تاریخ انتشار :شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۱۴
پزشک انتقال خون سراوان:

تالاسمی، شایع ترین بیماری خونی در سراوان/CBC تنها راه پیشگیری از بیماری تالاسمی

پزشک انتقال خون سراوان گفت: بیماری تالاسمی شایع ترین بیماری خونی در سراوان است.
تالاسمی، شایع ترین بیماری خونی در سراوان/CBC تنها راه پیشگیری از بیماری تالاسمی
به گزارش عصرهامون؛ به نقل از شستون، یاسمن خدابنده پزشک انتقال خون سراوان با بیان اینکه بیماری تالاسمی شایع ترین بیماری خونی در سراوان است، گفت: این بیماری وراژتی است و از والدین به فرزندان منتقل می شود.
وی با بیان اینکه اگر والدین ناقل بیماری تالاسمی مینور باشند، افزود: فرزند این افراد مبتلا به بیماری ماژور خواهد شد.
دکتر خدابنده با بیان اینکه علائم تالاسمی ماژور از شش ماهگی به بعد در کودک بروز می کند، اظهار داشت: والدین قبل از ازدواج حتما آزمایش CBC انجام دهند.
وی با بیان اینکه انجام آزمایش CBC تنها راه پیشگیری از تالاسمی است، تصریح کرد: با انجام آزمایش سادهCBC می توان تشخیص داد که والدین ناقل بیماری تالاسمی هستند یا نه.
پزشک انتقال خون سراوان در ادامه این گفت و گو با بیان اینکه ازدواج افراد ناقل بیماری با هم به خود و جامعه و کودک آسیب می رساند، اذعان کرد: افراد ناقل بیماری تالاسمی بهتر است با هم ازدواج نکنند.
وی بیماری قلبی، کبد، کاهش رشد کودک و تیرگی پوست را از علایم تزریق مکرر خون دانست و بیان داشت: کودک مبتلا به بیماری ماژور هر ماه برای دریافت خون باید به پزشک مراجعه کند.
یاسمن خدا بنده با اشاره به اینکه اگر افراد ناقل تالاسمی مینور با هم ازدواج کردند، حتما موقع بارداری آزمایش PND انجام دهند، عنوان کرد: اگر در هنگام آزمایش PND نوزاد مبتلا به بیماری ماژور بود، قبل از هفته 20 بارداری مجوز سقط جنین به مادر داده می شود.
وی عنوان کرد: خواسته من از مردم این است که قبل از ازدواج آزمایش CBC ساده بگیرند تا از تمام مشکلات پیش رو والدین و فرزندان جلوگیری شود.
خدابنده پزشک انتقال خون سراوان در پایان گفت: افرادی که نفوذ بیشتری روی مردم دارند حتما آنها را در این زمینه راهنمایی کنند.
انتهای پیام/گ
https://www.asrehamoon.ir/vdcbwwbw.rhb05piuur.html
منبع : شستون
نام شما
آدرس ايميل شما