کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عصر هامون گزارش می دهد؛

حذف معنادار سیستان از جشنواره فرهنگ اقوام/ انتقاد امام جمعه زابل از عملکرد مدیر میراث فرهنگی

28 مهر 1393 ساعت 8:45

در جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران جهت معرفی آداب و رسوم و فرهنگ اقوام ایرانی، آثار باستانی و فرهنگی سیستان از سوی مسئولان استانی معرفی نشد.


به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر عصر هامون، جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین مهرماه هرسال جهت معرفی فرهنگ و آداب و رسوم اقوام ایرانی در مرکز استان گلستان برگزار می شود.
هشتمین دوره این جشنواره 16 مهر ماه سال جاری در حالی در شهرستان گلستان آغاز به کار کرد که هیچ اثری از آثار هنری و جاذبه های گردشگری منطقه سیستان از استان سیستان و بلوچستان در آن به نمایش گذاشته نشد.
در تماس هایی که برخی سیستانی های ساکن گلستان با امام جمعه شهرستان زابل داشتند خواستار پیگیری این امر شدند.
حجت الاسلام علی اکبر کیخا امام جمعه شهرستان زابل در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته با بیان اینکه خبری اخیرا در یکی از سایت ها منتشر شد که بسیار ناراحت کننده بود، گفت: همایشی در یکی از شهرهای شمالی کشور برگزار شده است، که اگر صحت ندارد، مسئولین مربوطه تکذیب کنند و اگر صحت دارد چرا؟ سیستان با این تمدن چرا در این همایش حضور ندارد، مسئولین و مسئول میراث فرهنگی باید جواب دهند.

شه بخش: مسئولین فرهنگ و ارشاد گروه موسیقی به جشنواره اعزام نکرده اند
در تماسی که خبرنگار فرهنگ و هنر عصر هامون جهت پیگیری این موضوع با علیرضا شه بخش مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری سیستان و بلوچستان داشت، وی عنوان کرد: کلیه صنایع دستی استان در جشنواره گلستان حضور داشته اند.
وی ادامه داد: صنایع دستی، معرفی جاذبه های گردشگری و موسیقی از دو حوزه سیستان و بلوچستان جهت حضور در  جشنواره اعزام شده اند.
شه بخش در پاسخ به خبرنگار عصر هامون" قربان عباسی دبیر این جشنواره در صحبتهایشان عنوان کرد که تنها از منطقه بلوچستان یک گروه موسیقی به جشنواره اعزام شده است" بیان کرد: مسئول اعزام گروه موسیقی به جشنواره اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است و ارشاد در این زمینه کسی را اعزام نکرده است.

دانشی: هیچ گونه دعوتنامه ای جهت اعزام گروه موسیقی دریافت نکرده ایم
حجت اسلام عباس دانشی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان در خصوص این اظهارات به خبرنگار فرهنگ و هنر عصر هامون گفت: این جشنواره توسط میراث فرهنگی در گلستان برگزار شده و چنانچه ستاد مرکزی جشنواره یا نماینده استانی این جشنواره مثل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان از ارشاد برای همکاری و اعزام گروه های هنری دعوت می کرد قطعا ما استقبال می کردیم ولی ما هیچ گونه دعوتنامه و فراخوانی از سوی میراث فرهنگی جهت اعزام گروه موسیقی دریافت نکرده ایم.

کیخا: مسئولین میراث فرهنگی استان باید پاسخگو باشند
حجت الاسلام علی اکبر کیخا امام جمعه شهرستان زابل در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی عصر هامون عنوان کرد: طی تماس هایی که از سوی سیستانی های ساکن گلستان با من شد، بیان کرده اند هیچ اثری از سیستان در این جشنواره از سوی میراث فرهنگی استان ارسال نشده است.
وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی استان هیچ کاری برای نمایش تمدن منطقه سیستان انجام نداده است، ادامه داد: سیستانی های ساکن گلستان با پارچه و وسیله هایی که از اطراف تهیه کرده اند غرفه ای برای منطقه سیستان دایر کرده اند اما غرفه ای که توسط مسئول استانی برنامه ریزی شود قطعا آداب و مراسمات بومی آن منطقه بیشتر به نمایش گذاشته می شود.
حجت الاسلام کیخا اضافه کرد: فلسفه تشکیل این همایش و جشنواره ها تنها نمایش آداب و رسوم نیست بلکه در بیشتر مواقع در سال های گذشته ما جذب سرمایه داشته ایم لذا این جشنواره ها هم جنبه اقتصادی و هم فرهنگی دارد.
امام جمعه زابل با بیان اینکه ما از میراث فرهنگی استان گله داریم که چرا در این مسئله ورود نکرده است، تصریح کرد: بنده در خطبه ها بیان کردم که اگر این موضوع صحت ندارد رئیس میراث فرهنگی تکذیب نماید و اگر صحت دارد چرا؟ سیستان با این تمدن چرا در این همایش حضور ندارد، مسئولین و مسئول میراث فرهنگی باید جواب دهند.
وی بیان کرد: اگر ایشان بیان کنند که خطبه های من را ندیده اند و در سایت های محلی چنین مواردی را مشاهده نکرده اند نشان می دهد رصد ایشان بر سایت های محلی قوی نیست اگر فعال باشند سایت های محلی را هر روز که از خواب بیدار می شوند رصد می کنند و تحقیق می کنند لذا تکذیب نمایند اگر صحت ندارد، در غیر اینصورت ما نسبت به تبعیض ها ساکت نمی نشینیم و نمی گذاریم که از نجابت سیستان سوء استفاده و این اجحاف و ظلم در حق قوم بزرگ سیستانی شود.
حجت الاسلام کیخا اضافه کرد: میراث فرهنگی استان نه تنها در این جشنواره کوتاهی کرده بلکه نسبت به آثار باستانی استان نیز غافل است.
وی گفت: ارزش شهر سوخته سیستان از بشکه های نفت نیز بالاتر و یک میراث باستانی ماندگار جهانی است که با رسیدگی و انجام کار فرهنگی در سالی که مزین به اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی است به یک منبع در آمد برای ساکنین سیستان تبدیل می شود ولی متاسفانه از دید میراث فرهنگی استان غافل مانده است.
انتهای پیام/9031


کد مطلب: 60392

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/60392/حذف-معنادار-سیستان-جشنواره-فرهنگ-اقوام-انتقاد-امام-جمعه-زابل-عملکرد-مدیر-میراث-فرهنگی

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir