کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرمایه گذاری خارجی عامل یا مانع اقتصاد مقاومتی؟

سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان , 22 خرداد 1395 ساعت 11:20

برخی کارشناسان سرمایه گذاری خارجی را لازمه اقتصاد مقاومتی می دانند و برخی حل مشکلات داخلی موجود در بخش تولید و صنعت را اولین شرط تحقق این شعار عنوان کرده اند.


به گزارش سرویس اقتصادی عصرهامون: علیرضا آقاجانی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: واحدهای تولیدی از مشکل نبود سرمایه در گردش رنج می برند و اکثرا با 25 الی 30 درصد ظرفیت موجود کار می کنند؛ مسئولان دولتی باید به فکر تزریق سرمایه در گردش به این واحدها باشند تا با افزایش تولید، قیمت تمام شده محصولات کاهش پیدا کند.
 
وی همچنین در ادامه افزود: صندوق توسعه ملی درصدی از بودجه نفتی را برای واحدهای تولیدی مقرر کرده که هر چه زودتر این بودجه را در اختیار واحدها قرار دهند، سریعتر شاهد رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال خواهیم بود این در صورتی است که اگر واحدها از 100 درصد ظرفیت خود برای تولید استفاده کنند میزان اشتغال نیز 4 برابر خواهد شد.
 
آقاجانی شرایط تحقق اقتصاد مقاومتی را چنین تشریح کرد: در صورتی که تسهیلات بانکی در اختیار واحدهای تولیدی قرار گیرد و با ایجاد امنیت و ثبات  اقتصادی و از همه مهم تر با برقراری ثبات قوانین بتوانیم جذب سرمایه های خارجی را در دستور کار خود قرار دهیم در این صورت شاهد تحقق اقتصاد مقاومتی تا پایان سال جاری خواهیم بود.
 
این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پایان اذعان داشت: بسیاری از کشورهای اروپایی طالب سرمایه گذاری در ایران هستند و بستر باید توسط مسئولان با هموار کردن راه اخذ مجوز برای این سرمایه گذاری های خارجی فراهم شود.
 
***حل مشکلات داخلی لازمه رونق اقتصادی
 
سید حسین معروف عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید به توانمندی ها و اصلاح ساختار داخلی توجه شود و برنامه ریزی ها با در نظر گرفتن نیروها و امکانات داخلی صورت گیرد و اولین شرط اجرایی شدن این شعار نگاه به داخل است و باید ایراد یابی را از داخل شروع کنیم.
 
وی در ادامه افزود: برای راه اندازی اقتصاد کشور ، الزامی در ورود سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد چرا که باید اصلاح رفتاری و عملیاتی داخلی داشته باشیم و نتایج آن را رصد کنیم.
 
معروف همچنین تأکید کرد:باید به این نکته توجه شود که در جامعه تعداد زیادی جوان تحصیل کرده و بیکار وجود دارد و وقتی در حوزه عملیاتی قصد بهره برداری از این نیروهای انسانی را داریم مشاهده می کنیم ضعف عملکرد دارند و به همین خاطر نیاز به تجدید ساختار در حوزه آموزش عالی احساس می شود و الگوی کشور آلمان که در حوزه عملی بسیار قوی ظاهر شده اند را باید مد نظر قرار داد.
 
این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اذعان داشت: یکی دیگر از مشکلاتی که با آن رو به رو هستیم قانون کار است چرا که این قانون تمام ذهن تولید کننده را هر روز برای رویارویی با یکی از مباحث کارگری ذکر شده در آن درگیر می کند و متاسفانه در اکثر موارد افراد از تولید صرف نظر کرده و سرمایه خود را در بانک ها سپرده گذاری می کنند و از سود آن بهره می برند.
 
وی همچنین بیان کرد:برخی به اشتباه در حال جستجوی منجی اقتصاد کشور در خارج از مرزها هستند غافل از اینکه تنها با بازنگری مسائل داخلی می توان به رونق اقتصادی و اهداف اقتصاد مقاومتی دست یافت.
 
معروف در پایان اظهار داشت: تا کنون نتوانسته ایم به سرمایه گذاری موفق خارجی که منجر به تقویت تولید داخلی و رونق اقتصادی شود دست پیدا کنیم و تنها پس از برجام گروه های اقتصادی به دنبال سرمایه های خارجی در سفرهای متعدد هستند اما توجهی به مشکلات داخلی تولید نشده است.
 
انتهای پیام/7473


کد مطلب: 85451

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/85451/سرمایه-گذاری-خارجی-عامل-یا-مانع-اقتصاد-مقاومتی

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir