تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۵
آغاز طرح سمپاشی عمومی ابقایی در شهرستان های سراوان، سیب و سوران و مهرستان با هدف ریشه کنی مالاریا برگزار می گردد.
همایش مالاریا درسراوان برگزار شد
همایش مالاریا درسراوان برگزار شد
به گزارش سرویس اجتماعی عصرهامون به نقل از شستون،بیماری مالاریا از جمله بیماری های شایع در شهرستان های مرزی جنوبی و شرقی استان بوده، که کشور پاکستان یکی از کانون های اصلی این بیماری می باشد. در این میان شهرستان سراوان به علت داشتن مرز طولانی با پاکستان و تردد های زیاد مرزی یکی از مراکز مورد تهدید این بیماری قرار گرفته است.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان سراوان در حاشیه این همایش گفت:  پشه آنوفل ماده، شب ها خونخواری می کند و حین خونخواری از بزاق خود، انگل های مالاریا را به داخل خون انسان تزریق می نماید.
دکتر احسان شیخی افزود: این انگل ها وارد سلولهای کبد می شود و شروع به تکثیر سریع می کنند، به طوری که از هر یک انگل وارد شده حدود ۱۰ هزار انگل تولید می شود.
این مسئول اظهار داشت: شهرستان سراوان بیشترین حوزه مرزی با کشور پاکستان را دارد که ترددهای زیاد مرزی باعث شده این شهرستان در معرض ورود این بیماری قرار گیرد. که با سمپاشی ابقایی یا همان ماندگار در سطح سه شهرستان برگزار می شود تا بتوان در پایان سال شاهد ریشه کنی این بیماری در این شهرستان ها باشیم.
وی در خاتمه اظهار داشت: راه تشخیص قطعی مالاریا آزمایش خون می باشد که هر فرد مبتلا و تب دار می تواند برای انجام آزمایش مالاریا به خانه های بهداشت و یا مراکز بهداشتی درمانی(درمانگاه) مراجعه نمایند. وهمچنین این آزمایش رایگان انجام می شود.
انتهای پیام/4382 https://www.asrehamoon.ir/vdcbgzbs.rhbzfpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما