تاریخ انتشار :شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۵
گزارش میدانی عصرهامون از اما و اگرهای روپوش مدارس در آستانه سال تحصیلی؛

تخلفی که مدارس هر سال تکرار می کنند/ تب قیمت ها جیب والدین را سوزاند

در حالی شمارش معکوس برای پایان تعطیلات تابستانی مدارس شروع شده است که خانواده ها روزهای پر جنب‌وجوشی را سپری کرده و مشغول تهیه لوازم التحریر و پوشاک دانش آموزان خود هستند.
تخلفی که مدارس هر سال تکرار می کنند/ تب قیمت ها جیب والدین را سوزاند
به گزارش خبرنگار اجتماعی عصرهامون، شمارش معکوس برای پایان تعطیلات تابستانی مدارس از همان آغازین روزهای شهریور ماه در استان پهناور سیستان وبلوچستان آغاز شده است به گونه ای که بازارهای شهر جولانگاه کیف و دفترها و لوازم التحریرهای رنگارنگی شده بود که به وضوح می توان گفت در بین آنها سهم لوازم التحریر ایرانی و اسلامی بسیار اندک و ناچیز بود.

علی ای حال در حالی 20 روز تا اول مهرماه فرصت باقی مانده که خانواده ها روزهای پر جنب‌وجوشی را سپری کرده و مشغول تهیه لوازم التحریر و پوشاک دانش آموزان خود هستند.

در این هیاهو از گرانی بازار لوازم التحریر که گذر کنیم اغلب خانواده ها از تغییر سال به سال رنگ روپوش مدارس و لباس‌های فرمی که طی این سال‌ها در مدارس باب شده و افزایش قیمت آن گله مند هستند زیرا در شرایطی تنگناهای مالی در بعضی خانواده ها در کنار افزایش هزینه تحصیل فرزندان وجود دارد که تغییر رنگ لباس مدارس در آستانه هر سال تحصیلی جدید غیر منطقی به نظر می رسد و این مهم خود باعث بالا رفتن هزینه امرار معاش خانواده ها در این بحبوهه اقتصادی شده است.
 
 
اگر چه استفاده از لباس هماهنگ در مدارس برای نظم بخشی و انضباط مدرسه اقدامی قابل توجه است اما اینکه استفاده از لباس فرم برای دانش آموزان اجباری باشد منجر به این شده تا خانواده ها هرسال با آمدن مهر دغدغه تهیه لباس فرم فرزندان خود را داشته باشند.
در همین رابطه خبرنگار عصر هامون برای یافتن اما و اگرهای روپوش مدارس در آستانه سال تحصیلی به سراغ والدین در مراکز خرید البسه مهر رفت.

یکی از مادران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری عصرهامون با گلایه از اجباری شدن لباس فرم در مدارس گفت: تغییر رنگ یا مدل روپوش مدارس در آستانه هر سال تحصیلی جدید با جیب خالی برخی خانواده ها همخوانی ندارد؛ در نظر بگیرید که در خانواده ما 4 فرزند مدرسه ای وجود دارد و همسرم هم کارگری بیش نیست حال چگونه از عهده خرید این روپوش ها برآیم.

وی با بیان اینکه تهیه هر دست لباس برای دو دخترم حدود 160 هزار تومان هزینه برایمان ایجاد کرده است، گفت: در کنار این مخارج علاوه بر تامین روپوش مدارس دو فرزند پسرم باید به فکر خرید کیف، کفش و لوازم التحریر هم برای این چهار فرزند باشیم که واقعا در تامین این هزینه ها درمانده ایم.

 یکی دیگر از مادران در حالی اقدام به اندازه گیری فرم در تن فرزندش کرده که به خبرنگار ما گفت: تغییر در رنگ و مدل روپوش مدارس در روحیه دانش آموزان تاثیر بسزایی دارد و ما از این روند خوشحال هستیم.
 

 
وی که دارای یک فرزند دختر است، ادامه داد: البته اگر روزی من هم دارای چند فرزند باشم شاید با این تغییر و تحولات احساس نارضایتی کنم اما هر طور هم که شده باید اقدام به تامین مایحتاج فرزندان خود کنم زیرا دوست ندارم در بین هم سن و سالان خود احساس تهی و حقارت داشته باشند.

یکی دیگر از والدین در حالی اقدام به چانه زنی با فروشنده روپوش مدارس می کند که در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: چرا مسئولین فکر نمی کنند تهیه هرساله روپوش مدارس از عهده برخی خانواده ها برنمی آید برای من که دارای سه فرزند مدرسه ای هستم تامین این هزینه ها بسیار دشوار است اگرچه مدیران آموزش و پرورش در جواب این نارضایتی والدین اعلام می کنند تهیه روپوش اجباری نیست اما از سوی مدیران مدارس و از سوی دیگر احساس کم دستی فرزندانمان بین سایر دانش آموزان مانع از آن می شود که دل فرزند خود را ناامید کنیم؛ مسئولان تصمیم گیر کمی هم به فکر معیشت و اقتصاد مردم باشند زیرا همه از عهده این مخارج بالا برنمی آیند.

وی با بیان اینکه لباس فرم پارسال دختر بزرگم برای آن یکی دیگر مناسب و نو است، گفت: امسال برای سومین سال متوالی است که برای هر سه فرزند دختر و پسرم لباس فرم تهیه می کنم در حالی که هنوز لباس های قبلی آن قابل استفاده است، انصاف نیست در این وضعیت برخی از هر روشی به اقتصاد خانواده ها ضربه وارد کنند.
 
آیین نامه انضباطی
در آیین نامه انضباطی مدارس آمده است: ماده ۶۴ -لباس دانش آموزان باید از نظر دوخت و رنگ، ساده و دارای ظاهری آراسته و متناسب با محیط آموزشی و تربیتی مدرسه باشد.

ماده ۶۵ -دانش آموزان باید علاوه بر استفاده از پوشش مناسب در مدرسه، بیرون از مدرسه نیز از لباس و پوشش مناسب و فاقد هر گونه تصویر و نوشته استفاده کنند.

ماده ۶۶ -لباس دانش آموزان علاوه بر پوشش، نشان وقار و عفاف آنان است، شکل و دوخت لباس آنان باید با شئون اسلامی مناسب باشد.
ماده ۶۷ -پوشش دانش آموزان دختر شامل: ۱) چادر، مانتو، شلوار، مقنعه ۲)مانتو، شلوار و مقنعه می باشد.

تبصره۱ -چادر بهترین حجاب و مناسب ترین پوشش می باشد، شایسته است مدیران مدارس ضمن رعایت عدم اجبار، دانش آموزان دختر را به استفاده از آن تشویق و توصیه کنند.

تبصره۲ -رنگ مانتو، شلوار و مقنعه دانش آموزان دختر باید ضمن توجه به شرایط سنی و جغرافیایی از میان رنگ های مناسب انتخاب شود.
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdca6ono.49n0m15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما