تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۳
شخصیت و فضایل صدیقه طاهره حضرت زهرا (س) را بر اساس توجهی که روایات معتبر و متعددی که در مهم ترین منابع اهل سنت آمده، مورد بررسی قرار گرفته است.
جایگاه و شخصیت والای حضرت فاطمه (س) در نزد بزرگان و علمای اهل سنت
به گزارش عصرهامون به نقل از  دلگان پرس، حجت الاسلام والمسلمین نجف بامری نویسنده و پژوهشگر حوزوی یادداشتی را به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) به این پایگاه خبری ارسال کرده است.
یکی از مباحث مهم جهت روشن شدن حقائق مذهبی و تقریب مذاهب و نیز رفع بسیاری از توهمات که چه بسا منشأ برخی از منازعات قومی در جهان اسلام است بررسی جایگاه و فضائل اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است.
باتوجه به ایام فاطمیه شخصیت و فضایل صدیقه طاهره حضرت زهرا (س) را بر اساس توجهی که روایات معتبر و متعددی که در مهم ترین منابع اهل سنت آمده، مورد بررسی قرار می دهیم.
حضرت فاطمه زهرا(س) در سال پنجم بعثت در شهر مکه به دنیا آمد. وجود نورانی او قبل از خلقت آسمانها و زمین از نور عظمت خداوند خلق شده بود و باعث قبولی توبه حضرت  آدم و حوا شد، پدرش حضرت محمد (ص) و مادرش خدیجه کبری(س) بود.
در منابع تفسیری، روایی، رجالی و تاریخی اهل سنت صدها روایت در شأن و منزلت حضرت فاطمه(س) دیده می شود. در اینجا به چند نمونه اشاره می کنیم:
 "وجود حضرت فاطمه(س) قبل از تولد آدم و حوا"، دانشمندان اهل سنت، ابن حجر عسقلانی (م852 ق) از امام حسن عسکری(ع) و او از پدران خود و آنها از جابر بن عبدالله و او از پیامبر(ص) نقل می کند که آدم و حوا وقتی در بهشت بودند، نور وجود حضرت زهرا (س) را دیدند و خداوند به آن دو فرمود: نور ایشان دو هزار سال قبل از خلقت شما آفریده شده بود.
"ازدواج حضرت فاطمه (س) به امر خداوند" در منابع اهل سنت روایات زیادی، از بزرگانی همچون امام علی(ع) ، عبدالله بن مسعود ، عمر بن خطاب ، بلال بن حمامه و انس بن مالک در این خصوص نقل شده است.
"اولاد حضرت فاطمه(س) ذریه پیامبر (ص)"، او در عالم بشریت تنها کسی است که اولادش، ذریه پیامبر (ص) هستند. در روایت عاصم  آمده است: در مجلسی، حجاج ذریه بودن امام حسین(ع) را برای پیامبر انکارکرد، اما یحیی بن یعمر او را ذریه حضرت دانست و پس از تهدید حجاج، برای اثبات آن به آیات 84 و85 سوره انعام استشهاد کرد که خداوند حضرت عیسی (ع) را از ذریه حضرت آدم (ع) معرفی کرده، در حالی که حضرت عیسی(ع) پدر نداشت و از طرف مادر خود حضرت مریم (س)به حضرت آدم (ع) می رسد.
حضرت فاطمه(س) پاره تن پیامبر(ص) است، حضرت فاطمه (س) سرور زنان دو جهان (سیدة نساء العالمین) است، غضب فاطمه (س) غضب خدا و رضای او رضای خدا و حضرت فاطمه (س) مدافع رسالت است.
(در این زمینه روایات مختلفی به ویژه در دفاع از پیامبر(ص) در مقابل ابوجهل وجود دارد.) از جمله روایاتی است که در روایات و کتب اهل سنت آمده است.
"حضرت فاطمه(س) در محشر"، در منابع اهل سنت، روایات مختلفی از بزرگان، همچون امام علی(ع)، عایشه، ابوسعید، ابوهریره، ابوایوب، سوید بن عمیر، بریده، ابن عمر و دیگران نقل شده که پیامبر گرامی اسلام فرمودند: اهل محشر به دستور خداوند، چشمان خود را می بندند تا حضرت فاطمه(س) از صحرای محشر عبور کند.
جایگاه حضرت فاطمه زهرا (س) نزد عالمان اهل سنت که به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم :
1. سیوطی یکی از اندیشمندان مشهور اهل سنت می گوید: ما عقیده داریم برترین زنان عالم، مریم و فاطمه اند.
2. آلوسی عالم نامدار اهل سنت می گوید: در حدیث آمده است: (ان الفاطمة افضل نساء المتقدمات و المتاخرات)با این حدیث، افضل بودن فاطمه(س) بر تمام زنان ثابت می شود. زیرا او روح و روان رسول خدا (ص) بود. از این رو بر عایشه نیز برتری داشت.
3. سهیلی بعد از نقل حدیث معروف (فاطمه بضعة منی) می گوید: من کسی را مساوی با بضعه رسول الله نمی دانم.
4. ابن الجکنی می گوید: بنابر قول صحیح تر، فاطمه از همه زنان افضل است.
بنابراین در شان و منزلت حضرت فاطمه زهرا (س) ، دانشمندان اهل سنت سخن فراوان گفته اند ، جهت اطلاع بیشتر به منابع دسته اول اهل سنت مراجعه نمایید :
تذکره الخواص ، ابن جوزی - روح المعانی ، محمد آلوسی - صحیح بخاری ، احمد بن اسماعیل بخاری - المستدرک ، حاکم نیشابوری - اسدالغابه ، ابن اثیر - ذخائرالعقبی ، احمد طبری -  لسان المیزان ، ابن حجر عسقلانی.
نجف بامری
انتهای پیام/8306 https://www.asrehamoon.ir/vdcguq9y.ak9x74prra.html
منبع : دلگان پرس
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها