیرمند، میدان بسیج، خیابان بعثت و چهارراه زهک این شهرستان شد .
این کارشناس اضافه کرد: اگر خطوط فاضلاب به صورت ماهانه لایروبی و لجن روبی شود و لجن و رسوب از داخل لوله ها جمع اوری و خارج شود این مشکلات پیش نمی اید ولی متاسفانه بهره برداری خوب نبوده و این لجن ها و رسوبات در لوله ها مانده و سطح لوله ها را پایین و قطرش کم شده است و این باعث شده فاضلاب از منهوله فاضلاب بالا بزند.
وی ادامه داد: در حال حاضر مشکلات این شهرستان فقط برای مدت کمی با مکنده رفع می شود لذا برای رفع کلی مشکل فاضلاب این شهرستان باید پیمانکار اورده و طرحش از اول بازسازی شود.

عدم پیگیریهای مصرانه نمایندگان زابل باعث عقب افتادن اتمام طرح فاضلاب در دولت دهم
عباسعلی نورا نماینده سابق مردم سیستان در مجلس در گفت و گو با عصر هامون در خصوص عدم اتمام این طرح در زمان دولت دهم با توجه به اینکه این طرح در لیست طرح های ماندگار بود گفت: زمانی که طرح ها در مجلس اولویت بندی می شود بستگی به قابلیت های منطقه بودجه بیشتری دریافت می کند و هر منطقه ای که ضعیف تر و مردم و مسئولین و نمایندگانش توان پیگیریشان نسبت به جاهای دیگر کمتر باشد قطعا اولویت به جاهای دیگر کشور تعلق می گیرد.
وی ادامه داد: شهرستان زابل تنها جایی است که فاضلاب در خیابان رها و بهداشت مردم به خطر می افتد ولی صدا در خود منطقه خفه می شود و کسی رسیدگی نمی کند.


متولی جمع آوری فاضلاب رها سازی شده شهرداری و مرکز بهداشت است
مدیر آبفا زابل در ادامه گفت و گو با عصر هامون گفت: هیچ مشترک و شهروندی اجازه ندارد فاضلاب خود را در معابر عمومی رها سازی کند در صورت چنین امری متولی جمع آوری آب های سطحی و فاضلاب رها سازی شده شهرداری و مرکز بهداشت است و عملا در آن قسمت چیزی متوجه آبفا نیست.

شهردار زابل: جمع آوری "آب های سطحی " وظیفه شهرداری است، نه جمع آوری " فاضلاب"
شهردار زابل با اشاره به اینکه جمع آوری آب فاضلاب یک کار مشترک بین شهرداری ،آبفا و بهداشت است گفت: شهرداری فقط وظیفه اخطار به شهروندان در خصوص عدم رها سازی فاضلاب در خیابان را دارد.
غلامعلی خمر ادامه داد: جمع آوری آب‌های سطحی در سطح شهر " مثل آب باران و..." بر عهده شهرداری است که فعلا هیچ بارندگی رخ نداده است ولی متاسفانه برخی دوستان مسئولیت جمع آوری آب های فاضلاب را بر دوش شهرداری می‌اندازد با این حال جور همه را شهرداری به دوش می کشد لذا طی تماسی که پایگاه خبری عصر هامون در خصوص خیابان هیرمند شمالی با ما داشت ما خودرو مکنده را به این محل فرستادیم.

گزارش دادن و تذکر به شهرداری و آبفا در خصوص فاضلاب وظیفه بهداشت است
رییس مرکز بهداشت زابل در گفت و گو با عصرهامون اظهار داشت: مرکز بهداشت زابل هیچ مسئولیت و وظیفه ای در جمع اوری فاضلاب رها سازی شده در معابر عمومی ندارد در صورت مشاهده چنین چیزی و یا مکاتبه شهروندان با ما این اداره موظف است طی مکاتبه با شهرداری و آبفا موضوع را به این ادارات گزارش دهد.
جواد اکبری زاده ادامه داد: در صورتی که گزارش مردمی به ما داده شود نیرو های بهداشت محیط برای گزارش به محل اعزام و پس از متذکر شدن مراتب جهت ادامه کار به شهرداری و آبفا گزارش داده می شود.

گلایه مدیر آبفا از رسانه ها
اعلایی ضمن گلایه از انتشار خبری مبنی بر مدیر عامل آبفا پاسخگو باشد اظهار داشت: ما رسانه را در کنار خودمان می بینیم نه در مقابل خودمان و در شهری زندگی می کنیم که به اندازه کافی معضلات وجود دارد لذا چرا رسانه به سمتی برود که کاری که اصلا به ما مربوط نیست  به ما نسبت  داده شود.

جوابیه پایگاه خبری عصر هامون
مدیر عامل ابفای سیستان ضمن احترام خدمت جنابعالی باید به استحضارتان برسانیم رسانه ها صدای مردم هستند و تنها به دنبال انعکاس و انتشار پیام مردم به مسئولین هستند و نه تنها در مقابل کسی نایستاده اند همچون مسئولین به دنبال رفع مشکلات مردم می باشند و تنها مشکلاتی را که از دید مسئولان دور مانده و خواسته مردم است انعکاس و در نهایت جواب مسئولین را منعکس می نمایند.
به هر حال شهروندان در انتظار حرکتي جدي از سوي مسئولان شهرستانی و استاني برای رفع فاجعه فاضلاب زابل می باشند تا شايد امسال تابستان دیگر گرفتار بوی بد فاضلاب و تعفن نباشند.
تصاویر این خبر توسط شهروندان زابل ارسال شده است.
گزارش از: جهان بین
انتهای پیام/9031


کد مطلب: 52659

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/52659/توپ-سلامت-شهروندان-زابل-بین-مسئولان-پاسکاری-می-شود

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir