کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس اداره امور عشایری خاش؛

بیش از ۴۰۰۰ خانوار عشایر به مراتع سرسبز خاش کوچ کردند

28 ارديبهشت 1393 ساعت 8:07

رئیس اداره امور عشایری خاش گفت :‌ تعداد 4010 خانوار عشایر عضو شرکت تعاونی عشایری تفتان خاش از اوایل فروردین ماه کوچ بهاره خود را به مراتع سرسبز منطقه آغاز کردند .


به گزارش عصر هامون به نقل از تفتان ما،محمد کوهساری ، اظهار داشت :‌ جمعیت عشایر خاش ۲۵ هزار نفر می باشد که با تعداد ۱۵۰ هزار راس دام سبک که اکثریت آنها را بز تشکیل می دهد به مناطق سرسبز دامنه تفتان و منطقه ایرندگان کوچ کردند .
وی تصریح کرد : با توجه به نزول رحمت های الهی در سال ۹۳-۹۲ علاوه بر دام سبک عشایر، دیگر دامداران روستاها نیز دامهای سبک خود را به مناطق سرسبز شهرستان کوچ می دهند به طوری که در مدت حدود ۸ ماه نیاز به تالیف علوفه دستی و خوراک دام ندارند .
کوهساری افزود : تعداد ۴۰۱۰ خانوار عشایر عضو شرکت تعاونی عشایری تفتان خاش از اوایل فروردین ماه کوچ بهاره خود را به مراتع سرسبز منطقه آغاز کردند .
رئیس اداره امور عشایری خاش با بیان این مطلب که علاوه بر عشایر شهرستان خاش دامدارانی از شهرهای زاهدان و زابل نیز به مراتع شهرستان کوچ کرده اند ، افزود : اداره امور عشایر آبرسانی سیار به مناطق عشایری و ارزاق عمومی از قبیل قند ، شکر ، روغن و آرد عشایر را از طریق فروشگاه های عشایر تامین می کند .
کوهساری نقش عشایر را در تولید گوشت دامی، پشم و نیز رونق صنعت لبنیات مهم دانست و گفت :‌ورود گردشگر برای معرفی زندگی بیشتر عشایر سطح استان و نگاه تخصصی به حوزه جاذبه‌های طبیعی مهم است .
وی اظهار داشت : عشایر سیستان و بلوچستان به زبان فارسی و بلوچی سخن می گویند و ویژگی مهم آنان کوچ دورانی است که بیشتر بصورت کوچ عشایر منطقه بلوچستان انجام می شود.
رئیس اداره امورعشایری خاش بیان کرد : ضرورت دارد دستگاههای ذیربط به مشکلات این قشر زحمت کش که مولد فعال در جامعه هستند، توجه ویژه داشته باشند.
وی افزود : عشایر عموما زندگی خود را از دامداری اداره می‌کنند و به همین دلیل معمولاً هر سال از ییلاق به قشلاق و بالعکس کوچ می‌کنند تا بتوانند شرایط بهتری برای کسب و کار خود داشته باشند.
وی در پایان بر لزوم مستقرشدن امکانات بهداشتی در مناطق عشایری تاکید کرد و افزود: در استان سیستان و بلوچستان در نقاط مختلف مناطق بکر ناشناخته فراوانی وجود دارد که باید با برنامه‌ریزی برای گردشگران و دوستداران طبیعت معرفی شود.
 بدلیل مراتع غنی شهرستان خاش علاوه بر ۱۵۰ هزار راس دام سبک عشایر تعداد بیش از ۳۰۰ هزار راس گوسفند ، بره ، بز و بزغاله دیگر روستائیان در این فصل به مراتع سرسبز خاش کوچ داده می شوند و مردم روستائی و عشایر در فصول بهار و تابستان به تولید کرده و روغن محلی که بخاطر تغذیه دامها از گیاهان معطر از طعم و عطر بسیار خوبی برخوردار است مشغولند که این فراورده های دامی از نظر کیفی و کمی رتبه اول در استان را دارا می باشند .
انتهای پیام/4382


کد مطلب: 52883

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/52883/بیش-۴۰۰۰-خانوار-عشایر-مراتع-سرسبز-خاش-کوچ-کردند

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir