کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتقادات از جانمایی پتروشیمی چابهار رو به افزایش است;

مکان پتروشیمی چابهار سلامت مردم را به صورت جدی تهدید می کند

12 مرداد 1393 ساعت 8:05

امام جمعه اهل سنت چابهار گفت: در مسیر پتروشیمی چابهار به هیچ وجه به سلامت مردم و محیط زیست توجه نشده است.


به گزارش سرویس سیاسی عصر هامون، با توجه به تصمیم دولت در خصوص تبدیل چابهار به هاب سوم پتروشیمی با احداث شهرک پتروشیمی در این منطقه ایجاد تحول و توسعه اشتغال را شاهد خواهیم بود، اما بنظر می رسد در مسیر احداث این پرژه ملی مشکلات فراوانی وجود دارد.
از ابتدای تصمیم دولت و خبر ریاست دولت تدبیر و امید برای احداث پتروشیمی چابهار تا کنون در محافل مختلف نسبت به این طرح انتقادات مختلفی مطرح شده است، طرحی که در وهله اول می توان از آن بعنوان راهی برای برطرف کردن معضل بیکاری جوانان سیستان و بلوچستان نام برد.
انتظار می رود این پروژه بعد از بهره برداری ضمن ایجاد امکان ۱۰ میلیارد دلار صادرات، برای قشر کثیری از مردم چابهار ایجاد اشتغال کند زیرا شمار اشتغال این پروژه درطول عملیات اجرایی ۲۰ هزار نفر برآورد شده است . اما در گیر و دار خبر احداث این پروژه چندین موضوع مطرح است که مهم ترین آن موضوع آسیب های زیست محیطی این طرح ملی است.
برخی تحلیگران دخالت و فشار لابی های استانی و کشوری برای احداث این پروژه با وجود مخاطرات طبیعی فراوان آن را بی تاثیر نمی دانند و اعتقاد دارند افرادی به هر قیمتی و بدون توجه به محیط زیست و سلامت انسانها فقط در فکر ثروت اندوزی هستند.
عده ای به فکر چپاول و ثروت اندوزی هستند
امام جمعه اهل سنت چابهار در تازه ترین اظهار نظر با انتقاد از جانمایی این پروژه و مشکلات زیست محیطی آن برای مردم چابهار بیان داشت: از استاندار سیستان و بلوچستان می‎خواهیم تا دغدغه معضلات صنعت پتروشیمی که سلامت مردم شهر چابهار را به صورت جدی تهدید می‎کند، برطرف کند.
وی افزود: در مسیر پتروشیمی چابهار به هیچ وجه به سلامت مردم این خطه توجهی نشده و عده‎ایی فقط به فکر چپاول و ثروت‌اندوزی هستند که این خطرناک است.
امام جمعه اهل سنت چابهار تصریح کرد: اگر مسئول ارشد استان برای حل این مشکل پتروشیمی چاره‌اندوری نکند از مقام معظم رهبری می‌خواهیم که در این زمینه ورود پیدا کنند.
وی از استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار جدید چابهار خواست تا با بررسی دقیق و مطالعاتی طرح پتروشیمی، نگرانی‎های مردم در ابعاد سلامت جامعه را برطرف کنند در غیر این صورت صنعت پتروشیمی فقط برای عده‎ایی ثروت‌اندوز خوب خواهد بود.
جانمایی پتروشیمی مشکل زیست محیطی دارد
چندی پیش در همین زمینه مدیرکل محیط زیست سیستان وبلوچستان گفت:مکان جانمایی پتروشیمی مشکل زیست محیطی دارد،بیانیه رسمی در خصوص مخالفت با مکان جانمایی احداث پتروشیمی به سازمان محیط زیست کشور ،استانداری،منطقه آزاد چابهار ارسال شده و از نظر محیط زیست عملیات تا زمان به کارگیری هشت بند درخواستی محیط زیست از مشاور طرح احداث پتروشیمی متوقف است.
خسرو افسری با اشاره به اینکه باید قبل از جانمایی مکان پتروشیمی برای تمهیدات زیست محیطی به این اداره کل مراجعه می شد گفت: با وجود اهمیت احداث پتروشیمی در کمک به اشتغال و صنعت استان نیاز به کارشناسی میدانی است تا در قبال آنچه به دست می آید، مسائل مهمتری از دست نرود چراکه احداث پتروشیمی طرحی برای سالهای محدود نبوده و قرنها زندگی و محیط زیست را تحت تاثیر قرار می دهد.
افسری همچنین از ارسال بیانیه رسمی در خصوص مخالفت با مکان جانمایی احداث پتروشیمی به سازمان محیط زیست کشور ،استانداری،منطقه آزاد چابهار خبرداده گفت:تا زمان عدم تاییدیه محیط زیست طبق قانون اجرای طرح متوقف است.
طرح پتروشیمی باعث ضربه زدن به صنعت ماهیگیری می شود
عضو هیئت رییسه شورای عالی استانها با بیان اینکه اجرای پروژه‌های پیشنهادی از سوی رییس جمهور نیازمند مطالعات کارشناسی است،گفت: گسترش صنعت ماهیگیری و پتروشمی در تعارض و باعث صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست استان می‌شود.
دوست محمد بلوچ عضوهیات رییسه شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار شهریران گفت: هدف تصمیم سازان در نظام جمهوری اسلامی این است که سرنوشت کشور را خودشان مشخص کنند و رهبر انقلاب بر این امر تاکید دارند و مسولان نظام علی‌رغم اینکه به شوراها حرمت می‌گذارند و از مشورت‌ها و تصمیم‌گیری‌هایشان حمایت می کنند، اما در استان هیچ جایگاهی برای اعضای شورا در نظرگرفته‌ نشده است.
وی درباره فعالیت‌های جدید و سازنده در توسعه صنعت کشور، تصریح کرد: چندی پیش رییس‌جمهور از استان سیستان و بلوچستان بازدید کرد و هیئت دولت مصوباتی همچون توسعه گردشگری، ماهیگری و پتروشیمی داشتند اما نباید اجرای پروژه‌ها با هم منافات داشته باشد و اجرای یکی، دیگری را نابود کند.
بلوچ اجرای طرح‌های پتروشیمی را باعث ضرر به صنعت ماهیگیری‌دانست و افزود: پروژه‌های مطرح شده از سوی ریس جمهور باید کارشناسی شده باشد؛ بخش اعظم درآمد افراد در چابهار از صید ماهی است و اگر با احداث کارخانه پتروشیمی، پسماند این کارخانه به دریا سرازیر شود، صدمه جدی به صنعت ماهی‌گیری و محیط زیست منطقه خواهد خورد.
این عضوشورا با بیان اینکه احداث پتروشیمی در منطقه چابهار آسیب‌های زیان بار به اکوسیستم بکر چابهار را به دنبال دارد، تاکید کرد: لوله پساب پتروشیمی نباید وارد دریا شود و در این باره شورا نامه‌نگاری‌های فروانی انجام داده است .
انتهای پیام/ 7250


کد مطلب: 57402

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/57402/مکان-پتروشیمی-چابهار-سلامت-مردم-صورت-جدی-تهدید-می-کند

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir