> نقش آفرینی موفق حضرت زینب ( س) در دوران حیات و ضرورت معاصر سازی سیره و روش ایشان | عصر هامون
تاریخ انتشار :جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۹
یادداشت؛

مجتبی شجاعی 1

مجتبی شجاعی
نقش‌آفرینی موفق دینی، سیاسی و اجتماعی حضرت زینب(س) پس از شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان در کربلا در کنار متانت و وقار و حیای او جلوه‌ای زیبا از حضور مؤثر زنان در اجتماع ترسیم می‌کند.
نقش آفرینی موفق حضرت زینب ( س) در دوران حیات و ضرورت معاصر سازی سیره و روش ایشان
به گزارش عصرهامون؛ نقش‌آفرینی موفق دینی، سیاسی و اجتماعی حضرت زینب(س) پس از شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان در کربلا در کنار متانت و وقار و حیای او جلوه‌ای زیبا از حضور مؤثر زنان در اجتماع ترسیم می‌کند. حضرت زینب (س) نمونه کامل حمایت از حق و مبارزه با باطل بود که از دیدگاه ایشان زن زاهدی گوشه‌نشین نیست که تسبیح به دست گیرد و از دنیا و اهل آن دوری گزیند، بلکه مجاهدی است که در انس با خداست و روح خود را جنبه الهی زده و به جنگ با هر که رنگ کفر و ظلم و تعدی دارد، برخاسته است.

برای شناخت صحیح و کامل زندگی حضرت زینب(س) نیاز به یک مدل با شاخصه‌های متناسبی است که بتواند تمام ابعاد زندگی این شخصیت‌ها را ترسیم و تحلیل کند، بی‌نیازی و استغنا، انتخاب هدف برتر، مقاومت و استقامت از ویژگی‌های آن حضرت است.

این صفات نشان‌دهنده آن است که آن بزرگوار در برابر مرارت‌ها تا مرحله جان ایستادگی کرد، امام حسین(ع) قطعا پیش‌بینی می‌فرمودند که پس از قیام ایشان، ماموریتی وجود دارد که از عهده هیچ فرد دیگری به جز حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) برنمی‌آید که به خوبی زینب کبری(س) تاریخ ساز و الگوی ابدی تاریخ به عنوان مکمل قیام حسین بن علی(ع) گشت.

در شرایطی که حضور اجتماعی و سیاسی زنان و اشغال عرصه‌های عمومی توسط ایشان یکی از بحث برانگیزترین مباحث دو سده اخیر است، زینب(س) همان کسی است که کامل‌ترین الگو را برای این منظور به زنان عالم پیشنهاد می‌کند.

ضرورت معاصرسازی زندگی بزرگانی مانند حضرت زینب(س) نیاز جامعه ماست، در جمهوری اسلامی ایران که اندیشه‌های امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب در کشور وجود دارد، با رویکرد مثبت نظام، و اخیرا ایجاد فرصتهای مدیریتی بیشتر برای بانوان توسط دولت ، زنان توانسته‌اند قابلیت‌های خود را در عرصه‌های مختلف نشان دهند که یکی از این عرصه‌ها بُعد سیاسی و فرهنگی است.

قطعا با گذشت زمان شاهد بروز نقش‌آفرینی و تاثیرات بیش از پیش بانوان در عرصه‌های مدیریتی در بخش‌های کشور خواهیم بود در حالی که بانوان در عین اعتقاد و التزام فکری و عملی به باورهای دینی و اجتماعی قطعا نقش آفرینی بیشتری در مدیریت و کشورداری خواهند داشت.

مجتبی شجاعی

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdchvknz623nkxd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما