کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کاهش واردات دارو در سال 93 به زیر یک میلیارد دلار/دستگاه‌های حکومتی مداخله خود را در صنعت دارو کم کنند

سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان , 1 خرداد 1395 ساعت 12:57

وزیر بهداشت با بیان اینکه میزان واردات دارو در سال 93 به زیر یک میلیارد کاهش یافته، گفت: ‌دستگاه‌های حکومتی باید مداخله خود را در صنعت دارو کم کنند تا ورود آنها مانع از رشد استعدادها نشود.


به گزارش گروه علمی پزشکی عصرهامون؛ هاشمی وزیر بهداشت در مراسم معرفی دستاوردهای صنعت دارویی کشور در دولت تدبیر و امید ضمن افتتاح اتاق تمیز و خط تولید طب تیدهای جدید دارویی خطاب به معاون اول ریاست جمهوری گفت: دولت در حوزه خدمات با مسئولیت‌شناسی طرح مهمی را در اقصی نقاط کشور اجرا کرده و امیدواریم بعد از خدا مشکلات قابل رفع به همت شما برطرف شود.
 
وی ادامه داد: ما در آغاز کار دولت با بحران دارویی روبرو بودیم اما اکنون کمبود 300 قلم دارو به کمتر از 30 قلم دارو کاهش پیدا کرده و دسترسی نیز به اقصی نقاط کشور وجود دارد همچنین مشکل جدید دارویی برای بیماران خاص و سایرین وجود ندارد، در این حوزه دولت در ستاد تدابیر ویژه با آزاد کردن داروها بدون تشریفات از گمرک کمک کرده است.
 
هاشمی قیمت دارو را نیز مشکلی دیگر خواند و گفت: در گذشته علاوه بر دسترسی، قیمت دارو نیز مشکل بود اما اکنون به طور میانگین 40 درصد هزینه پرداختی مراجعه به مراکز درمانی  به کمتر از 5 درصد رسیده است از طرفی بیماران برای تهیه امکانات در بیش از 90 درصد مواقع به خارج از بیمارستان مراجعه می‌کردند اما اکنون این میزان به کمتر از 3 درصد رسیده است.
 
هاشمی ادامه داد: ما در راستای اقتصاد مقاومتی از هفته دوم شروع به کار شورای فناوری سلامت ر ا تشکیل دادیم و در کنار آن بنا بر این بود تا از صنعت دارویی داخل حمایت شود و واردات کاهش یابد.
 
وزیر بهداشت گفت: در سال 91، یک میلیارد و 350 میلیون دلار واردات داشتیم که این میزان در سال 93، به زیر یک میلیارد دلار رسید. از طرفی سهم تولید داخل از بازار در سال 90، 57 درصد بود و در سال 95، به بیش از 70 درصد رسیده است.
 
وزیر بهداشت یکی از حمایت‌های وزارت بهداشت از صنعت داروسازی را اینگونه بیان کرد: در صورتی که شرکت دارویی محصولی را با کیفیت بالا تولید کند 80 درصد قیمت برند خارجی را متقبل می‌شویم. از طرفی مشکل صنعت دارویی ما قدیمی بودن آن است و برای نوسازی آن نیازمند سرمایه‌گذاری دولت هستیم چرا که این سرمایه‌گذاری توجیه اقتصادی دارد.
 
وی افزود: در دولت یازدهم در هر ماه دو داروی جدید تولید شد. این به معنی همگام بودن با اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی است. در حوزه دارو فشار بسیار زیاد است 
 
نوسازی صنعت داروی کشور نیازمند حمایت دولت و بانک‌ها
وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برای سرمایه‌گذاری جدی در صنعت دارویی نیازمند حمایت‌های مجلس، دولت و بانک‌ها برای نوسازی این صنعت هستیم و باید مشوق‌هایی را در زمینه صادرات داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: از طرفی خط‌های اعتباری و وام‌های صندوق توسعه ملی نیز حائز اهمیت هستند. صنعتگران باید در حوزه صادرات آموزش ببینند و به دولت کمک کنند چرا که بازپرداخت سرمایه‌گذاری در این حوزه تضمین شده است.
 
وی با اشاره به مداخله دستگاه‌های حکومتی در صنعت دارو عنوان کرد: دستگاه‌های حکومتی که به علت ایجاد حاشیه از آنها نام نمی‌برم باید مداخله خود را در صنعت دارو کم کنند تا ورود آنها مانع از رشد استعدادها نشود و در بخش‌هایی سرمایه‌گذاری کند که از عهده بخش خصوصی و مردم برنمی‌آید.
 
تولید داروی هپاتیت C در مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران
وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران، گفت: مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی به عنوان مرکزی که در جهت کاهش واردات نقش بسزایی داشته نزدیک به 80 سال قدمت دارد.
 
وی ادامه داد: در دو سال و نیم گذشته هر ماه دو داروی جدید تولید کردیم که این خود به معنای اقتصاد مقاومتی، افزایش توانمندی کشور و کاهش وابستگی است.  
 
وی ادامه داد: متوسط سن کسانی که در مرکز رشد فرآورده‌های دارویی دانشگاه‌ علوم پزشکی تهران فعالیت می‌کنند زیر 30 سال است و این نشان از هدف‌گذاری درست و منطقی دارد باید در حد امکان از استعدادهای داخل حمایت شود.
 
هاشمی از تولید داروی هپاتیت c در مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد و گفت: داروی هپاتیت c که تاکنون هزار دلار خریداری می‌شد در این مرکز با 90 هزار تومان ساخته شده است.
 
وی یادآور شد: صادرات در حوزه دارو به بیش از 2 برابر افزایش داشته و در شرایط جدید بازار وسیعی پیش روی صنعتگران است.
 
تعرفه‌ها در انتظار توافق رییس‌جمهور 
وزیر بهداشت گفت: همان طور که اعلام شده بود تعرفه‌ها چهارشنبه نهایی شد و اکنون منتظر موافقت رئیس‌جمهور هستیم.
 
هاشمی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا کاندید انتخابات ریاست جمهوری می‌شود، پاسخ داد: این مباحث حاشیه است و حقیقت ندارد.
 
 
انتهای پیام/7473


کد مطلب: 84891

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/84891/کاهش-واردات-دارو-سال-93-زیر-یک-میلیارد-دلار-دستگاه-های-حکومتی-مداخله-خود-صنعت-کم-کنند

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir