تاریخ انتشار :دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۶
مطالبه علماء اهل سنت سیستان و بلوچستان از مسئولین، رسیدگی جدی و سریع به بحران سیستان و عملیاتی کردن راهکارهای محیط زیستی مناسب می باشد.
دستگاه دیپلماسی کشور در گرفتن حق آبه ایران از افغانستان فعال شوند/ قطعا ضعفی در کار برخی مسئولین می باشد که تاکنون مشکل سیستان برطرف نشده است
به گزارش عصر هامون به نقل از پایگاه خبری، تحلیلی سنت نیوز؛ سال هایی نه چندان دور سیستان و بلوچستان یکی از حاصلخیز ترین و آبادترین مناطق کشور عزیزمان ایران بود که با افتادن خشکسالی در دامانش شاهد دگردیسی رفتار طبیعت با خود بود.
این دگردیسی نه تنها در رفتار طبیعت بلکه در رفتار برخی مسئولین نیز  رخ داد و سیستان و بلوچستان، خصوصا شما استان را از یادها برد به گونه ای که مردم سیستان به مثل بعضی قرآن های ناخوانده بر لب طاقچه ها فقط خاک می خوردند.
اما علماء اهل سنت استان پهناور و غیور پرور سیستان و بلوچستان به مثل همیشه در کنار برادران تشیع خود ایستاده و حقوق زائل شده برادران و خواهران هم استانی خود را مطالبه و خواهان استرداد آنها می باشند.
در همین خصوص مولوی عبد الرحمن عارفی امام جمعه اهل سنت نگور در گفت و گو با سنت نیوز  اظهار داشت: معهود بود کشور افغانستان به عنوان کشوری دوست و  همسایه حق آبه ای را که طی توافقات بین دو کشور حق ایران بود را  به استان سیستان و بلوچستان  بدهد که متاسفانه اعمال نمی گردد.
مولوی عارفی افزود: درخواست ما از دولت محترم اینست که با ارتباط گیری با کشور های همسایه خصوصا افغانستان حق آبه سیستان و بلوچستان را مطالبه نموده و  برادران و خواهران عزیز سیستانی را از این بحران و چالش خشکسالی و ریز گردها نجات دهند.
امام جمعه اهل سنت نگور در ادامه افزود: مشکل سیستان مشکلی قابل حل است؛ یکی از راه حل ها وارد گود شدن سازمان محیط زیست و اقدام و عمل جدی این سازمان است.
مولوی عارفی ضمن یاد آوری وضعیت اسفناک زندگی مردم سیستان خاطر نشان کرد: مردم صبور سیستان با ریز گرد ها و انبوه گرد و غبار دست و پنچه نرم می نمایند که بسیار تاسفبار است؛ مسئولین می بایست به وضعیت این مردم در اسرع وقت رسیدگی نمایند.
مولوی عارفی ضمن اشاره به تاکیدات رهبری نسبت به رسیدگی به مردم سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مسئولین می بایست با دلسوزی با مردم سیستان و بلوچستان برخورد نمایند.
مولوی محمد نعیم رئیسی امام جمعه اهل سنت هیچان نیز در واکنش به وضعیت سخت زندگی مردم سیستان اظهار داشت:متاسفانه حق آبه سیستان توسط افغانستان داده نمی شود.
وی افزود: علت این مطلب اینست که دولت افغانستان دولتی منسجم و پاسخگو نیست مضاف بر  این که متاسفانه نفوذ قدرت های خارجی در این کشور نیز سبب انفعال دولت افغانستان و عدم پیگیری مطالبات جمهوری اسلامی ایران می باشد.
مولوی رئیسی در ادامه با اشاره به عدم رعایت عرف بین الملل توسط افغانها عنوان داشت: عدم رعایت عرف بین الملل و پایبندی به تعهدات توسط افغانستان کار را به جایی رسانده است که سیستان در بحران شدید زیست محیطی به سر می برد.
امام جمعه هیچان ضمن درخواست از دولت برای  رسیدگی  ویژه  و مجدانه به مسئله سیستان اظهار داشت: درخواست ما از دولت محترم رسیدگی به حال مردم استان خصوصا سیستان می باشد.
وی با اشاره به ضعف دستگاه های ذی ربط برای بر طر ف کردن مشکل ریز گردها در شمال سیستان و بلوچستان  ابراز داشت: قطعا ضعفی در کار برخی مسئولین می باشد که تاکنون مشکل سیستان برطرف نشده است؛ خداوند به انسانها نعمت عقل را عنایت فرموده است و هیچ مشکلی نیست که راه حلی برای بر طرف شدن آن نباشد.
انتهای خبر /
https://www.asrehamoon.ir/vdccmpq4.2bqem8laa2.html
منبع : سنت نیوز
نام شما
آدرس ايميل شما