تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۸
در دهه سوم از جشنواره فیلم فجر شاهد کارگردانانی چون اصغر فرهادی کیانوش عیاری و نمایش فیلم های توقیفی بودیم که جز دوره هایی محسوب می شود که با مدیریت جواد شمقدری و دیگران مدیران سینمایی حاشیه های بسیاری داشت.
"پله آخر" دهه سوم جشنواره فیلم فجر/ نمایش فیلم‌های توقیفی
"پله آخر" دهه سوم جشنواره فیلم فجر/ نمایش فیلم‌های توقیفی
به گزارش سرويس فرهنگ و هنر عصر هامون، با مرور دهه اول و دهه دوم جشنواره فیلم فجر نوبت به دهه سوم این جشنواره رسید. در این دهه از جشنواره شاهد حضور کارگردانانی چون اصغر فرهادی، کیانوش عیاری و نمایش فیلم های توقیفی بودیم که جز دوره هایی محسوب می شود که با مدیریت جواد شمقدری و دیگران مدیران سینمایی حاشیه های بسیاری داشت.
 
 
آقای برگزیده اسکار این روزها چه می‌کند؟
 
دوره بیست و یکم جشنواره فیلم فجر فضایی برای حضور ستاره های تازه نفس بود و برزگان فیلم ساز در این دوره حضور نداشتند اما مکانی برای نمایش فیلم های خوب از جوانان تازه کار فراهم آمد. 
 
کارگردانانی چون پرویز شهبازی، فرزاد موتمن، کمال تبریزی، اصغر فرهادی، احمدرضا معتمدی و رضا میرکریمی در این دوره حضور داشتند. 
 
فیلم "نفس عمیق" تصویری گزنده از روابط جوانان در تهران آلوده بود که تا الان هم جزء فیلم های مورد علاقه جوانان به شمار می آید. 
 
فرزاد موتمن نیز به دلیل توقیف "هفت پرده" برای حضور در جشنواره فیلم ملودرام "شب های روشن" را به جشنواره آورد همچنین اصغر فرهادی نیز با "رقص در غبار" خود را برای رقابتی بالا میان فیلم سازان دیگر آماده کرد. 
 
فیلم "فرش باد" کمال تبریزی نیز با کمال ناباوری سیمرغ بلورین بهترین فیلم تماشاگران را نصیب خود کرد، اما هیات داوران در کمال حیرت سیمرغ بلورین بهترین فیلم را به فیلم پرستاره اما مغشوش "دیوانه ای از قفس پرید" احمدرضا معتمدی که از آثار تلویزیونی بود، اهدا کردند که تاییدی بر شائبه آشتی میان متولیان سینمایی و متولیان تلویزیون بود.
 
همچنین در این دوره رضا میرکریمی به عنوان بهترین کارگردان برای فیلم "اینجا چراغی روشن است" معرفی شد که این فیلم در مقایسه با دو فیلم "کودک و سرباز" و "زیر نور ماه" در سطح پایینی قرار داشت. 
 
دوره بیست و یکم را می‌توان بعد از دو دهه از آغاز جشنواره فرصتی برای ظهور فیلم سازان جوان و آینده دار دانست که در این رویداد بزرگ سینمایی حاضر خواهند شد تا کمی از استعدادهای خود را به همگان و از جمله هیات داوران عرضه کنند. 
 
برگزیدگان بیست و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر 1381
 
جایزه بهترین فیلم برگزیده از نظر تماشاگران به فیلم "فرش باد" کمال تبریزی و بهترین فیلم کوتاه و فیلم مستند به ترتیب به شهرام شاه حسینی به خاطر فیلم "طعم خاک" و سودابه باباگپ به خاطر "کشتی نوح" تعلق گرفت.
 
همچنین جایزه بهترین فیلم اول به "کاگومان" محمد رسول اف، بهترین کارگردانی رضا میرکریمی در فیلم "اینجا چراغی روشن است" و در نهایت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد و نقش اول زن به ترتیب به حبیب رضایی در فیلم "اینجا چراغی روشن است" و نیکی کریمی در فیلم "دیوانه ای از قفس پرید" و "واکنش پنجم" تعلق گرفت و اصغر فرهادی نیز برای فیلم "رقص در غبار" در بخش بین الملل جایزه هیات داوران را دریافت کرد. 
 
در این دوره 12 فیلم از جمله "تهران ساعت 7صبح" امیر شهاب رضویان،‌ "علی و دنی" وحید نیکخواه آزاد در بخش فیلم های مهمان حاضر بودند و در بخش مسابقه فیلم های اول هم 27 فیلم با هم به رقابت پرداختند. 
 
در دوره بیست و یکم جشنواره بزرگداشت داریوش مهرجویی، منوچهر طیاب، مهرداد فخیمی، حمیده خیرآبادی و سعید پورصمیمی برگزار شد. 
 
جشنواره بیست و یکم با رقابت 22 فیلم در بخش مسابقه و 12 فیلم در بخش غیر رقابتی حضور داشتند که با حضور نداشتن بزرگان سینما حضور برای تازه کارها و فیلم سازان جوان فراهم شد.
 
این روزها آقای برگزیده اسكار در فرانسه مشغول تصویربرداری قسمت‌های فیلم جدیدش است،‌به حتم اینبار فرهادی برای اسكاری دیگر گام برداشته است.
 
گفتنی است؛ نام فیلم جدید این كارگردان "گذشته" است و بازیگرانی چون بره‌نیس بزو ، علی مصفا، طاهر رحیم، پولین بارله و بابك كریمی در آن به ایفای نقش می‌پردازند.
 
 
"دوئل" کامبیز دیرباز و پژمان بازغی در جشنواره
 
جشنواره دوره بیست و دوم به لحاظ تنوع فیلم ها و حضور بزرگان سینما یادآور جشنواره دهه 60 بود دوره ای که نسبت به سال گذشته پربار و قابل تماشا بود چون فیلم هایی همچون "مارمولک"، "مهمان مامان"، "دوئل" و "گیلانه" در آن حضور داشتند رخشان بنی اعتماد نیز با اپیزود سوم "گیلانه" مورد تحسین همگان قرار گرفت.
 
بازگشت دوباره مسعود کیمیایی با فیلم "سربازهای جمعه" بعد از 4 سال به جشنواره بود اما این فیلم آن طور که باید شایسته کیمیایی نبود و فیلم پرسروصدای "مارمولک" به کارگردانی کمال تبریزی تماشاگران بسیاری را به خود جذب کرد همچنین داریوش مهرجویی با ساخت فیلم "مهمان مامان" به همان سبک "اجاره نشین ها" توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دریافت کند. 
 
"گاوخونی" فیلم دیگر بهروز افخمی تصویری غیر متعارف از آثار این کارگردان بود که قابل مقایسه با فیلم اول او عروس نبود و اصغر فرهادی نیز دومین فیلمش را به نام "شهر زیبا" همانند سبک و سیاق "داستان یک شهر" و در قالب داستانی عاشقانه به نمایش گذاشت و با وجود کاندیدا شدن در 13 رشته از سیمرغ بلورین تنها در صدابرداری به این فیلم سیمرغ اهدا کردند. 
 
دوره بیست و دوم از فیلم های جنگی بی نصیب نبود و احمدرضا درویش نیز با فیلم "دوئل" توانست فیلم جنگی در سطح بین الملل بسازد و در صورتی که پرداخت بیشتری بر روی فیلم نامه می شد در تاریخ سینمای ایران به ماندگاری می رسید. 
 
"مزرعه پدری" ساخته مرحوم رسول ملاقلی پور یکی دیگر از فیلم های جنگی این دوره بود اما  گل سرسبد این دوره از جشنواره اولین فیلم حمید نعمت الله "بوتیک" بود که به دلیل کارگردانی فیلم نامه و بازی های درخشان مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار می‌گیرد اما چیزی که قابل باور نبود قرار دادن این فیلم در بخش مهمان بود و به همین منظور نتوانست جایزه ای از این دوره دریافت کند. 
 
این دوره در زمره فیلم سازی سینمای ایران موفق عمل کرد و به لحاظ پرداخت مناسب فیلم نامه و تکنیک از پیشرفت بالایی برخوردار بود. 
 
فیلم های جنگی این دوره از نظر تکنیک از استانداردهای بالایی برخوردار است فیلمهایی که با کمی دقت بیش تر در ذهن مخاطب ماندگار می شد. 
 
برگزیدگان بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر 1382
 
در این جشنواره بهترین فیلم "میهمان مامان" داریوش مهرجویی بود و بهترین اثر در بخش هنر و تجربه فیلم "قدمگاه" به کارگردانی محمد مهدی عسگرپور و بهترین فیلم اول و دوم "بوتیک" حمید نعمت الله شناخته شدند. 
 
همچنین بهترین کارگردانی احمدرضا درویش به فیلم "دوئل" و بهترین فیلم نامه "مارمولک" پیمان قاسم خانی بود و بهترین بازیگر نقش اول مرد و نقش اول زن به ترتیب "بهرام رادان" در فیلم شمعی در باد "گوهر خیراندیش" در فیلم رسم عاشق کشی معرفی شدند. 
 
بهترین بازیگر نقش دوم مرد و زن کامبیز دیرباز در "دوئل" و مریلا زارعی در "سربازهای جمعه" معرفی شدند. بهرام بدخشانی در فیلم "دوئل" به عنوان بهترین فیلم بردار و مصطفی خرقه پوش بهترین تدوینگر،‌ امیر اثباتی بهترین طراحی صحنه و لباس،‌ مسعود بهنام،‌ حمید نقیبی در "دوئل" به عنوان بهترین صداگذاری شناخته شدند. 
 
بهترین موسیقی متن توسط محمدرضا عقیلی در فیلم "خداحافظ رفیق" دریافت شد همچنین بهترین صدابرداری حسن زاهدی در شهر زیبا بهترین چهره پردازی مهرداد کیانی در روایت سه گانه، قدمگاه و بهترین جلوه های ویژه محسن روزبهانی در دوئل معرفی شدند. 
 
طوفان سنجاقک شهرام مکری، آقایان پرنده رضا بهرامی نژاد هر کدام به ترتیب به عنوان بهترین فیلم کوتاه و فیلم مستند شناخته شدند. 
 
این دوره از جشنواره به دبیری علیرضا رضا داد مدیرعامل وقت بنیاد فارابی و هیات داوری محمد بزرگ نیا، ابوالحسن  داوودی، محمد داوودی، مجتبی راعی، سید مهدی شجاعی، مینو فرشچی، علی نصیریان برگزار شد. 
 
30 فیلم در بخش مسابقه ای ایران در جشنواره بیست و دوم با هم رقابت کردند. 
 
مجید مجیدی، داریوش مهرجویی، بهرام بیضایی، شهرام اسدی، سیف الله داد، منوچهر محمدی، مرتضی شایسته و ابراهیم حاتمی کیا فیلمسازانی بودند که در بخش افتخارآفرینان 25 سال سینمای انقلاب اسلامی برایشان بزرگداشت گرفتند.
 
 
چرا کیانوش عیاری دیگر فیلم نمی سازد؟
 
در دوره بیست و سوم جشنواره فیلم فجر معناگرایی رواج بیشتری داشت و مضمون اکثر فیلم ها مطابق با متولیان سینمایی آن زمان بود مضمون عرفان گرایی همراه با پیام های معنوی در قالب ژانر ایرانی معناگرا که یادآور سینمای گلخانه ای سالهای میانی و پایانی دهه شصت بود که می‌توان به "یک تکه نان" ساخته کمال تبریزی، "خیلی دور خیلی نزدیک" به کارگردانی سید رضا میرکریمی و "بید مجنون" ساخته مجید مجیدی اشاره کرد که از میان آنها ساختار حرفه ای "خیلی دور خیلی نزدیک" فضای فیلم را قابل تحمل کرده بود و همچنین توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای خود به ارمغان بیاورد. 
 
یکی از فیلم پر  خرج این دوره فیلم "جایی برای زندگی" محمد بزرگ نیا بود که با این همه هزینه تولید تنها جایزه ویژه هیات داوران را تصاحب کرد. 
 
برگزیدگان بیست و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر 1383
 
بهترین فیلم در جشنواره بیست و سوم "خیلی دور خیلی نزدیک" رضا میرکریمی بهترین اثر هنر و تجربه "بیدار شو آرزو" کیانوش عیاری بهترین کارگردانی "بید مجنون" مجید مجیدی و بهترین فیلمنامه "کافه ترانزیت" کامبوزیا پرتوی معرفی شدند و "تنها صداست" امیر حشتمی به عنوان بهترین فیلم کوتاه شناخته شده و همچنین برای عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد و زن پرویز پرستویی در بید "مجنون" و فرشته صدر عرفایی در "کافه ترانزیت" برگزار شدند. 
 
در جشنواره فجر 83 برای بهترین بازیگر نقش دوم مرد و زن خسرو شکیبایی در فیلم "سالاد فصل" و لیلا زارع در "ما همه خوبیم" انتخاب شدند؛ در  فیلم "خیلی دور خیلی نزدیک" حمید خضوعی ابیانه به عنوان بهترین طراحی صحنه و لباس، محمد قومی بهترین چهره پردازی، بهمن اردلان بهترین صداگذاری و میکس در این فیلم برگزیده شدند. در پایان جایزه بهترین صدابرداری به یدالله نجفی در "بید مجنون" و بهترین جلوه های ویژه به نجف فتاحی در "جایی برای زندگی" تعلق گرفت. 
 
24 فیلم از جشنواره بیست و سوم را افرادی چون حمید دهقان پور، عزیز ساعتی، فرامرز قریبیان، حسین کرمی، منوچهر محمدی، داریوش مهرجویی، محمد علی نجفی داوری کردند. 
 
در خصوص بزرگداشت این دوره تنها از فرامرز قریبیان و عبدالله اسکندری تقدیر شد که این اتفاق جای تعجب دارد. 
 
گفتنی است، کیانوش عیاری کارگردان با سابقه ایران که با "بیدار شو آرزو" توانمندی خود را بیش از پیش به اثبات رسانده است این روزها دیگر فیلمی نمی‌سازد. 
 
"خانه پدری" کیانوش عیاری هم به عنوان آخرین کار او هنوز به نمایش در نیامده است معلوم نیست این روزها چه بر سر سینمای ایران آمده که کارگردانان بزرگی چون عیاری تمایلی به ساخت فیلم ندارند
 
 
"چهارشنبه سوری" اصغر فرهادی چگونه گذشت؟
 
 در دوره بیست و چهارم جشنواره بی نظمی حاکمیت داشت و بسیاری از فیلم ها به دلیل آماده نشدن این دوره را جزء رکورددارها کردند. 
 
و از این میان فیلم "چهارشنبه سوری" اصغر فرهادی توانست با سبک جدیدی از فیلم سازی جایزه بهترین کارگردانی دریافت کند و هدیه تهرانی نیز با بازی متفاوت خود در این فیلم بهترین جایزه بازیگر نقش اول را دریافت کرد. 
 
ابراهیم حاتمی کیا دوباره با ساخت فیلم "به نام پدر" نشان داد همچنان تصمیم به تولید موضوعات تکراری دارد و پدیده های این دوره نیز فیلم های "کافه ستاره" سامان مقدم و "تقاطع" ابوالحسن داوودی بودند که توانستند مخاطبان بسیاری را برای خود جذب کنند. 
 
جشنواره بیست و چهارم را می توان بی نظم ترین دوره نامید چون بسیاری از آثار آن طور که باید بدون برنامه ریزی همچنان برای جشنواره آماده نبودند. 
 
برگزیدگان بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر سال 1384 
 
در این دوره فیلم "به نام پدر حاتمی" کیا به عنوان بهترین فیلم معرفی شد که مهتاب نصیرپور به عنوان بهترین بازیگر نقش دوم زن شناخته شد و همچنین مهرداد میرکیانی مجددا در فیلم "به نام پدر" جایزه بهترین چهره پردازی را از آن خود کرد. 
 
بعد از درخشش حاتمی کیا در این دوره در فیلم "چهارشنبه سوری" اصغر فرهادی به عنوان بهترین کارگردانی انتخاب شد و هدیه تهرانی بهترین بازیگر نقش اول این فیلم معرفی شد، فیلم "چهارشنبه سوری" توانست در این دوره جایزه بهترین تدوین توسط هایده صفی یاری را دریافت کند، همچنین پرویز پرستویی در فیلم "به نام پدر" توانست جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود کند. 
 
جایزه بهترین فیلم اول "عصر جمعه" و بهترین فیلم دوم "شاهزاده ایرانی" به ترتیب از آن مونا زندی حقیقی و محمد نوری زاد شد. 
 
جایزه بهترین بازیگری نقش دوم مرد حمید لولایی برای بازی در "چند میگیری گریه کنی" تعلق گرفت. 
 
جایزه بهترین هنر و تجربه به مجتبی راعی به خاطر سفر به هیدالو و جایزه بهترین فیلم کوتاه به نقی نعمتی به خاطر "با او" تعلق گرفت. 
 
جایزه بهترین صدابرداری، بهترین فیلم برداری در فیلم "زمستان است" به ترتیب توسط یدالله نجفی، ناصر شکوفی نیا و محمد داوودی دریافت شد فیلم "شهر آشوب" توانست برنده بهترین موسیقی متن توسط محمدرضا درویشی و بهترین جلوه های ویژه توسط محسن روزبهانی شود. 
 
ایرج رامین فر در شاهزاده ایرانی برنده بهترین طراحی صحنه و لباس در این دوره شد و محمدرضا دلپاک در زمان می ایستد جایزه بهترین صداگذاری و میکس را دریافت کرد. 
 
جشنواره بیست و چهارم با 24 فیلم در بخش اصلی با هم رقابت کردند و پرویز پورحسینی، احمدرضا درویش،‌سید مهدی شجاعی، فرهاد صبا، رسول صدرعاملی، مجید مجیدی و اکبر نبوی جزء هیات داوران این دوره بودند. 
 
این دوره  را می توان به لحاظ بی نظمی های بسیار رکوردار دانست و فیلم هایی که مضمون جنگی داشتند سهم بیشتری را به خود اختصاص دادند. 
 
در این دوره از جشنواره فیلم فجر فیلمی شامل 15 اپیزود که توسط کارگردان های سرشناس سینمایی ایران درباره فرش ایرانی ساخته شده بود به نمایش در آمد. 
 
در این دوره بزرگداشت خسرو سینایی، گلاب آدینه و مجید انتظامی برگزار شد.
 
 
"سنتوری" بیست و نجمین جشنواره نواخته شد
 
بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر همچنان با دبیری علیرضا رضاداد برگزار شد. در این بخش 29 فیلم سینمایی با حضور کارگردانانی چون عبدالرضا کاهانی"آدم"، کیومرث پوراحمد "اتوبوس شب"، داریوش مهرجویی "سنتوری"، امیرشهاب رضویان "مینای شهر خاموش"، رخشان بین اعتماد "خون بازی"، مسعود کیمیایی "رئیس"، بیژن میرباقری "روز بر می آید"، فریدون جیرانی"پارک وی" حضور داشتند.
 
 مسعود رایگان برای بازی در 6 فیلم سینمایی پرکارترین بازیگر مرد این دوره از جشنواره فیلم فجر شد. 
 
برگزیدگان بیست وپنجمین دوره جشنواره فیلم فجر 1385

بهترین فیلم: روز سوم (علیرضا جلالی)
 
بهترین فیلم کوتاه داستانی: وزن بودن (حمید بهرامی)
 
بهترین فیلم مستند: خاطرات یک هفتاد و پنج ساله (محمدرضا اصلانی)
 
بهترین کارگردان مستند: مسعود بخشی (تهران انار ندارد)
 
بهترین تحقیق و پژوهش مستند:
 
پیروز کلانتری (تهران، چند درجه ریشتر)
 
محمدرضا اصلانی (خاطرات یک هفتادو پنج ساله)
 
بهترین کارگردانی:
 
جایزه ویژه هیات داوران: محمدحسین لطیفی (روز سوم)
 
جایزه ویژه هیات داوران: امیرشهاب رضویان (مینای شهر خاموش)
 
بهترین فیلمنامه: رخشان بنی اعتماد، فرید مصطفوی، محسن عبدالوهاب و نغمه ثمینی (خون بازی)
 
بهترین بازیگر نقش اول مرد: بهرام رادان (سنتوری)
 
بهترین بازیگر نقش اول زن: باران کوثری (خون بازی و روز سوم)
 
بهترین فیلمبرداری: حمید خضوعی ابیانه (پا برهنه در بهشت)
 
سیمرغ بلورین ویژه هنر و تجربه: محمود کلاری (خون بازی)
 
بهترین تدوین: سپیده عبدالوهاب (خون بازی)
 
بهترین موسیقی متن:
 
دیپلم افتخار: کامبیز روشن‌روان (بچه‌های ابدی)
 
بهترین بازیگر نقش دوم مرد: افشین هاشمی (پا برهنه در بهشت)
 
بهترین بازیگر نقش دوم زن: پانته‌آ بهرام (بچه‌های ابدی)
 
بهترین طراحی صحنه و لباس: محسن نوروزی (روز سوم)
 
بهترین چهره پردازی: مهرداد میرکیانی (خون بازی)
 
بهترین صدابرداری: حسن زاهدی و داریوش صادقپور (پا برهنه در بهشت)
 
بهترین جلوه‌های ویژه: محسن روزبهانی و علاء الدین پژهان (قاعده بازی)
 
جایزه ویژه سینمای ملی ایران به نگاه ملی: فرش ایرانی (کار گروهی ۱۵ تن از کارگردانان برجسته ایران) تهیه کننده: سید رضا میرکریمی
 

"شهاب حسینی" پرکاترین بازیگر
 
بیست و ششمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با دبیری مجید شاه حسینی در حالی آغاز شد که 23 فیلم سینمایی در بخش مسابقه سینمای ایران با هم به رقابت پرداختند. "آتش سبز" محمدرضا اصلانی، "آواز گنجشک ها" مجید مجیدی، "استشهادی برای خدا" علیرضا امینی، "همیشه پای یک زن در میان است" کمال تبریزی، "کنعان" مانی حقیقی، "باد در علفزار می پیچد" خسرو معصومی، "به همین سادگی" رضا میرکریمی از جمله این فیلم‌ها بودند.
 
شهاب حسینی برای بازی در 3 فیلم سینمایی، پرکارترین بازیگر بیست و ششمین جشنواره بین المللی فیلم فجر بود.
 
برگزیدگان بیست وششمین دوره جشنواره فیلم فجر 1386
 
بهترین فیلم از نگاه ملی (شرقی, دینی و ایرانی)
 
سیمرغ زرین: فرزند خاک (سید احمد میرعلایی )
 
پلاک طلایی سیمرغ:هفت رخ فرخ ایران(حسین حضرتی وفرزین رضائیان)
 
سیمرغ بلورین ویژه تماشاگران : همیشه پای یک زن در میان است (کارگردان: کمال تبریزی - تهیه کننده محسن علی اکبری)
 
بهترین فیلم:به همین سادگی (سیدرضا میرکریمی )
 
بهترین کارگردانی:مجید مجیدی (آواز گنجشک ها)
 
بهترین فیلمنامه :سیدرضا میرکریمی و شادمهر راستین (به همین سادگی)
 
بهترین بازیگر نقش اول مرد:امین حیایی (شب)
 
بهترین بازیگر نقش اول زن:هنگامه قاضیانی (به همین سادگی)
 
سیمرغ ویژه هیات داوران برای یک عمر دست آورد فنی و هنری: علیرضا زرین دست
 
بهترین فیلمبرداری:حسین جعفریان (دیوار)
 
بهترین تدوین:حسن حسندوست (آواز گنجشک ها)
 
بهترین موسیقی متن:حسین علیزاده (آواز گنجشک ها)
 
بهترین صدای فیلم:ایرج شهزادی (فیلم آتش سبز)
 
طراحی صحنه و لباس:ژیلا مهرجوی و شعله نواب تهرانی (آتش سبز)
 
بهترین جلوه‌های ویژه:حسین طلابیگی (پرچم‌های قلعه کاوه)
 
بهترین چهره پردازی:سعید ملکان (آواز گنجشک ها)
 
بهترین بازیگر زن نقش مکمل:مهتاب نصیرپور (فرزند خاک)
 
بهترین بازیگر مرد نقش مکمل:محسن طنابنده (استشهادی برای خدا)
 
لوح سپاس و پلاک طلایی سیمرغ از نگاه ملی: آتش سبز
 
بهترین فیلم اول جشنواره:در میان ابرها (سید روح الله حجازی)
 
بهترین فیلم کوتاه داستانی:بومرنگ (داریوش غریب زاده)
 
بهترین مستند کوتاه:ترانه اندوهگین کوهستان (حامد خسروی)
 
مستندهای بلند: تینار (مهدی منیری)
 

آغاز خودنمایی کارگردان "درباره الی"
 
بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با دبیری مجید شاه حسینی میزبان 29 فیلم سینمایی در بخش مسابقه سینمای ایران بود. در این دوره از جشنواره کارگردانانی چون محمد هادی کریمی "امشب شب مهتابه"، عبدالرضا کاهانی "بیست"، بهرام بیضایی "وقتی همه خوابیم"، تهمینه میلانی "سوپر استار"، اصغر فرهادی "درباره الی"، واروژ کریم مسیحی "تردید" با هم به رقابت پرداختند.
 
 محمدرضا فروتن با 4 فیلم سینمایی پرکارترین بازیگر در این دوره از جشنواره بین المللی فیلم فجر شد.
 
برگزیدگان بیست وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر 1387
 
بهترین فیلم از نگاه ملی
 
سیمرغ زرین: به کبودی یاس (جواد اردکانی )
 
پلاک طلایی سیمرغ: زادبوم (ابوالحسن داودی)
 
پلاک طلایی سیمرغ: کودک و فرشته (مسعود نقاش‌زاد)
 
سیمرغ بلورین ویژه تماشاگران : بی‌پولی (تهیه کننده مصطفی شایسته) - درباره الی (تهیه کننده اصغر فرهادی و سیدمحمود رضوی)
 
بهترین فیلم:تردید (تهیه کننده: سعید سعدی کارگردان: واروژ کریم‌مسیحی)
 
بهترین کارگردانی:اصغر فرهادی (درباره الی)
 
بهترین فیلمنامه :ابوالحسن داودی فرید مصطفوی (زادبوم)
 
سیمرغ بلورین اقتباسی: واروژ کریم مسیحی (تردید)
 
بهترین بازیگر نقش اول مرد:شهاب حسینی (سوپراستار)
 
بهترین بازیگر نقش اول زن:لیلا حاتمی (بی‌پولی)
 
بهترین فیلمبرداری:مرتضی پورصمدی (شبانه روز
 
بهترین تدوین: بیضایی سپیده عبدالوهاب
 
بهترین موسیقی متن:کارن همایونفر (زادبوم)
 
بهترین صدای فیلم:ایرج شهزادی (فیلم آتش سبز)
 
بهترین طراحی صحنه و لباس:آتوسا قلمفرسایی و ایرج رامین‌فر (وقتی همه خوابیم)
 
بهترین جلوه‌های ویژه:داود رسولیان (به کبودی یاس)
 
بهترین چهره پردازی:سعید ملکان (وقتی همه خوابیم)
 
بهترین بازیگر زن نقش مکمل:مهتاب کرامتی (بیست)
 
بهترین بازیگر مرد نقش مکمل:علیرضا خمسه (بیست)
 
بهترین فیلم کوتاه داستانی:خانه فاطمه کجاست؟ (فریدون نجفی)

 
 
نمایش فیلم‌های توقیفی در جشنواره فیلم فجر 
 
سرنوشت جشنواره بیست و هشتم به خاطر التهابات سیاسی در هاله ای از ابهام گذشت و چهره های شاخص هنرمندان در آن حضور پیدا نکردند اما شمقدری با سمت معاونت سینمایی و با صدور رای موافقت دورنمای نمایش فیلم های توقیفی این دوره از جشنواره را پرشور و هیجان کرد. 
 
هیجان حاصل از جشنواره به داوران نیز سرایت کرد و آن ها نیز با اهدای جوایز متعدد و دیپلم های افتخار دست و دلبازی خود را نشان دادند. 
 
اما از حاشیه‌ی این دوره بی حرمتی به خبرنگاران و اهالی رسانه بود و اجازه ورود به خبرنگاران برای تهیه گزارش از مراسم اختتامیه را ندادند و این امر باعث قهر آن ها شد. 
 
این دوره از جشنواره با مدیریت جواد شمقدری و فضای جشنواره به خوبی برگزار شد و تماشاگران نیز از چنین برگزاری راضی بودند و با اینکه اکثر فیلم ها مجوز اکران عمومی پیدا نکردند اما در جشنواره فیلم فجر فرصت دیده شدن را پیدا کردند. 
 
جشنواره بیست و هشتم آنطور که شایسته سینمای ایران بود برگزار شد و فیلم ها به لحاظ کیفی و کمی از نظر محتوایی از برتری قابل قبولی برخوردار بودند. 
 
برگزیدگان بیست وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر 1388
 
 
فیلم "به رنگ ارغوان" به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا سیمرغ بهترین فیلم بهترین کارگردانی و سیمرغ مردمی را در جشنواره بیست و هشتم کسب کرد. 
 
در این دوره از جشنواره 26 فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران با هم به رقابت پرداختند که ازمیان آنها می‌توان به "آل" بهرام بهرامیان، "آناهیتا" عزیزالله حمید نژاد، "به رنگ ارغوان" ابراهیم حاتمی کیا،‌ "بیداری رویاها" محمد علی باشه آهنگر، "تسویه حساب" تهمینه میلانی، "چهل سالگی" علیرضا رئیسیان، "خواب های دنباله دار" پوران درخشنده، "سنگ اول" ابراهمی فروزش، "شب واقعه" شهرام اسدی، "طلا و مس" همایون اسعدیان، "طهران تهران" داریوش مهرجویی - مهدی کرم پور، "عصر روز دهم" مجتبی راعی، "کیفر" حسن فتحی و "ملک سلیمان" شهریاری بحرانی اشاره  کرد. 
 
هیات داوران شامل ابوالقاسم طالبی، فاطمه گودرزی، مسعود جعفری جوزانی، اسفندیار شهیدی، ابراهیم فیاض، محسن علی اکبری، سید ناصر هاشم زاده عنوان بهترین فیلم جشنواره را به فیلم "به رنگ ارغوان" اهدا کردند. 
 
همایون شهنواز و شهرام اسدی به صورت مشترک صاحب جایزه بهترین فیلم نامه برای فیلم "شب واقعه" شدند. 
 
بهترین بازیگر نقش اول نیز نگار جواهریان برای فیلم "طلا و مس" و محسن تنابنده برای فیلم "هفت دقیقه تا پاییز" و "سنگ اول" بودند و جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل نیز به مهدی فقیه برای فیلم "ملک سلیمان" و شیرین یزدان بخش برای فیلم "لطفا مزاحم نشوید" رسید. 
 
دبیری این دوره از جشنواره را مهدی مسعود شاهی برعهده داشت که برای چهره ای چون امیر قویدل نکوداشت و برای بزرگانی چون داریوش ارجمند، رضا برجی ،‌اسحاق خانزادی و محمد تقی پاک سیما بزرگداشت برگزار کرد.
 
 
بزرگترین "جرم" بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر 
 
بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در حالی برگزار شد که مهدی مسعودشاهی همچنان دبیری آن را برعهده داشت.
 
در این دوره 33 فیلم سینمایی در بخش مسابقه سینمای ایران با هم به رقابت پرداختند که از آن جمله می توان به "آسمان محبوب" داریوش مهرجویی، "آقا یوسف" علی رفیعی، "آلزایمر" احمدرضا معتمدی، "اینجا بدون من" بهرام توکلی، "برف روی شیروانی داغ" بهرام توکلی، "جرم" مسعود کیمیایی، "ورود آقایان ممنوع" رامبد جوان، "خیابان های آرام" کمال تبریزی، "سیزده 59" سامان سالور اشاره کرد.
 
 داریوش ارجمند با 5 فیلم سینمایی پرکارترین بازیگر این دوره از جشنواره بود. 
 
برگزیدگان بیست ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر 1389
 
بهترین فیلم: جرم مسعود کیمیایی
 
جایزه ویژه هیئت داوران: آسمان محبوب داریوش مهرجویی
 
بهترین کارگردانی: اصغر فرهادی جدایی نادر از سیمین
 
بهترین فیلمنامه: اصغر فرهادی جدایی نادر از سیمین
 
بهترین بازیگر مرد: مهدی هاشمی آقا یوسف
 
بهترین بازیگر زن: ویشکا آسایش ورود آقایان ممنوع
 
بهترین بازیگر مکمل مرد: حامد بهداد جرم
 
بهترین بازیگر مکمل زن: مهناز افشار سعادت آباد
 
بهترین فیلمبرداری: محمود کلاری جدایی نادر از سیمین
 
بهترین تدوین: واروژ کریم مسیحی ندارها
 
بهترین موسیقی: کارن همایونفر جرم
 
بهترین طراحی صحنه و لباس: ایرج رامین‌فر جرم
 
بهترین چهره‌پردازی: سعید ملکان فرزند صبح
 
بهترین صدابرداری: محمود سماک‌باشی جدایی نادر از سیمین
 
بهترین صداگذاری: اسحاق خانزادی و علی ابوالصدق جرم
 
بهترین جلوه‌های ویژه رایانه‌ای: امیررضا معتمدی راه آبی ابریشم
 
بهترین جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی 33 روز
 
بهترین فیلم از نگاه تماشاگران: "جدایی نادر از سیمین" اصغر فرهادی
 
اما محمد خزاعی دبیر آخرین دوره از سومین دهه برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر بود. در این دوره از جشنواره 32 فیلم سینمایی در بخش مسابقه سینمای ایران باهم به رقابت پرداختند.
 
 
"پله آخر" دهه سوم جشنواره فیلم فجر
 
"برف روی کاج ها" پیمان معادی، "بوسیدن روی ماه" همایون اسعدیان،"بی خود و بی جهت" عبدالرضا کاهانی، "نارنجی پوش" داریوش مهرجویی، "ملکه" محمدعلی باشه آهنگر، "زندگی خصوصی" محمدحسین فرحبخش،"پله آخر" علی مصفا، "ضد گلوله" مصطفی کیایی، "خرس" خسرو معصومی از جمله این فیلمها هستند. 
 
همایون ارشادی نیز با بازی در 6 فیلم سینمایی پرکارترین بازیگر مرد این دوره از جشنواره بود. 

برگزیدگان سی امین دوره جشنواره فیلم فجر 1390

در بخش بهترین فیلم سیمرغ بلورین اهدا نشد و تنها دو دیپلم افتخار بهترین فیلم به "سعید سعدی" برای فیلم "روزهای زندگی" و "رضا رخشان" برای "ضد گلوله" اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به "پرویز شیخ‌طادی" برای کارگردانی فیلم سینمایی "روزهای زندگی" اهدا شد.

سیمرغ بلورین به خاطر بهترین فیلم نامه فیلم "ضد گلوله” به مصطفی کیایی اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن نیز برای "تلفن همراه رئیس جمهور” به بهناز جعفری و سیمرغ بلورین برای "روزهای زندگی” به "هنگامه قاضیانی” اهدا شد.

در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد، سیمرغ بلورین به "فرهاد اصلانی” برای فیلم‌های "خرس” و "زندگی خصوصی” اهدا شد.

در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن، سیمرغ بلورین برای "یکی می‌خواد باهات حرف بزنه” به یکتا ناصر اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم سینمایی "خوابم می‌آد” به اکبر عبدی اهدا شد.

در بخش بهترین موسیقی دیپلم افتخار برای "گشت ارشاد” به ناصر چشم آذر و سیمرغ بلورین به "حسین علیزاده” برای فیلم "ملکه” اهدا شد.

در بخش  بهترین فیلمبرداری، سیمرغ بلورین برای "روزهای زندگی” به امیر کرمی و برای "راه بهشت” دیپلم افتخار به "حسن پویا” اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین نیز به "هایده صفی‌یاری” برای "نارنجی پوش” تقدیم شد.

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به "ساسان نخعی” برای "بوسیدن رو ماه” اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به "محمدرضا دلپاک” برای فیلم "خرس” اهدا شد و فرامرز ابوالصدق در این بخش برای "روزهای زندگی” دیپلم افتخار دریافت کرد.

در بخش بهترین طراحی صحنه و لباس، سیمرغ بلورین به "عباس بلوندی" برای "ملکه" رسید.

در بخش بهترین چهره‌پردازی، "عباس صالحی” برای "روزها زندگی" سیمرغ بلورین دریافت کرد.

در بخش بهترین جلوه‌های ویژه میدانی، سیمرغ بلورین به "محسن روزبهانی" برای فیلم "روزهای زندگی" اهدا شد.

در بخش بهترین جلوه‌های ویژه بصری رایانه‌ای، سیمرغ بلورین برای "سلام بر فرشتگان" به کامران سحرخیز، امیر سحرخیز و سیدهادی اسلامی اهدا شد و حسین ایزدی برای فیلم "ملکه" دیپلم افتخار دریافت کرد.

در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی، سیمرغ بلورین به "علی مصفا" برای نگارش فیلمنامه "پله آخر" اهدا شد.

در بخش مسابقه سینمای ایران، جایزه ویژه هیئت داوان به "داریوش مهرجویی" برای کارگردانی فیلم سینمایی "نارنجی پوش" اهدا شد.

سیمرغ زرین جایزه ویژه دبیر جشنواره برای توجه به سه مضمون "اخلاق، امید و آگاهی" به "رسول صدرعاملی" برای کارگردانی فیلم سینمایی "در انتظار معجزه" اهدا شد.

سیمرغ بهترین فیلم از نگاه ملی به "شور شیرین" ساخته جواد اردکانی اهدا شد که جایزه این بخش را "ابراهیم اصغری" دریافت کرد.

سیمرغ بهترین فیلم بین‌الملل از نگاه تماشاگران به "ملکه" اهدا شد.

سیمرغ بهترین فیلم سینمای ایران از نگاه تماشاگران به "پیمان معادی" برای فیلم "برف روی کاج‌ها" اهدا شد.


انتهاي پيام/ 4030 https://www.asrehamoon.ir/vdcj8xem.uqe8mzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما