> عصر هامون - هوای سیستان باز هم بحرانی شد/امداد رسانی به 2 هزار سیستانی - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

داستان همیشگی هجوم ریزگردها؛

هوای سیستان باز هم بحرانی شد/امداد رسانی به 2 هزار سیستانی

9 شهريور 1394 ساعت 8:29

علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری بر حضور مسئولان در منطقه سیستان امروز غلظت ذرات معلق در هوای سیستان به 33 برابر حد مجاز رسید و 2 هزار را راهی مراکز درمانی کرد که حتی زمزمه حضور مسئولان به سیستان هم نیست.


به گزارش خبرنگار اجتماعی عصر هامون، معضل ریزگردها در حالی این روزها دوباره به کانون خبرها بازگشته که پس از گذشت مدت‌ها مردم سیستان همچنان منتظر یک گام اجرایی هستند.
مردم سیستان 18 سال است که با پدیده گرد و خاک دست و پنجه نرم می کنند و تاکید مقام معظم رهبری در هفته دولت به مسئولان به حضور در منطقه سیستان باعث خرسندی و امید در مردم این منطقه شد اما با گذشت یک هفته حتی زمزمه حضور مسئولان به منطقه سیستان هم نیست.

امدادرسانی به ۲هزارنفر در مناطق طوفان زده سیستان
روزنامه شهروند در این خصوص نوشته بود: از شنبه‌شب گذشته طوفان شن در سيستان و بلوچستان باعث بروز خساراتي در اين استان شد كه به فاصله چند ساعت بعد امدادرسانان هلال‌احمر در حالي كه براي امدادرساني به سيستان و بلوچستان آماده بودند، وقوع سيل و آبگرفتگي در اروميه و تبریز و همچنين هرمزگان نيز نيروهاي هلال‌احمر را به آن محل‌ها كشاند. در اين حادثه‌ها نيروهاي امدادي هركدام به محل‌ها اعزام شدند و عمليات‌هاي خود را آغاز كردند.

حسین درویشی سرپرست معاونت عملیات امداد و نجات در ابتدا با اشاره به عملیات سیل و آبگرفتگی آذربایجان‌غربی و امدادرسانی‌های صورت گرفته در این زمینه گفت: شهرستان ارومیه و همچنین ٥ روستا دچار سیل و آبگرفتگی شدند كه در اين رابطه به ٣٦ نفر امدادرسانی شد. ٢ نفر نیز در این حادثه مصدوم و به صورت سرپایی درمان شدند. همچنین ٥ نفر اسکان یافتند و تخلیه آب از ٢ واحد مسکونی صورت گرفت. درویشی ضمن اشاره به اعزام ٤ تیم عملیاتی در قالب ٢٥ نفر به محل بروز حادثه، ادامه داد: ٢ دستگاه چادر، ٨ تخته پتو و ٤ تخته موکت نیز میان حادثه‌دیدگان توزیع شد.

توزیع بیش از هزار عدد ماسک در سیستان
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان نیز گفت: هزار و 580 عدد ماسک روز گذشته بین مردم توفان زده 10 روستای هیرمند توزیع شده است.
حسن مصفا افزود: با توجه به اینکه توفان گرد و خاک بیشتر در شهرستان هیرمند اتفاق افتاده است نیروهای امدادی علاوه بر توزیع ماسک، 413 سبد غذایی شامل برنج، روغن، ماکارونی و کنسروجات را در میان توفان زدگان این شهرستان توزیع کردند.
وی تصریح کرد: امداد رسانی به مردم منطقه با توجه به ادامه توفان گرد و خاک همچنان تداوم دارد.
سیستان تا پایان هفته بحرانی ست
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز گفت: امروز حداکثر سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک در شمال استان به 92 کیلومتر بر ساعت رسید.
مرتضی فرجی ادامه داد: میزان ذرات معلق در ایستگاه زابل 432 میکرو گرم بر متر مکعب گزارش شد که میزان دید را در این شهرستان به هزار و 500 متر و در زهک به دو هزار و 500 متر کاهش داد.
وی گفت: در منطقه سیستان تا پایان هفته وزش باد شدید همراه با گرد و خاک پیش بینی می شود به طوری که روز دوشنبه در نقاط مستعد همراه با توفان گرد و خاک خواهد بود.
وی ادامه داد: در نواحی شمالی استان روز سه شنبه از شدت وزش باد کاسته می شود اما مجددا روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هوای منطقه با توفان و گرد و خاک رو به رو خواهد بود.
ابتکار: مردم با ریزگردها کنار بیایند
با این وجود مسئول سازمان محیط زیست در این خصوص نه تنها کاری انجام نداده است بلکه از انجام اقدامات لازم شانه خالی کرده است.
وی در این خصوص گفته بود: در موضوع گرد و غبار هیچ مسئولی نمی‌تواند به مردم وعده دهد که این مشکل تا چند سال آینده حل می‌شود و مردم باید با مشکل گرد و غبار کنار بیایند.
انتهای پیام/9031


کد مطلب: 73553

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/73553/هوای-سیستان-باز-هم-بحرانی-امداد-رسانی-2-هزار-سیستانی

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir