کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش عصر هامون از شهادت 300 کودک و جوان در عملیات های تروریستی؛

حقوق بشر با طعم خون و ترور/ بررسی کارنامه آمریکا در سیستان و بلوچستان

12 تير 1395 ساعت 11:37

سال هاست که مردم سیستان و بلوچستان شاهد از دست دادن عزیزانشان در سایه حقوق بشر آمریکایی هستند.


به گزارش خبرنگار عصرهامون، در حالی حق مردم هر کشوری است که نوع حکومت خود را انتخاب کنند که کشور های دیکتاتوری که سردسته آن ها آمریکاست راه را بر محقق شدن چنین حق ساده ای هم بسته اند.
از سال 84 تا کنون فعالیت های گروهک های تروریستی در سیستان و بلوچستان به سرکردگی آمریکا منجر به شهادت 300 تن از مردم غیور این خطه از کشور شده است.
23 آذر ماه 84 بود که اولین اقدام تروریستی در سیستان و بلوچستان به سرگردگی آمریکا استارت خورد و گروهک های تروریستی با حمله به کاروان انتقال رئیس جمهور در مناطق کویری سیستان راننده و محافظ احمدی نژاد رییس جمهور وقت آن زمان را به شهادت رساندند.
دیری نگذشت که در 12 دی ماه 84 افراد خود فروخته با حمله به پاسگاه مرزی گدار ناهوک سراوان 8 سرباز مرزبان و رئیس پاسگاه را به گروگان گرفتند که در تاریخ 10 بهمن ماه همان سال با میانجگری بزرگان طوایف منطقه سربازان آزاد و رئیس پاسگاه به شهادت رسید.
 چندی از حادثه گروگان گیری سربازان نگذشته بود که اشرار 3 تبعه ترکیه را به اسارت گرفته و در خواست پرداخت 1 میلیون دلار از جانب ایران در قبال آزادی گروگان ها کردند.
اولین اقدام شرارت بار گروهک تروریستی 25 اسفند 84 با حادثه تاسوکی رقم خورد که این اقدام تروریستی نه تنها 6 خودرو متعلق به مسافران در مسیر زابل زاهدان به آتش کشیده شد بلکه 22 تن از مردم بی گناه نیز به شهادت رسیدند و تعدادی نیز به اسارت رفتند.
پس از این اقدام، گروهک جند الله 2 اسفند ماه سال 85 با انتشار فیلمی عنوان کرد که در صورت آزاد نکردن ۵ عضو این گروه از جانب نیروهای انتظامی ایران گروکان های واقعه تاسوکی را خواهد کشت. عبدالحمید ریگی و ۱۵ عضو دیگر جندالله توسط نیروهای امنیتی پاکستان دستگیر و در 25 خرداد 87 به ایران تحویل داده شدند.
12 بهمن ماه 85 بود که گروهک تروریستی تقاطع بلوار های بزرگمهر و معلم شهر زاهدان با حمله به ماموران نیروی انتظامی، 4 تن از پرسنل نیروی انتظامی و یک شهروند را به شهادت رساندند که چندی بعد 2 تن از عوامل این حادثه اعدام شدند.
پس از این اقدام در 25 بهمن ماه 85 گروهک جندالله با حمله به اتوبوس حامل نیروهای سپاه پاسداران با خودروی حامل مواد منفجره در بلوار ثارالله شهرزاهدان 13 تن از پرسنل سپاه را شهید و 30 تن را مجروح کردند.
پس ازآن 27 بهمن ماه  همان سال این گروهک با انفجار بمب صوتی در بلوار شهر زاهدان سبب رعب و وحشت شهروندان شدند .
پایان سال 85 نیز با حمله به پاسگاه مرزی نگور و شهادت 2 مامور مرزبانی و اسارت 4 تن دیگر و انتقال آن ها به پاکستان به پایان رسید تا کارنامه آمریکایی ها در استان تیره تر شود.
28 تیر ماه 86 آغاز دیگری بر اقدامات تروریستی گروهک های تروریستی بود تا با شبیخون به جمعی از پاسداران در روستای دومک منطقه کورین 11 مامور سپاه را شهید و 9 تن دیگر را مجروح نمایند.
از دیگر اقدامات این گروهک در سال 86 حمله به خودرو های عبوری، ترور روحانی شیعه، درگیری مسلحانه در مدرسه علمیه بود که در این حوادث یک تن شهید و 21 تن اسیر و به پاکستان انتقال شدند.
سال 87 نیز با حمله به پاسگاهع مرزی شروع و با ترور معاون دادگستری سراوان، دادستان خاش، امام جمعه اهل سنت مسجد صدیق اکبر ، حمله انتحاری به صبحگاه مشترک نیروی انتظامی، شبیخون به وانت تدارکات نیروهای نظامی، انفجار بمبم صوتی، حمله انتحاری به مسجد شیعیان پایان یافت که در این اقدامات 33 تن شهید، 16 تن اسیر و 133 تن مجروح شدند.
8 خرداد ماه 88 بود که گروهک تروریستی با حمله به ستاد انتخاباتی محمود احمدی نژاد در زاهدان 3 تن را مجروح کردند و پس از آن نیز با حمله به نمایشگاه صنایع دستی سرباز پیشین 41 تن را شهید  و 150 تن را مجروح کردند. 
24 تیر 89 نیز مصادف با اعیاد شعبانیه با حمله به مسجد جامع زاهدان 26 تن را شهید و 300 تن را مجروح کردند که چندی پس از این اقدام در تاسوعای چابهار نیز با انفجار عامل انتحاری در جمع عزاداران حسینی 39 تن را شهید و زخمی کردند.
پس از آن در 30 دی ماه 90 در اقدامی مولوی جنگی زهی امام جمعه مسجد جامع خضرا اهل سنت شهر راسک را به دلیل روشنگری در منطقه به شهادت رساند.
هر چند این اقدامات پایانی بر اقدامات تروریستی آمریکا نیست بلکه تنها گوشه ای از حقوق بشر آمریکایی در سیستان و بلوچستان است که همین ها چهره ضد انسانی بزرگترین ناقض حقوق بشر در جهان را نشان می دهد.
انتهای پیام/9031
 
 
 


کد مطلب: 85990

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/85990/حقوق-بشر-طعم-خون-ترور-بررسی-کارنامه-آمریکا-سیستان-بلوچستان

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir