کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش عصرهامون از بازار گرمی برنج های وارداتی در سیستان و بلوچستان؛

ادامه صدرنشینی برنج هندی در جنوب شرق کشور/ جانمایی برنج آلوده در کیسه های ایرانی

23 بهمن 1395 ساعت 10:32

در حالی برنج های هندی و پاکستانی همچنان صدرنشین اقلام وارداتی از مرزهای جنوب شرق کشور هستند که سالانه ۶۰۰هزار تن برنج هندی نیز از دبی و پاکستان به کشور قاچاق می شود.


به گزارش خبرنگار اقتصادی عصرهامون، در حالی افزایش دروازه های ورودی برنج این روز ها کمر بسیاری از شالیکاران را خمیده تر کرده است که قاچاق این محصول نیز رونق چندانی به خود گرفته است.
علی ای حال در حالی که بیش از دو سال از اعلام ممنوعیت واردات برنج می‌گذرد ، میزان واردات آن نسبت به هر سال در حال افزایش است و سهم برنج هندی پرحاشیه و برنج پاکستانی به عنوان صدرنشین واردکنندگان رو به افزایش بوده است.
بر اساس آمار  سال 93 دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس، ایران با واردات بیش از یک میلیون تن برنج در سال‌های اخیر، پس از کشورهای فیلیپین، نیجریه و عربستان سعودی در رده چهارم واردات برنج جهان قرار گرفته، این در حالی است که عملکرد تولید برنج ایران به تقریب با متوسط عملکرد جهان برابری می کند و میزان واردات کشور حدودا 2 برابر میزان نیاز مصرف کشور است. 
 
ورود سالانه 66 هزار تن برنج خارجی از مرزهای جنوب شرق
به گفته یکی از مسئولین آمار نظارت بر گمرکات استان سالانه 66 هزار تن خارجی (پاکستان، هندوستان و تایلند) و ماهانه 5 هزار و 500 تن برنج از گمرک استان ترخیص می شود که این برنج ها تنها در استان مصرف می شود.
 به گفته این منابع علاوه بر برنج هایی که از گمرک  ترخیص می شوند برخی برنج ها از طریق تعاونی های مرز نشین وارد استان می شود که علاوه بر ورود این برنج ها در معبری که در مرز میرجاوه وجود دارد و گمرک مستقر نیست ممکن است برنج هایی به صورت غیر قانونی وارد استان شوند.
وی اضافه کرد: برنج هایی که از گمرک ترخیص می شوند گمرک هیچ هزینه ای از تجار نمی گیرد و تنها ادارات امور اقتصاد و دارایی، استاندارد و معاونت غذا و دارو مبلغ ناچیزی به مقدار در هر 10 کیلو کمتر از هزار تومان دریافت می کند.
مرتضی شاه حسینی نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج با اعلام اینکه باید تعرفه واردات شناور شود، گفت: سالانه ۵۰۰ هزار تن برنج از دبی به ایران قاچاق می شود.
 
تعرفه 400 درصدی واردات برنج باعث سوء استفاده صادرکنندگان خارجی است
وی با انتقاد از چگونگی وضع تعرفه بر برنج، گفت: متاسفانه باوجود آنکه برداشت برنج به پایان رسیده اما هنوز تعرفه ۴۰۰ درصدی برای واردات برنج وجود دارد که این باعث سوءاستفاده تولیدکنندگان و صادرکنندگان خارجی است.
شاه حسینی با اشاره به اینکه تا تاریخ ۳۱ تیر با بسته شدن ثبت سفارش واردکنندگان حجم زیادی برنج خریداری می کنند که به نفع خارجی ها است، افزود: درمواقع باز شدن مجدد ثبت‌سفارش دوباره همین اتفاق رخ می‌دهد و شرکت های خارجی با سوءاستفاده از این فرصت، قیمت ها را بالا می برند و بازهم سود هنگفتی را به دست می آورند.
نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج با اعلام اینکه معتقدیم که تعرفه باید فصلی و متغیر باشد، اظهار داشت: در طول سال نباید یک تعرفه تعیین شود بلکه باید تغییر کند تا با واردات برنج، هم جلوی افزایش افسار گسیخته برنج گرفته شود و هم اینکه با توجه به قیمت مناسب برنج وارداتی،  مصرف کننده بتواند ارزان تر خریداری کند.
 
ترانزیت 500 هزار تن برنج آلوده از دبی به ایران
نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به قاچاق برنج از دوبی، گفت: حدود ۵۰۰ هزار تن برنج به صورت قاچاق به کشور وارد می شود که به راحتی می توان آن را رصد کرد. در حال حاضر کشور هند سالانه ۶۰۰ هزار تن برنج به دوبی صادر می کند؛ در سایت گمرک دبی آمار ترخیص ها مشخص است  که ۱۰۰ هزار تن از این برنج به سرزمین خودشان رفته است و مابقی به ایران ترانزیت شده است.
شاه حسینی با بیان اینکه اینها همیشه از سوی بخش خصوصی اعلام می شود اما گوش شنوایی نیست، افزود: الان ۱۰۰ هزار تن هم از سوی کشورهایی مانند پاکستان به ایران قاچاق می شود.
علی ای حال در حالی بسیاری از شالیکاران ایرانی، دیگر از کشت برنج دلسرد شده اند که مسئولین به جای فراهم آوردن شرایط در آخرین اقدام واردات انواع برنج خارجی تا مرداد ۹۶ را آزاد اعلام کردند.
گمرک ایران در ابلاغیه‌ای اعلام کرد: بر اساس بخشنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی و سازمان توسعه تجارت، واردات برنج تا مردادماه سال آینده آزاد شده است.
انتهای پیام/


کد مطلب: 92161

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/92161/ادامه-صدرنشینی-برنج-هندی-جنوب-شرق-کشور-جانمایی-آلوده-کیسه-های-ایرانی

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir