کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بررسی معضل متلک پرانی در جامعه/ متلک می‌گویم، پس هستم!

سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان , 3 آذر 1393 ساعت 7:47

متلک پرانی یکی از معضلات اجتماعی جامعه ماست که تاکنون تصمیمی خاص در این باره گرفته نشده است. افزایش این معضل در جامعه باعث کاهش احساس امنیت روانی در میان زنان شده است.


به گزارش سرويس اجتماعي عصر هامون، موضوع متلک پرانی آنقدر در جامعه جدی است که سایت هایی در این زمینه راه‌اندازی و به مخاطبان خود متلک های جدید به دختران و پسران را آموزش می دهند. در این هفته به درخواست تعدادی از خوانندگان به بررسی این موضوع در گفت‌وگو با دکتر بدرالسادات بهرامی، روان‌شناس پرداختیم.


دکتر بهرامی، متلک پرانی را یک پرخاشگری کلامی عنوان می‌کند و می‌گوید: متلک پرانی رفتاری نامناسب و تغییر یافته برای ابراز نیازهای ناهنجار افراد است. متلک پرانی دو زمینه خاص روانی دارد، در وهله اول افراد پرخاشگری های خود را به شکل منفعلانه در متلک پرانی نشان می‌دهند، در وهله دوم افراد زمینه های جنسی خود را با اتکا به کلام و در متلک پرانی نشان می دهند.

این روان‌شناس متلک پرانی را نوعی واکنش جابه‌جایی می‌خواند و تاکید دارد: رفتاری که شکل واضح و مشخص آن برای افراد امکان‌پذیر نیست، در نماهای کوچک‌تر صورت می‌پذیرد، برای مثال وقتی یک مرد از نوع رانندگی یک زن عصبانی می‌شود، از آنجا که درگیری فیزیکی امری دور از عرف جامعه و بسیار تقبیح شده است، در نمایی کوچک‌تر عصبانیت خود را با متلک پرانی
منتقل می‌کند.

مردسالاری و متلک‌پرانی

وی درباره شیوع متلک پرانی در جامعه می‌گوید: در جوامعی که ضوابط قانونی دقیقی برای این گونه آسیب‌های اجتماعی وجود ندارد، این مساله آشکارتر است.برای مثال، زنی که به‌خاطر متلک پرانی قصد شکایت از یک مرد را دارد، آنقدر به دردسرهای قانونی دچار می شود که از شکایت و پیگیری این مساله خودداری می‌کند.

متلک یک رفتار کلامی اجباری و تحمیلی از جانب کسانی است که در مناسبات اجتماعی قدرت، در موقعیت فرادست قرار دارند. بنابراین از این امکان اجتماعی برخوردارند که قدرت واقعی خود را در مناسبات اجتماعی، از خلال این رابطه زبانی تحمیلی آشکار کنند. مگر در مواردی که زنان تصادفا در موقعیت برتر قرار گیرند، مثل زمانی که چند زن در قالب یک گروه، مقابل یک مرد قرار بگیرند.

رابطه بیکاری و متلک پرانی

وی بیکاری را یکی از عوامل موثر در این زمینه عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: یکی از مهم‌ترین تاثیرات کار، قبل از کسب درآمد، سلامت روان است. کار باعث افزایش عزت نفس شخص می‌شود و اعتماد به نفس را تقویت می کند و موجب می‌شود فرد، خود را دارای شخصیتی بالاتر و فراتر از مسائل فرومایه ای مانند متلک پرانی بداند و از این آسیب دوری گزیند.

متلک پرانی شوخی نیست

این روان‌شناس، متلک پرانی را سرشار از طعنه، کنایه و گاهی الفاظ رکیکی می‌داند که آسیب‌های روحی و روانی جبران ناپذیری برای افراد جامعه به‌وجود می‌آورد. به نظر وی متلک پرانی از نگاه روان‌شناسانه زمینه مثبتی ندارد، چرا که ابتدا عزت نفس شخص را نشانه می گیرد و قطع به یقین شخص را دچار آسیب‌های روحی و روانی بسیاری خواهد کرد. از این رو نمی توان متلک پرانی را در زمره یک شوخی یا مزاح قرار داد چرا که شوخی برخلاف متلک پرانی، زمینه‌های شادی و نشاط را برای افراد فراهم می‌آورد.

تعصب، متلک پرانی و جرایم ناموسی

این استاد روان‌شناسی درباره رفتارهای نابهنجار حاصل از متلک پرانی نیز می‌گوید:‌ بسیاری از اوقات زمینه‌های جرایم ناموسی با متلک پرانی آغاز می‌شود که این نشان‌دهنده آن است که این معضل علاوه بر آسیب‌های روحی و روانی، پیش مقدمه رفتارهای نابهنجار در سطح جامعه است. افراد در جامعه سالم باید احساس ارزشمند بودن کنند. اما متلک پرانی احساس کم ارزش بودن را در افراد مبتلا به این قضیه به‌وجود می‌آورد. روابط در یک جامعه سالم باید براساس اصول سالم باشد، جامعه باید با آگاهی دادن به افراد جامعه سطح سلامت روانی جامعه را بالا ببرد.

آسیب‌های اجتماعی در کمین خانواده‌ها

‌‌وی تاکید دارد: جامعه ایران جامعه‌ای عرفی است که پایبندی به برخی ارزش‌ها در آن، ‌‌از وقوع آنچه تعارض ارزشی نسل‌ها خوانده می‌شود، ‌‌جلوگیری می‌کند.

‌‌اگر این روزها در سطح شهر رفتارهایی را مشاهده می‌کنیم که غیرقابل پسند و باعث جریحه‌دار شدن احساساتمان است، به‌‌علت آسیب‌هایی است که حیات جامعه ارزشمدار ایران را تهدید می‌کند. امید است با مهار این آسیب‌ها، سطح سلامت جامعه به حد اعلای خود برسد تا شاهد شکوفایی هرچه بیشتر افراد در عرصه‌های مختلف در
جامعه باشیم.

متلک همه جا هست

یکی از ناهنجاری‌هایی که در بیشتر کشورها وجود دارد، مساله آزار خیابانی دختران و زنان از طریق متلک پرانی است. یکی از کشورهایی که در این زمینه آمار بسیار بالایی دارد، آمریکاست به‌طوری که کمتر دختر و زنی در این کشور از متلک پراکنی روزانه بی‌بهره است.یک نهاد غیرانتفاعی در این کشور برای بررسی میزان متلک پراکنی زنان و به تصویر کشیدن آن، دست به یک ابتکار جالبی زد. آنها برای این کار از یک زن و مرد استفاده کردند. یک دختر بیست و چهار ساله با همراهی شخصی که دوربین مخفی همراه داشت، چند ساعت در مناطق مختلف نیویورک اقدام به قدم زدن کرد تا میزان متلک‌هایی را که روزانه نثار زنان و دختران می‌شود، به تصویر بکشد. برای این‌که این فیلم بیانگر وضع روزمره و همیشگی زنان آمریکا باشد، دختر جوان با لباس‌های کاملا معمولی در خیابان ظاهر شد؛ لباس‌هایی که در عرف جامعه آمریکایی متداول است. نتیجه اما بسیار شگفت‌انگیز بود.

فقط در چند ساعت پیاده‌روی، 108 مورد متلک نثار این دختر جوان شد. متلک‌ها گاه به زبان طنز و گاه بسیار زننده بود. حتی فردی برای چند دقیقه دنبال دختر به راه افتاد تا بتواند او را به ارتباط دوستی مجاب کند.


انتهای پیام/ 4030


کد مطلب: 61624

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/61624/بررسی-معضل-متلک-پرانی-جامعه-می-گویم-هستم

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir