کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

صادرات بی‌کیفیت برای اقتصاد غیرنفتی ما ضربه سنگینی است/ وزات صنعت باید پاسخگو باشد

سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان , 27 دی 1393 ساعت 9:57

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه عراق و افغانستان بازار بسیار خوبی برای صادرات کشورمان هستند و صادرات بی‌کیفیت قطعا برای اقتصاد غیرنفتی ما ضربه سنگینی است، گفت: عدم نظارت صحیح وزارت صنعت، معدن و تجارت این مشکلات را پیش آورده و به طور حتم آن را در مجلس پیگیری خواهیم کرد.


به گزارش سرويس اقتصادي عصر هامون، "سیدناصر موسوی لارگانی" عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به آبروریزی تجار ایرانی در عراق و افغانستان گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول صادرات و واردات در کشور است اگرچه بخشی از آن هم برعهده جهاد کشاورزی است که باید بسیار جدی بر روی موضوع صادرات غیرنفتی البته با کیفیت کار کند تا بتوان مشتریان بسیاری را در کشورهای دیگر جذب کرد.

نماینده فلاورجان تصریح کرد: بارها در مجلس تذکر داده‌ایم که به منظور عدم اتکای اقتصاد کشورمان به نفت باید صادرات غیرنفتی را افزایش داد و برای رسیدن به این هدف چند نکته را به صورت جدی باید دنبال کرد.

موسوی لارگانی در ادامه سخنان خود بالا بردن کیفیت محصولات به ویژه کالاهای صادراتی و بسته‌بندی آن‌ها را از دلایل عمده جذب بازارهای خارجی دانست و افزود: نمایندگان هر روز در مجلس با تذکرات متعدد نسبت به واردات بی‌رویه و بی‌کیفیت اجناس خارجی واکنش نششان داده‌اند که این موضوع به تولید کشور ضربه زده است و همانطور که انتظار ما از واردات، کالاهای باکیفیت است باید صادراتمان نیز از بهترین نوع آن باشد.

وی در ادامه افزود: کشور عراق و افغانستان بازار بسیار خوبی برای صادرات کشورمان هستند و صادرات بی‌کیفیت قطعا آن‌ها را به کالاهای کشورهای دیگر متمایل می‌کند و قطعا این برای اقتصاد غیرنفتی ما ضربه سنگینی است و بالطبع ما بازار ارزشمند و شاید کم دردسر خود را از دست خواهیم داد.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: این مشکل به دلیل عدم نظارت اصولی و صحیح وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش آمده که به طور حتم این موضوع را به در کمیسیون و مجلس به صورت سوال و یا تذکر پیگیری خواهیم کرد.

گفتنی است؛ چندی پیش سفیر عراق اعلام کرده بود که به دلیل عدم کیفیت کالاهای ایرانی باید در مبادی مرزها این کالاها کنترل شوند، این صحبت برای ایران که کشور عراق و افغانستان به دلیل همسایگی و شرایط اقتصادی از مهمترین بازارهای هدف صادرات کالاهای غیرنفتی برایش محسوب می‌شوند، بسیار سنگین و قابل تامل است.

این موضوع آبروریزی برخی تجار ایرانی در عراق و افغانستان به دلیل صادرات کالاهای بی‌کیفیت و بعضا تاریخ مصرف گذشته به منظور کسب سودهای آنی و زودگذر برخی تجار، عدم نظارت سازمان استاندارد و همچنین گمرک ایران به وجود آمده که تا حد بسیار زیادی بازار این کشورها را نسبت به محصولات ایرانی بدبین کرده است.

انتهای پیام/4030


کد مطلب: 64017

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/64017/صادرات-بی-کیفیت-اقتصاد-غیرنفتی-ضربه-سنگینی-وزات-صنعت-باید-پاسخگو-باشد

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir