تاریخ انتشار :چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۵
در روزهای اخیر وزش باد و خیزش گردوغبار با منشأهای متفاوتی، تهران و منطقه‌ی سیستان را درنوردید.
وصف حال نگاه دوگانه‌ی این روزها به سیستان
به گزارش عصرهامون، عباس نورزائی، کارشناس ارشد مدیریت روستایی در یادداشتی نوشت؛ پیرزنی با عروس و دامادش در خانه‌‌ای زندگی می‌کردند. شبی تابستانی بود و هوا گرم، پس همه روی پشت‌بام خوابیده بودند. یک طرف بام داماد و دخترِ زن می‌خوابیدند و طرف دیگر بام، عروس و پسرش. پیرزن دید که پسر و عروسش نزدیک هم خوابیده‌اند، آن‌ها را بیدار کرد و گفت: «هوای به این گرمی خوب نیست نزدیک هم بخوابید، از هم جدا بخوابید!»

سپس متوجه دختر و دامادش شد که جدا از هم خوابیده بودند. گفت: «هوای به این سردی، خوب نیست از هم جدا بخوابید! بروید کنار هم!» عروس که این طور دید بلند شد و گفت: قربون برم خدا را یک بام و دو هوا را یک بر بام سرما را یک بر بام گرما را.

در روزهای اخیر وزش باد و خیزش گرد و غبار با منشأهای متفاوتی، تهران و منطقه‌ی سیستان را درنوردید که با شاخص کاهش‌دید، کارشناسان هواشناسی بدین صورت آن را توصیف کرده‌اند: شعاع دید در شهرستان زهک در استان سیستان و بلوچستان، به ۱۰۰ متر، در زابل به ۲۰۰ متر رسید و حال آن‌که در شرایط عادی ۱۰۰۰۰ متر می‌باشد، در عین حال در همین روزها، شعاع دید در تهران ۵۰۰۰ متر بوده است.

در سیستان، شکستن درختان فرسوده، آسیب به سازه‌های موقت، سقوط اشیاء از ارتفاعات، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع‌دید، آسیب به صنایع حساس به گردوخاک و خسارت به کشاورزی، تنگی‌نفس شهروندان و روستاییان، لغو پروازها صورت گرفته است.

اما هوای تهران را با کاهش‌دید ۵۰۰۰ متر سیستانی‌ها در قیاس با زهک، نسیم دل‌گشای بهاری توصیف کردند.

با این‌حال در تهران، ناوگان مرکز اورژانس تهران در میادین اصلی شهر مستقر شدند. به شهروندان اعلام شد تا در صورت احساس تنگی‌نفس، دو بینی، سردرد، سرگیجه، تهوع و... به عوامل اورژانس مراجعه کنند. ادارات دولتی و مدارس تعطیل شد و خبر ۲۰:۳۰ تیتر اول اخبار خود را پر آب‌وتاب به آن اختصاص داد.

اما در سیستان و  بلوچستان، مدیرکل بحران استانداری، فرماندارانی که تعطیلی را اعلام کرده بودند، مورد عتاب قرار داد و گفت که من تعطیل اعلام  نکرده‌ام و این خود داستانی شده بود.

به‌هرحال هیچ‌ اداره‌ای خود را مسئول رسیدگی و اقدام در مورد کاهش اثر باد و خیزش گردوغبار در استان سیستان و بلوچستان نمی‌داند و از ۲۳ دست‌گاه‌ دولتی که به‌نحوی در وظایف قانونی خود تعهداتی دارند، کار را به هم‌دیگر احاله می‌کنند و در سکوتی مرگ‌بار حتی فکرشان را هم به موضوع جان‌کاه مردم این خطه، درگیر نمی‌کنند.

حقا که سیاست دولت‌مردان ما در کشور نسبت به این موضوع، به همان سیاست پیرزن و پشت‌بام‌اش شبیه است.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcfmcdyxw6dj0a.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما