کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هشدارهای پزشکی برای شهروندان؛

نور آفتاب را جدی بگیرید/ سن ابتلا به ام اس در کشور کاهش‎یافت

10 فروردين 1395 ساعت 10:11

با توجه به کاهش سن ابتلا به بیماری ام اس براساس اطلاعات کارشناسان اگر افراد در دوران نوجوانی به اندازه کافی در معرض نور آفتاب می بودند، به این بیماری مبتلا نمی شدند یا دیرتر مبتلا می شدند.


به گزارش خبرنگار بهداشت و سلامت عصرهامون، در جهان حدود دو میلیون و پانصد هزار نفر مبتلا به بیماری ام اس می باشند آمارهای موجود نشان می دهد در آمریکا حدود 450 هزار نفر، در کانادا 75 هزار نفر، در انگلستان 85 هزار نفر و در ایران حدود 50 هزار نفر بیمار مبتلا به ام اس شناسایی شده که از این تعداد 72 درصد از بیماران را زنان و دختران جوان و 28 درصد آنان را مردان جوان و فعال جامعه تشکیل می دهند. 

در سیستان و بلوچستان بیش از 428 بیمار ام اس شناسایی شده که به احتمال زیاد این رقم بیشتر بوده و به جهت پراکندگی جمعیت در مناطق دورافتاده و عدم دسترسی به اطلاعات دقیق امکان شناسایی و ارائه آمار دقیق فعلا مقدور نمی باشد. 
بیماران مبتلا به ام اس علاوه بر مشکلات بیماری با مشکلات دیگری از قبیل گرانی داروها، از دست دادن شغل، از دست دادن موقعیت های ازدواج، عدم تعامل با محیط و خانواده نیز دست و پنجه نرم می کنند که در این راستا آگاه سازی و فرهنگ سازی جامعه می تواند از بسیاری از مشکلات آنان بکاهد.
 
دختر 12 ساله کوچک‌ترین عضو مبتلا به بیماری ام‌اس در سیستان وبلوچستان
مدیرعامل انجمن ام‌اس سیستان و بلوچستان گفت: اکثر بیماران ام‌اس در سنینی بین 18 تا 40 سال هستند که کوچک‌ترین بیمار شناسایی شده در استان دختری 12ساله و مسن‌ترین آن‌ها زنی 67 ساله است.
«عبدالرضا دورانی» اظهار کرد: مشکل بزرگ در خصوص ام‌اس، نبود آمار دقیق مبتلایان به این بیماری است، طبق آخرین آماری که بیمه سلامت دو سال پیش اعلام کرد این افراد در استان 207 نفر بوده‌اند که با برخی اطلاع‌رسانی‌ها و مراجعه افراد به پزشک هم‌اکنون 428 بیمار ام‌اسی در سطح استان شناسایی شده‌اند، این آمار در حالی است که بسیاری از افرادی که این بیماری را دارند اما هنوز از وجود بیماری خود آگاه نیستند.
وی در خصوص آمار افراد مبتلا به بیماری ام‌اس از دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیمه سلامت، خدمات درمانی و همه سازمان‌هایی که به نوعی می‌توانند در بحث شناسایی و آمار این افراد کمک کنند تقاضا کرد آمار این افراد را برای پوشش آن‌ها در اختیار انجمن ام‌اس استان قرار دهند.
وی افزود: از 428 بیمار ام‌اسی در سطح سیستان وبلوچستان 307 نفر زن و 121 نفر مرد هستند، اکثر بیماران در سنین 18 تا 40 سالند که کوچک‌ترین بیمار شناسایی شده در استان دختری 12ساله و مسن‌ترین آن‌ها زنی 67 ساله است.
مدیر عامل انجمن ام‌اس سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: بیماری ام‌اس هر چه سریع‌تر شناخته شود به همان نسبت به درمان سریع‌تر پاسخ می‌دهد و شخص از این گرفتاری نجات پیدا می‌کند.
 
شيوع ام اس در بين زنان 2 برابر مردان است
وی با اشاره براین‌که سالی پنج دقیقه برای بیماران خاص تبلیغ نمی‌شود، اظهار کرد: باید از هر وسیله اطلاعاتی برای آگاهی در میان مردم در خصوص بیماری استفاده کرد که همه به نوعی دست در دست هم دهند و رنج بیماری را در وجود افراد مبتلا به حداقل برسانند.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون فعالیت انجمن ام‌اس سیستان و بلوچستان در زاهدان انجام می‌شود و این انجمن با برخی بیماران شهرستانی ارتباط تلفنی دارند، که تقاضا می‌شود در صورت امکان در شهرستان‌ها برای این بیماران نمایندگی دایر شود و یا برای نماینده شهرستان در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های شهرستان‌های کوچک، برای ارائه خدمات به‌عنوان یک رابط بین انجمن ام‌اس استان و بیماران شهرستانی مکانی اختصاص داده شود.
دورانی خاطرنشان کرد: بیماران ام‌اس عموماً افرادی حساس، زودرنج و عصبی هستند که با کمترین ناملایمات ساعت‌ها فکر خود را مشغول کرده و به خود و دیگران پیله می‌کنند و گروهی نیز از نظر ژنتیک طبع سردی دارند و از غذاهای اسیدی مانند ترشیجات زیاد استفاده می‌کنند.
مدیر عامل انجمن ام‌اس سیستان و بلوچستان با بیان این‌که جامعه پزشکی تاکنون در هیچ جای دنیا علت اصلی بروز این بیماری را تشخیص نداده است، یادآور شد: در رابطه با این بیماری آنچه به اثبات رسیده است توصیه می‌شود بیمار پس از شناسایی بیماری ام‌اس توسط پزشک از همه شرایطی که استرس و اضطراب دارد دوری کند، شوک عصبی به او وارد نشود، چون قسمت اعظم این بیماری توسط مسائل روحی و روانی کنترل می‌شود.

تاثیر نور آفتاب در پیشگیری از ابتلا به ام اس
 یک مطالعه جدید نشان داده است کسانی که به ام اس مبتلا هستند اگر در دوران نوجوانی به اندازه کافی در معرض نور آفتاب می بودند، به این بیماری مبتلا نمی شدند یا دیرتر مبتلا می شدند.
 این مطالعه بر روی ۱۲۰۰ بیمار مبتلا به ام اس در دانمارک صورت گرفته و مشخص می کند در آنهایی که تابستان های نوجوانی خود بیشتر در معرض نور آفتاب بوده اند به طور متوسط دو سال دیرتر به بیماری مبتلا شده اند.
محققان می گویند قرارگیری در معرض نور آفتاب تولید ویتامین D در پوست را افزایش می دهد و مطالعات قبلی نشان داده است که بالا بودن ویتامین D می تواند با بیماری ارتباط داشته باشد. اکنون مطالعاتی در جریان است که مشخص کند آیا تجویز مکمل های ویتامین D به مبتلایان به ام اس می تواند روند این بیماری را کُند کند.
بیماری ام اس به علت اختلال در سیستم ایمنی بوجود می آید و موجب از بین رفتن لایه محافظ اطراف فیبرهای عصبی در مغز و ستون مهره می شود. علائم این بیماری که در زنان بیشتر بروز می کند شامل ضعف عضلانی، بیحسی، اختلالات دید و اختلال در تعادل و بالانس است. این بیماری دوره های شدت و ضعف دارد و گاهی علائم بیماری شدید و زمانی دیگر خفیف می شود. محققان فکر می کنند زمینه های ژنتیکی همراه با محرک های محیطی مانند کمبود ویتامین D می تواند از علل بروز این بیماری باشد.
مطالعات نشان داده است که در کسانی که وزن بالا دارند هم بیماری زودتر بروز می کند و جالب اینجاست که در افراد با وزن بالا هم میزان ویتامین D بدن کمتر از حد طبیعی است.
 انتهای پیام/9031


کد مطلب: 83225

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/83225/نور-آفتاب-جدی-بگیرید-سن-ابتلا-ام-اس-کشور-کاهش-یافت

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir