کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یادداشت؛

رمضانیکه؛ باوری به درازای تاریخ و وسعت خرد بشر

17 ارديبهشت 1399 ساعت 11:34

رمضانیکه باوری به درازای تاریخ و وسعت خردبشر، اندیشه ای از جنس عقلانیت و نشاط و قابل دفاع از فرهنگی تمام عیار،با گستره ای جهانی که تمدنهای بزرگ دنیا در مقابلش رخساری زرد دارند.


به گزارش عصرهامون محمد شهرکی طی یادداشتی نوشت؛

رمضان را در میان قوم سیوستان حرمتی بس عظیم و بزرگ است و همه برانند تا پاس دارند این ماه را، پس سحرگاهان با صدای طبل و اشعار عارفانه جناب عطار نیشابوری  که مردی سگزی آن را زمزمه می کند به سحر قیام‌ می کنند و در افطار با غلور سیستانی و  کاسه های قاتق زابلی بر سفر مهر همدیگر می نشینند و با سماحت داشته های اندک خود را بر مدار محبت تقسیم می کنند.

و چون ماه مبارک به ده رسد، خاصا شب چهارده، پیران در حمایت حرمت ورنایان پرجزگه نیمروزی و نوجوانان سکستانی، با برگزاری جشن و آیین رمضانیکه، نشاط و توناکی خود را به چشم ابلیس  می کشند  و با رفتن به درب سرای یکدیگر به آواز  رمضانیکه می خوانند  (رمضو الله الله رمضو، رمضو ام ده  مهمانش کنید،  گاو و گوساله را قربانش کنید).

وسجستانی ها نه تنها رمضان را مهمان می کنند بلکه رمضان خوانان را با هدیه و کاسه ای  آب زلال میزبانی می کنند  و آنگاه که چیزی نداشته باشند، با پاشیدن آب بر روی رمضان خوانان سرور می بخشند و نشاط که همان فلسفه رمضانیکه است و هدایای جمع شده به صداقت و اخلاص بین یکدیگر تقسیم می شود و بخشی از آن در بین نیازمندان.


انتهای پیام/

 


کد مطلب: 123613

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/note/123613/رمضانیکه-باوری-درازای-تاریخ-وسعت-خرد-بشر

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir