تاریخ انتشار :چهارشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۳
مهدی‌زاده گفت: استاد دباغیان قبل از اینکه من را وارد ورزش قهرمانی کند ما را به جمکران برد و گفت مسیر قهرمانی از اینجا خواهد بود.
استادمان گفت که مسیر قهرمانی از مسجد جمکران می‌گذرد
به گزارش عصر هامون، سایت تبیان نوشت: چه شیرین است حکایت مهربانی ها … چه خوشگوار است شنیدن قصه بهترین مردان ورزش ایران که برای بدست آوردن دل دیگران چوب حراج بر مدال خود می زنند و ….

در میان تمامی این هیاهو و زشتی های ورزش ایران هستند جوانانی که با عشق به کشور، ائمه و خانواده برای کسب افتخار و اهتزاز پرچم ایران تلاش می کنند.

در ورزش ایران اتفاق خوب و بد کم نداریم، اما اخبار عجیب و غریب بیش از همه خبرها شنیده می‌شود. «امیر مهدی زاده» قهرمان بسیجی کاراته جهان که در سال ۲۰۱۲ در پاریس فرانسه توانست افتخاری بزرگ را برای کشورمان کسب کند حرکتی ارزشمند انجام داد که صدای آن در ورزش ایران طنین انداز شد.

پهلوان مهدی زاده این بار تنها مدال طلای خود در مسابقات جهانی را حراج کرد تا ماحصل آن را خرج پرورشگاه و بچه های بی سرپرست کند. ملی پوش قهرمان ایران می گوید قبل از آغاز ورزش قهرمانی در جمکران عهدی با خود بسته است و برای ادای عهد سه شنبه ها به جمکران می رود.

امیر مهدی زاده ۲۴ ساله و بسیار مصمم و با انگیزه است. علی رغم تمامی بد قولی و مشکلات اما همچنان با اعتقاد به کارش ادامه می دهد. می گوید زمانی که قصد شروع ورزش قهرمانی را داشته است به درخواست استادش به جمکران می رود و عهد خود را با امام زمان می بندد. قول و قرارهایی که حالا با قهرمان شدن در جهان با واکس زدن کفش های زائران جمکران آن را عملی کرده است. مهدی‌زاده نذر کرده بود که در صورت قهرمانی در مسابقات جهانی فرانسه، کفش زائران مسجد جمکران را واکس بزند



* تواضع قهرمان جهان در مقابل امام زمان (عج)

امیر مهدی زاده مهمان تبیان بود تا حس و حال های شیرین اش بگوید اما در میان تمام حرف های شنیدنی اش نامهربانی های زیادی وجود داشت که قهرمان جهان را دلسرد کرده بود. بی توجهی های مسئولین و وعده های فراوان که گویی هنوز جامه عمل به خود ندیده است.

با این حال مهدی زاده مهمان تبیان بود و خیلی آرام و خونسرد به سوالاتمان پاسخ داد که خواندن آن خالی از لطف نیست:



* خانواده ام مهمترین انگیزه

مهدی زاده در مورد علاقه و گرایش اش به سمت ورزش قهرمانی می گوید: کمک به خانواده ام مهمترین انگیزه ام برای قهرمان شدن در ورزش بود چرا که فکر می کنم با تلاش های فراوان در ورزش می توانم به خانواده ام کمک های فراوانی انجام دهم. شاید اگر به خاطر خودم بود این همه سختی‌ را تحمل نمی کردم. آرزوم این است که برای خانواده‌ام کاری کنم.

دلیل دیگر علاقه ام قهرمانی آقای رسول خادم در کشتی بود. سال ۷۸ یا ۷۹ بود تلویزیون مسابقات کشتی قهرمانی جهان را پخش می‌کرد و رسول خادم قهرمان شد. دیدن آقای خادم روی سکوی قهرمانی باعث شد تا من هم وارد ورزش قهرمانی شوم خودم تمایل داشتم تا وارد رشته کشتی شوم اما اصرارهای پدرم باعث شد تا رشته کاراته را به عنوان رشته قهرمانی انتخاب کنم. البته هدف ام چون چیز دیگری بود زیاد روی رشته ورزشی تاکید نداشتم و اعتقاد دارم اصرارهای پدرم لطف خدا بود چرا که در کشتی مربی بزرگی در قم نداشتیم اما در کاراته استاد دباغیان بودند که کمک های زیادی برای قهرمانی من انجام دادند. تمرینات سخت و تلاش فراوان باعث شد تا با قهرمان شدن در جهان صحنه قهرمان شدن را خودم نیز تجربه کنم.



* مرد بزرگی به نام استاد دباغیان

امیر مهدی زاده در پاسخ به شروع کاراته می گوید: من از سال ۷۹ کاراته را زیر نظر استاد دباغیان آغاز کردم که یکی از بزرگترین و پهلوان پرور ترین مربیان کشورمان هستند. در حال حاضر ما چهار مدال طلای جهان داریم که مهدی عموزاده ۱۹۹۶،حسین روحانی و جاسم ویشگاهی در سال ۲۰۰۶ و چهارمی را هم بنده با لطف خداوند و کمک های خانواده ام در مسابقات جهانی ۲۰۱۲ پاریس کسب کرده ام که مهدی عموزاده و من از شاگردان استاد دباغیان هستیم و این نشان می دهد این مرد بزرگ برای کاراته کشورمان تلاش فراوانی انجام داده اند و دو تن از قهرمانان جهان شاگردان این مرد بزرگ هستند.

سالی که من به باشگاه ایشان رفتم چند سال اول آموزش های ابتدایی و مراحل اولیه را گذراندم اما پس از چند سال وارد دوران قهرمانی شدم و استاد دباغیان با تمرینات و برنامه های منظم شان من را به سمت تیم ملی سوق دادند و بالاخره پس از چند دوره حضور در مسابقات استانی و کشوری در سال ۸۹ به عضویت تیم ملی درآمدم و در بازیهای آسیایی ۲۰۱۲ گوانگجو حاضر شدم اما متاسفانه نتوانستم در این مسابقات مهم برای کشورم افتخار آفرینی کنم اما در سال بعد توانستم در مسابقات آسیایی مدال برنز کسب کنم.



* جمکران مسیر راه قهرمانی

مهدی زاده در مورد حضورش در مسجد جمکران در روزهای سه شنبه می گوید: رشته کاراته در مجموع کمک های فراوانی در زندگی ام کرده است. من هر سه شنبه در مسجد جمکران حاضر خواهم بود. چون من ساکن قم هستم استاد دباغیان قبل از اینکه من را وارد ورزش قهرمانی کند ما را به جمکران برد و گفت مسیر قهرمانی از اینجا خواهد بود. این نوع تفکری که استاد دباغیان در من گذاشت باعث شد تا علاوه بر رشد در ورزش قهرمانی در بعد معنوی نیز رشد و پیشرفت کنم و این یکی از خصوصیت دباغیان بود.

استاد دباغیان بارها ما بچه ها را مورد امتحان قرار می داد. حتی شاید برایتان جالب باشد بدانید استاد دباغیان در یکی از تمرین ها گفت برای قهرمان شد باید بهای زیادی بپردازی و باید موهای خود را کچل کنی. خیلی از جوان ها حاضر هستند سر خود را بزنند اما موهایشان را نزنند اما من برای رسیدن به هدفم از چیزهای کوچک گذشتم و توانستم هفت سال موهای خود را کوتاه نگه دارم تا به قهرمانی جهان برسم.



* توسل به حضرت ابوالفضل

قهرمان جهان در پاسخ به توسل به ائمه در لحظات سخت ورزشی و زندگی بدون درنگ پاسخ می دهد: حضرت ابوالفضل (ع).

مهدی زاده می گوید: وقتی عازم مسابقات جهانی شدم یک پرچم از حرم حضرت معصومه خریدم تا وقتی اگر قهرمان شدم آن را در سالن بچرخانم. من موفق شدم در اولین حضورم در مسابقات جهانی به فینال برسم و در مقابل یک حریف قدرتمند قرار بگیرم. روز فینال مسابقه در روز تاسوعا قرار گرفت و من آنقدر حس آرام بخشی داشتم که انگار داشتم در باشگاه خودم به رقابت می پرداختم و خوشبختانه توانستم در لحظات پایانی به برتری برسم.



* اهدای مدال به کودکان ایتام و بی سرپرست

قهرمان جهان در مورد اهدای مدال به کودکان ایتام و بی سرپرست می گوید: من روز عید فطر در خانه نشسته بودم و داشتم برنامه شهر یاکریم را نگاه می کردم. دیدم مراسمی برای کمک به ایتام گذاشته شده است که خیرین استان دارند کمک می کنند. ابتدا کمی افسوس شدم و با خودم گفتم پاداشی هم به ما ندادند که من هم بتوانم کمک کنم.

در همین حال دیدم یک زوج جوان حلقه نامزدی خود را برای کمک کردن به ایتام بخشیدند و من وقتی دیدم این زوج از تمام چیز خود در زندگی می گذرند تصمیم گرفتم تا خود را به برنامه برسانم. شاید از لحاظ مالی شرایط مساعدی نداشته باشم اما تصمیم گرفتم تا این نشان با ارزش را در این مسیر خرج کنم. من مدال را در برنامه برای فروش گذاشتم که یک مرد خیر مدال من را ۷۰ میلیون خریدند و تقدیم شد به کودکان بی سرپرست.



* سهم قهرمانی جهان یک ربع سکه

قهرمان جهان در مورد انتظاراتش از مسئولین کشور می گوید: سال گذشته هیچ تقدیری از رشته های غیر المپیکی مثل کاراته صورت نگرفت. مگر من که قهرمان کاراته جهان شده ام چه فرقی با یک کشتی گیر یا یک تکواندوکار که قهرمان المپیک شده است دارم. همه ما می خواهیم پرچم ایران را به اهتزاز دربیاوریم و هدفی جز این نداریم اما در این چند وقته تبعیض زیادی بین ورزشکاران المپیکی و غیر المپیکی صورت گرفت که اصلاً خوب نیست.

شش سال رشته کاراته از دریافت مدال طلا بی نصیب می ماند اما پس از قهرمانی در رقابت های جهانی من را دعوت کردند و تنها چیزی که به من هدیه دادند یک ربع سکه بود.

فدراسیون کاراته وعده داده بودند در صورت قهرمانی در جهان ۲۰ میلیون پاداش خواهند داد اما پس از قهرمانی رئیس فدراسیون تغییر کرد و آقای سمندر رئیس جدید قول دادند این مبلغ را پرداختند کنند اما پس از پرداخت یک قسط دیگر خبری از پاداش نشد و قرار بود آن را قسطی کنند اما باز هم پرداخت نشد. من برای قهرمان شدن دو بار پای خود را عمل کرده ام و برای هر عملی ۷ میلیون تومان قرض کرده ام تا بتوانم به راه خود ادامه دهم. در واقع پای من مهمترین سند برای تلاش های شبانه روزی من است. تمامی دوستان من پس از اهدای یک سکه به من می گفتند ما اگر می دانستیم پس از قهرمانی یک سکه دریافت خواهی گرفت ما خودمان بهت می دادیم.



* من و خانواده‌ام مستاجریم

من و خانواده‌ام مستاجریم وی با اشاره به اینکه هنوز هم در کنار خانواده اش در یک منزل استیجاری زندگی می کند گفت: ما هنوز هم مستجریم. شرایط خانواده ما شرایط خاص است. ما هنوز هم مستاجر هستیم. پدرم راننده شرکت واحد است و در آنجا کار می‌کند. من هدفم از ورزش کردن این است که بتوانم به خانواده ام کمک کنم و واقعا آرزویم این است که بتوانم خانواده ام را صاحب مسکن کنم.



* بیمه ورزشی ما ملی پوشان چه وقت به کارمان می آید؟

من در حال حاضر عضو تیمی نیستم اما سال گذشته عضو تیم مقاومت بودم و یک قرارداد ۱۰ میلیون تومانی به عنوان ستاره کاراته با من بسته بودند که یک میلیون تومان آن را هم پس گرفتند و گفتند آن را اضافه به تو داده ایم! آیا واقعاً وضعیت قرارداد یک ورزشکار حرفه ای باید چنین مبلغی باشد؟ من سال گذشته درد را تحمل کردم و با پای مصدوم قهرمان جهان شدم و پس از آن عمل جراحی انجام دادم که ۷ میلیون تومان برای من هزینه داشت و این مبلغ را پدرم قرض کرد و بعد وقتی فاکتور هزینه جراحی ام را به فدراسیون پزشکی ورزشی دادم آنها اعلام کردند که سریع پولم را پرداخت می کنند اما ۷ ماه از آن تاریخ گذشته و هیچ پولی به من پرداخت نشده است!

تمام فاکتورهای به فدراسیون پزشکی ورزشی ارائه شده اما ۷ ماه است که هیچ جوابی به من نداده اند. من سوالم این است که پس بیمه ورزشی ما ملی پوشان چه وقت باید به کارمان بیاید؟ امیدوارم با حضور مسئولان جدید وزارت ورزش و جوانان مشکلات این چنینی من و امثال من که به صورت حرفه ای ورزش می کنیم تا برای کشور افتخار بدست بیاوریم برطرف شود.



* وضعیت اردوهای تیم ملی کاراته

امیر مهدی زاده پسر محجوب کاراته کار تیم ملی قصد نداشت زیاد در مورد وضعیت کاراته کشورمان و اردوی تیم ملی صحبت کند و اعتقاد داشت صحبت کردن در مورد مشکلات ورزش آنقدر زیاد است که شاید صحبت کردن در مورد آن ذهنیت های مسئولین نسبت به او را تغییر دهد و تصور کنند او دارد از مدال خوش رنگش سو استفاده می کند اما اصرار های ما باعث شد تا از آخرین اردوی تیم ملی در جام جهانی پاریس بگوید: راستش واقعیت ورزش ما زیاد جالب نیست و فقط این را بدانید که ما برای حضور یک هفته ای در پاریس برای مسابقات جهانی در یک اتاق کوچک دو تخته مستقر شده بودیم و به خاطر اینکه من قدم از دوستانم کوتاه تر بود آنها روی تخت می خوابیدند و من روی کاناپه. به هر حال با خوابیدن روی کاناپه قهرمان شدیم اما نوع برخورد مسئولین در کشورمان بسیار ناراحت کننده است و من حتی حاضر بودم برای رسیدن به هدف و اهتزاز پرچم کشورم کف خیابان هم بخوابم اما مدال طلا را کسب کنم که خدا رو شکر موفق شدم.



* هدف آینده

به ادامه موفقیت فکر می کنم. البته برنامه اصلی ام تکرار در کسب مدال قهرمانی کاراته جهان است که سال گذشته بدست آورده ام. ضمن اینکه امیدوارم در بازی های آسیایی ۲۰۱۴ هم به یک مدال خوشرنگ دست پیدا کنم تا به کاروان کشورم در این رقابت ها کمک کرده باشم.



قهرمان جهان پاسخ سوالات تک کلمه ای را اینگونه پاسخ داد:

کربلا: همه چیزم از کربلاست. هنوزم نتوانستم مشرف بشوم.

کاراته: کاراته یعنی اخلاق و احترام گذاشتن به بزرگان

استاد دباغیان: اسطوره

مادر: همه دنیا

پدر: پدرم گفته هر جا رفتی از من نگو بگو مادر

المپیک: آرزوست

مدال طلا: یکی کمه. باید مدالم را تکرار کنم
انتهای پیام/۵۰۸۲ https://www.asrehamoon.ir/vdcc.eqea2bqp0la82.html
نام شما
آدرس ايميل شما