کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش عصرهامون از دردناکترین رتبه نخست سیستان و بلوچستان:

وعده استاندار برای افتتاح بیمارستان درمانی سل به کجا رسید؟

11 آبان 1394 ساعت 13:01

هامون که خشک شد، تبعاتش فقط دامن دامداران، صیادان و کشاورزان سیستانی را نگرفت، بلکه علاوه بر بیکاری این افراد، موجی از بیماری‌های تنفسی هم در منطقه به راه افتاد که در راس آن بیماری سل قرار دارد.


به گزارش خبرنگار بهداشت و سلامت عصرهامون، سیستان و بلوچستان در حالی رتبه یک آمار مبتلایان به سل را از آن خود کرده است که به گفته علی اوسط هاشمی هنوز یک مرکز تخصصی برای درمان بیماران تنفسی در منطقه سیستان ایجاد نشده است.
در روزگاران نه چندان دور که حال روز سیستان خوش بود بادهای 120 روز که بر تالاب پرآب هامون می وزید هوای سیستان را مطبوع می کرد، اما تقدیر وقتی هامون را خشک کرد بادهای 120 روزه همچنان ماند، اما دیگر از هوای مطبوع خبری است و نه از باغ های پرمیوه سیستان.
امروز بادهای 120 روزه به بادهای 150 و 180 روزه تبدیل شده است و این وضع در سالهای اخیر هوایی آلوده و پر از گرد و غبار را در بیشتر روزهای سال برای مردم این استان به ارمغان آورد؛ هوایی که انواع میکروب‌ها، آلودگی‌ها و بیماری‌ها را در کل استان پخش و روانه حلق و جان مردمی می‌کرد که هنوز اندک قوت و امیدی برای زندگی داشتند.
همجواری استان سیستان و بلوچستان با کشورهای افغانستان و پاکستان که میزان شیوع سل در آنها بیش از 10 برابر کشور ایران است با افزایش توفان های منطقه و رشد ریزگردها رو به فزونی نهاد تا به امروز که به خطری جدی برای سلامت مردم این سرزمین و بویژه منطقه سیستان و عامل نگرانی مسئولان استانی و کشوری تبدیل شده است.
دکتر مهشید ناصحی رییس اداره سل و جذام وزارت بهداشت درخصوص عوامل شیوع بالای سل در استان‌های گلستان و سیستان و بلوچستان گفت: ما درهمه استا‌ن‌های کشور موارد ابتلا به سل داریم، اما در بعضی از استان‌ها شیوع این بیماری بیشتر است. رتبه اول و دوم به ترتیب متعلق به استان‌های سیستان و بلوچستان و گلستان است. بر اساس گزارشات سازمان جهانی بهداشت، 80 درصد موارد سالانه سل دنیا در 22 کشور بروز کرده است.
این در حالی است که بیماری تعداد زیادی از افراد مبتلا به سل در منطقه سیستان به‌دلیل مقاوم شدن در برابر این بیماری، غیرقابل درمان شده است و دیگر بهبود و درمان آنان از طریق مصرف دارو امکان‌پذیر نیست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل با اشاره به این‌که سالانه 500 نفر فقط در منطقه سیستان به بیماری سل مبتلا می‌شوند، به ایرنا می‌گوید: سیستان رتبه نخست ابتلا به این بیماری را در کشور به خود اختصاص داده است، به‌طوری که در کشور از هر یکصد هزار نفر، 20 نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند، در حالی که در منطقه سیستان در شمال استان سیستان و بلوچستان، 160 نفر در هر یکصد هزار نفر دچار این بیماری می‌شوند.
وی همچنین به فعالیت‌های ویژه‌ای نظیر بیماریابی فعال خانه به خانه در سیستان و بلوچستان بویژه در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: نیروهای بهداشتی همزمان با سرشماری بهداشتی سالانه در مناطق روستایی و برخی مناطق شهری، از خانواده‌ها درباره داشتن علائم مشکوک به سل مثل سرفه طولانی مدت، تب، تعریق شبانه و کاهش وزن سوال می‌شود و در صورت وجود علایم برای آنها آزمایش رایگان انجام می‌دهند.
در حالی برخی از مسئولین از کمبود امکانات برای درمان بیماری سل در استان سخن می گویند که استاندار سیستان و بلوچستان مرداد ماه سال گذشته با حضور در شبکه یک سیما و برنامه ثریا در ارتباط با مبتلايان به بيماري سل گفت: اين بيماري بسيار پرهزينه است و متاسفانه در سطح استان نيز براي اين بيماري مراکزي وجود نداشت که براي حل اين موضوع در استان بيمارستاني در حال افتتاح است و نهايتا در نيمسال 94 اين بيمارستان افتتاح ميشود.
وي در ادامه افزود : براي حل مشکل طوفان وگرد و غبار کميته ويژه استاني – ملي شکل داده ايم که کل علماي اين بخش براي دو بحث کوتاه مدتي که مي توانيم انجام بدهيم مثل تثبيت شن هاي روان، حضور دارند.مردم بر اين باور هستند که اگر در اين بخش ورود پيدا کنند مالکيت از دستشان خارج خواهد شد که من از همين تريبون اعلام ميکنم که باور داشته باشند که ما اگر در مسيرهواي پاک مي خواهيم قدم برداريم بدون مشارکت مردم انجام نخواهد شد.
محمدرضا مرادقلی مدیر پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی زابل در گفتگو با عصرهامون گفت: مرکز بیمارهای تنفسی از محل اعتبارات ملی در حال احداث است
وی در خصوص وعده استاندار در خصوص افتتاح این مرکز در برنامه تلویزیونی ثریا گفت: مرکز تنفسی استارت آن از سال گذشته زده شده است در حال حاضر این پروژه حدود 16 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و نزدیک به یک سال زمان می برد تا سازه آن اماده بهره برداری شود.
وی به وقفه 8 ماهه در اختصاص اعتبارات مرکز تنفسی اشاره کرد و گفت: اگر اعتبارات در موعد مقرر به پروژه تزریق شود این پروژه در سال آینده مورد بهره برداری قرار می گیرد.

انتهای پیام/ 7250


کد مطلب: 77358

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/77358/وعده-استاندار-افتتاح-بیمارستان-درمانی-سل-کجا-رسید

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir