کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارشی از سرنوشت چک پس از فوت صادرکنند؛

دیگر نگران پاس شدن چک هایتان نباشید/ چک بعد از فوت صادر کننده آن نیز وصول می شود

16 آذر 1395 ساعت 7:19

مدرس حقوقی دانشگاه گفت: بر اساس قانون در صورتی که صادر کننده چک فوت کند بانک می‌تواند قبل از تعیین ورثه و بررسی اموال متوفی وجه چک را به دارنده پرداخت و یا کارسازی کند.


به گزارش سرویس حقوقی وقضایی عصرهامون به نقل از دادمردان، طبق قانون، چک نوشته‌ای است که به موجب آن صادر کننده، کل یا قسمتی از وجهی را که در نزد بانک(محال علیه) دارد به دیگری واگذار می‌کند.
 
همچنین می توان گفت چک سندی است تجاری که قانون‌گذار جهت تسریع امور تجاری، مزایایی برای دارنده آن در نظر گرفته و طبق قانون، چک ممکن است در وجه حامل یا شخص معین یا به حواله کرد باشد و یا با امضاء پشت یا ظهر آن به دیگری منتقل شود؛ اما هنگامی که صادر کننده چک با خط کشیدن عبارت «به حواله کرد» در متن آن پشت نویسی را از کسی که چک در وجه او صادر شده سلب می‌کند و دریافت کننده هم با پذیرش چک موافقت خود را اعلام می‌کند.
در نتیجه به نظر می‌رسد که شخصیت و خود دارنده چک برای صادر کننده مهم بوده و بدین طریق نخواسته است وجه چک مزبور توسط شخص دیگری وصول و یا دریافت گردد، لذا در صورتی که این گونه چک‌ها به دیگری منتقل شود، بانک می‌تواند از پرداخت وجه آن به غیر استنکاف ورزد و در این بین گاها ممکن است صادر کننده چک از دنیا برو شرایط کاملا تغییر میکند.
نگران پاس شدن چک پس از فوت صاحب چک نباشید
در همین رابطه محیا محمدپور در گفت و گو با دادمردان اظهار داشت: وقتی که صادر کننده چک فوت کند به دلیل اینکه در زمان حیات این چک را صادر کرده و این صدور چک به اختیار خود متوفی بوده است، بانک می‌تواند قبل از تعیین ورثه و بررسی اموال متوفی وجه چک را به دارنده پرداخت کند.
این مدرس حقوقی دانشگاه با اشاره به شرایط پرداخت وجه چک  در مواردی که چک مدت دار بوده و تاریخ سر رسید آن بعد از فوت صادر کننده است، بیان کرد: مطابق ماده ۲۳۱ قانون امور حسبی بدهی‌های مدت دار (موجل) متوفی بعد از فوت او حال و بروز می‌شود، لذا در این حالت هم چون چک در زمان حیات متوفی صادر شده، با مرگ او بدهی مدت دار او حال می‌شود و بانک باید قبل از تاریخ سررسید وجه چک را به دارنده چک پرداخت کند.
وی در ادامه بیان کرد:  از طرفی هم به موجب ماده ۳۱۱ قانون تجارت، پرداخت چک نباید وعده داشته باشد و بانک‌ها باید با با داشتن موجودی در حساب متوفی، وجه چک را پرداخت کنند.
 این وکیل پایه یک دادگستری در پایان با بیان اینکه باید فوت شخص کتبا به بانک اعلام شود، گفت: بانک‌ پس از اعلام کتبی فوت مشتری خود، نسبت به پرداخت چک‌هایی که تاریخ صدور آن قبل از تاریخ فوت باشد مسئول است، در غیر این صورت بانک مسئولیتی نخواهد داشت.
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 90290

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/90290/دیگر-نگران-پاس-شدن-چک-هایتان-نباشید-بعد-فوت-صادر-کننده-نیز-وصول-می-شود

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir