تاریخ انتشار :يکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۶
یادداشت اختصاصی جبار آذین، منتقد سینما درخصوص حواشی جشنواره کن؛

جماعت هنرمند نمایی که در پی سود، شهرت و ثروت‌اند

این جماعت، اهل هنر، تعهد، تدین و انسانیت نیستند که بشود از آن‌ها توقع داشت که صدای ملت باشند، آن‌ها مانند اربابان زر و زور و تزویر صرفاً در پی سود و شهرت و ثروت و خودارضایی‌اند. از همین رو، از آنها و جشنواره‌های سیاسی و هنری سینمایی، نباید انتظار خیر داشت!
جماعت هنرمند نمایی که در پی سود، شهرت و ثروت‌اند
به گزارش عصرهامون، جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون در یادداشتی اختصاصی درباره جشنواره کن و حاشیه‌های آن به راه دانا؛ نوشت:
جشنواره‌های هنری و سینمایی شهیر جهان ازجمله اسکار و کن، جشنواره‌های ملی و مردمی و جهانی نیستند و اهداف سرمایه‌گذاران، سیاستگذاران و مجریان آن‌ها در جهت خدمت به هنر و انسانیت نیست.
این قبیل مراسم، گرچه در آغاز پیدایش توسط برخی هنرمندان و سینماگران، کم‌وبیش به عالم هنر و اندیشه نظر داشتند، ولی به‌مرور به ابزار قدرت‌ها برای سلطه و تأمین منافع و صدور فرهنگ خودی و تخریب فرهنگ ملت‌ها و نفوذ سیاسی و فرهنگی،   تبدیل شدند.
درواقع جشنواره‌های یادشده سیاسی - سینمایی‌اند و اهداف اربابان سرمایه را درجهان هنر و سینما نمایندگی می‌کنند.
بدیهی است آثار هنری و فرهنگی، سینمایی و تلویزیونی کشورهایی مانند ایران، صرف‌نظر از کمیت، به دلیل همسو نبودن مضمون و محتوا با اهداف آنها جایی در این شبه جشن‌های سیاسی و دولتی ندارد.
با آنکه فرهنگ و هنر و سینمای امروز ایران به سبب حاکمیت سرمایه و پول سالاری، دورشدن از مردم و محتوا و حضور کار نابلدان و نا خردمندان در رأس اداره امور فرهنگی و سینمایی و تقسیم شدن جامعه در میان طبقات اشراف و فقرا و به‌تبع آن شقه شدن فرهنگ به دو فرهنگ رسمی و فرهنگ ملی و ده‌ها معضل دیگر داخلی و خارجی، اوضاعی بد و نابسامان دارد، اما این به معنای پشت کردن به ایران ایرانیان و فراموش‌کردن دردها و رنج‌ها و ظلم‌های مردم به قیمت خوشایند خارجی‌ها نیست.
معمولاً آثار هنری ایرانی در جشنواره‌های مذکور جای ندارند، مگر تولیداتی که با سرمایه‌ها و مشارکت خارجی‌ها ساخته شده و تصویرگر فلاکت و بدبختی ایرانیان باشند تا حاکمان آن جشنواره‌ها بتوانند از آن‌ها ضد ایران و ایرانی بهره‌های سیاسی برند.
در همین امتداد، از فیلم‌های به‌اصطلاح ایرانی و هنرمند نماهای ایرانی که هیچ‌کدام نماینده هنر و فرهنگ ایرانی نیستند و در پی موقعیت و شهرت و ثروت‌اند، نباید انتظار داشت که به‌صرف حضور جشنواره‌های خارجی، آن هم با اهداف تبلیغی متولیان سیاسی آن جشنواره، از موقعیت رسانه‌ای جشنواره‌ها با زیرکی و هوشیاری، برخلاف برنامه‌های متصدیان جشنواره، به سود ایران استفاده کرده و از ایران و ایرانی و آزارهای جهانی و داخلی ضد مردم ایران سخن بگویند.
این جماعت، اهل هنر و تعهد و تدین و انسانیت نیستند که بشود از آن‌ها چنین توقعات داشت، آن‌ها مانند اربابان زر و زور و تزویر صرفاً در پی سود و شهرت و ثروت و خودارضایی‌اند. از همین رو، از آنها و جشنواره‌های سیاسی و هنری سینمایی، نباید انتظار خیر داشت!
انتهای پیام/
 
https://www.asrehamoon.ir/vdccp4qs02bq018.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما