تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۰
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان:

سیستان و بلوچستان قطب گردشگری کشور است

معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان وبلوچستان گفت: این استان با ظرفیت ها و پتانسیل هایی که دارد به عنوان استانی چهار فصل بشمار می آید از اینرو در طی سال پذیرای 5میلیون گردشگر داخلی است.
سیستان و بلوچستان قطب گردشگری کشور است
سیستان و بلوچستان قطب گردشگری کشور است
به گزارش سرویس اجتماعی عصرهامون به نقل از زاهدانه، سیستان و بلوچستان یکی از بخش‌های تاریخی ایران است که از نظر توسعه جز محروم‌ترین مناطق اما دارای دیدنی‌ها و اماکن تاریخی زیادی می باشد که کمتر مورد توجه واقع شده است.
این استان از دیر باز خاستگاه کهن ترین نمادهای فرهنگ ایرانی بوده و با دارا بودن آثار تاریخی همچون شهر سوخته، دهانه غلامان، سواحل دریایی مکران، کوه های مینیاتوری و دهها اثر باستانی و تاریخی دیگر توانسته گوشه ای از عظمت تمدن و فرهنگ بومی خود را به رخ گردشگران بکشاند.
این منطقه از کشور که سراسر از پراکندگی و گستردگی های عمیقی است از دریاچه هامون تا پهن دشت نیلگون دریای عمان گسترانیده شده است، آری سیستان وبلوچستان دیار نخل های راست قامت و سرزمین آب و آفتاب و کوههای بلند همت نام گرفته است.
سیستان وبلوچستان یکی از غنی ترین استان های کشور به لحاظ وجود آثار متنوع باستانی، تاریخی، فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که به سه بخش سیستان شامل شهرستان های زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون، بخش سرحد شامل شهرستان های زاهدان، میرجاوه و خاش و بخش مکران با شهرستان های ایرانشهر، سراوان، سیب وسوران، مهرستان، قصرقند، فنوج، نیکشهر، دلگان، سرباز، کنارک و چابهار تقسیم می شود که گردشگران می توانند مناظر تاریخی و طبیعی بی نظیر آنرا در قالب هفت ناحیه و 57 منطقه نمونه گردشگری مشاهده کنند.
در این زمینه معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با زاهدانه با بیان اینکه مناطق گردشگری فرصت خوبی برای معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل موجود در استان است، اظهار داشت: ظرفیت‌های گردشگری استان به دلیل وفور اخبار منفی، مغفول مانده که امیدواریم رسانه‌ها با اطلاع‌ رسانی از ظرفیت‌ها بیش از پیش نسبت به تغییر چهره استان تلاش کنند.
مجتبی میر حسینی افزود: از آنجایی که سیستان و بلوچستان از پراکندگی در مسیر گردشگران برخوردار است سعی شده تا از عمق گستردگی در این راستا کاسته و تمرکز زدایی در حوزه گردشگری را جایگزین آن کنیم که بر این اساس چهار مسیر گردشگری را با فراهم کردن امکانات و زیر ساخت های اولیه برای حضور گردشگران در استان فراهم کرده ایم.
وی منطقه تمدنی سیستان که شامل شهر سوخته، دهانه غلامان، روستای قلعه نو و طبیعت گردی چاه نیمه است را مسیر گردشگری اول عنوان کرد و گفت: موزه زابل، تورهای گردشگری، شاهنامه خوانی و اجرای موسیقی سنتی از دیگر برنامه ها درطی مسیر گردشگری اول است.
این مسئول مسیر گردشگری تفتان و حواشی آن شهرستان های میرجاوه، خاش و زاهدان را مسیر دوم گردشگری در استان معرفی کرد و ادامه داد: حرکت در این مسیر از زاهدان به سمت میرجاوه و لادیز انجام خواهد شد که در کنار آن روستای دیدنی تمین، قبرستان هفتاد ملا، سر دریا، تمندان، سنگان، کمربند حاشیه تفتان نیز مورد دید گردشگران قرار خواهد گرفت.
وی منطقه ایرانشهر را مسیر سوم مورد توجه گردشگران بیان کرد که در طی آن از روستای دامن، قلعه ناصری، قلعه بمپور، منطقه نیکشهر، چشمه های آبگرم بزمان، آبشارها ،قلعه و درهای سرباز و گونه های جانوری همچون تمساح پوز کوتاه بازدید صورت می گیرد.
میرحسینی از کریدور شمال به جنوب بعنوان مسیر چهارم گردشگری یاد کرد و گفت: سواحل مکران در چابهار و کنارک، گل فشان کنارک، قلعه پرتغالی ها، روستای تاریخی تیس، منطقه آزاد و سواحل مرجانی از دیگر مکان های مدنظر برای بازدید است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه بیشترین حجم گردشگران در ایام نوروز از استان بازدید می کنند، بیان کرد: در سال گذشته بالغ بر 2 میلیون و 500 هزار نفر گردشگر وارد استان شد که در تابستان نیز بعلت اینکه با حجم کمتری از این جمعیت روبرو هستیم می توان گفت یک میلیون و 500هزار نفر گردشگر جذب شده اند .
همچنین گفت: از آنجایی که سیستان و بلوچستان استانی چهار فصل محسوب می شود در طی سال تقریبا 5میلیون گردشگر داخلی را در درون استان نظاره گر هستیم.
وی در خصوص جذب گردشگر در استان بیان کرد: تور آشنا سازی آثار و جاذبه های استان برای راهنمایان گردشگری روسای انجمن های دفاتر خدمات گردشگری از کل کشور در حال برگزاری است که هدف آن نیز آشنايی هرچه بيشتر فعالين حوزه گردشگری با جاذبه ها و معرفی بيشتر آثار ملی و بين المللی جهت رونق صنعت گردشگری استان است.
معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان از ورود اولین قطار گردشگری به سیستان وبلوچستان خبر داد و گفت: امسال قطار گردشگری داخلی 6 تا 10 مهرماه وارد استان شد و گردشگران این قطار که بیشتر مدیران آژانس‌ها و تورهای گردشگری کشور و اصحاب رسانه حوزه گردشگری هستند، از جاذبه‌های دینی استان در دو منطقه سیستان و میرجاوه بازدید داشتند.
وی هدف از اين اقدام را نشان دادن فرهنگ و سنت ديرينه ميهمان نوازی مردم استان عنوان کرد و افزود: با فراهم کردن تمامی امکانات وافزايش تعامل با دستگاه های اجرايی استان سعی داريم مهمان نوازی از مسافران و خدمات رسانی به مردم را به عنوان دو اصل مهم مورد توجه قرار دهيم.
میرحسینی با بیان اینکه این گردشگران به مدت 6 روز در منطقه حضور خواهند داشت، اضافه کرد: سفر این تیم گردشگری به استان امنیت استان را نشان می‌دهد و می تواند استان را بعنوان قطب گردشگری ایران معرفی کند زیرا سیستان وبلوچستان استانی چهار فصل است که می تواند در تمامی فصول پذیرای مهمانان و گردشگران باشد.
این مسئول یکی از محورهای توسعه ای استان را بحث گردشگری مطرح کرد و ادامه داد: این مهم در معرفی استان و اشتغالزایی آن تاثیرگذار بسزایی دارد.
وی با بیان اینکه تاکنون سه هزار و 24 اثر طبیعی و تاریخی در استان شناسایی شده که حدود یک هزار و 700 اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، گفت: سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه گردشگری دارد که آنطور که باید تاکنون به آن پرداخته نشده است.
میرحسینی در خصوص وضعیت گردشگری استان نیز بیان کرد: در این زمینه حرکت خوبی آغاز شده است، خصوصا بعد از رفع تحریم هایی که نسبت به ایران انجام می شود آینده خوبی برای گردشگری استان متصور هستیم و اگر همه بخش ها باهم همکاری داشته باشند استان بهبود خوبی را با توجه به پتانسیل های موجود در درون خود خواهد داشت.
وی برای تغییر و تحول باور عموم مردم نسبت به چهره ای که از سیستان و بلوچستان در افکارشان نقش بسته است، گفت: از دوازده سفیرآسیایی و اروپایی دعوت کرده ایم که 18 مهرماه امسال در استان پذیرای آنان باشیم تا ذهنیت افراد را نسبت به این خطه از کشور تغییر دهیم و باور جدیدی از استان بوجود بیاوریم تا از این طریق شاهد حضور گردشگران بیشتری در استان اعم از داخلی و خارج باشیم.
انتهای پیام/4382
https://www.asrehamoon.ir/vdcjmoea.uqeixzsffu.html
منبع : پایگاه خبری زاهدانه
نام شما
آدرس ايميل شما