تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۵
در روزگار امروز خشکسالی چادر خاکستری خشکش را همچنان بر لبهای خشکیده این منطقه گسترانده است و مجالی برای تنفس نیست.
سایه بحران کم آبی همچنان بر سر مردم روز دار سیستان / مسئولین بحران کم آبی در سیستان را جدی بگیرند
سایه بحران کم آبی همچنان بر سر مردم روز دار سیستان / مسئولین بحران کم آبی در سیستان را جدی بگیرند
به گزارش سرویس اجتماعی عصرهامون به نقل از اوشیدا: سیستان با ۵۰ میلیمتر بارندگی سالانه همچنان در ردیف نخست بحران کم آبی در کشور جای دارد. منطقه ای که مردمان صبور آن امسال با وجود گرمای طاقت فرسای 50 درجه و در هوای آلوده چندین برابر حد مجاز به استقبال ماه مبارک رمضان رفتند.
با شروع طوفان های 120 روزه سیستان امان از زندگی مردم این دیار گرفته شده است و معضل قطعی آب در برخی از روستاهای شهرهای مرزی سیستان این معضل را چندین برابر کرده است و کمر روزه داران این منطقه را خم کرده است .قامت راست مردانی که روزگاری نعمت به فراوانی بدست آورده و علاوه بر مایحتاج خود به دیگر نقاط کشور نیز نعمت های پر برکت دیار سیستان را سرازیر می کردند از گوشت انواع ماهی و پرنده گرفته تا گندم و جو و میوه های جالیزی بسیار.


اما در روزگار امروز خشکسالی چادر خاکستری خشکش را همچنان بر لبهای خشکیده این منطقه گسترانده است و مجالی برای تنفس نیست..
گلوی زن و مرد سیستانی امروز از خشکی تالاب هامون خشکیده است و ندای ربنا مردم این سرزمین با العطش درهم آمیخته است.
به راستی کم آبی در شماری از روستاهای سیستان به مرحله بحران رسیده است.
شماری از ساکنان این روستاها در این ایامی که مصادف با ماه ضیافت الهی است، ناگزیرند برای دستیابی به آب آشامیدنی مسیرهای دیگر روستاها و شهرها را طی و یا در صف تانکر آبرسانی بیاستند که این نارضایتی مردم را به همراه داشته است.



کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی همواره از دلایل کم آبی در بسیاری از نقاط کشور اعلام می شود در حالیکه منطقه سیستان با توجه به خشکسالی های 17 ساله، بحران کم آبی را تشدید کرده است.
بسیاری از ساکنان روستاهای شهرستان هیرمند،نیمروز ،زهک و هامون از قطع و افت فشار آب آشامیدنی ابراز گلایه دارند ،چرا که در روزهای گرم تابستان و عجین شدن ماه رمضان در اولین فصل تابستان مردم ساکن روستاهای هیرمند را دچار مشکلات عدیده ای کرده است و وضعیت نامناسبی را برای شهروندان بوجود آورده است.
رضا اربابی مدیر کل ستاد بحران استانداری در خصوص بحران کم آبی در سیستان و اقدامات صورت گرفته گفت: اعتبار لازم جهت حل این مشکل از محل اعتبارت ستاد بحران استانداری در اختیار آبفا روستایی استان قرار گرفته است و آنها هم پیگیر کار هستند، اما طی مراحل اداری زمانبر می باشد.
اربابی افزود: تاکنون اعتبارات خوبی در اختیار دستگاههای مختلف از محل اعتبارات مدیریت بحران قرار گرفته است از جمله این اعتبارات می توان به ۶ میلیارد تومان اعتبار جهت تثبیت شن های روان در اختیار اداره کل منابع طبیعی استان، ۷ میلیارد تومان جهت تکمیل بیمارستان تنفسی زابل در اختیار دانشگاه علوم پزشکی زابل، ۱ میلیارد اعتبار به بنیاد مسکن جهت حل مشکل شهرک محمد شاهکرم .
وی تصریح کرد: با هلال احمر استان هماهنگی لازم صورت گرفته است که در روستاهای که مردم مشکلات بیشتری را به واسطه گرما و طوفانها تحمل می کنند سبد غذایی بصورت مرتب توزیع شود که این کار درحال انجام می باشد و اگر کوتاهی صورت گرفته می توانند گزارش نمایند تا برخورد لازم صورت گیرد.
انتهای پیام/4382
https://www.asrehamoon.ir/vdcb0abz.rhbgspiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما