تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۵
جرم زبانی یک کنش گفتاری است که شکل غیرقانونی دارد و برای مرتکبان آن درقانون، مجازات درنظرگرفته شده است.
نقش جرایم زبانی در امنیت جامعه
به گزارش عصرهامون، در قرآن مجید آیه " ولقد کرمنا بنی آدم " نشان از تکریم انسان از سوی خداوند متعال و محترم بودن انسان دارد و ابناء بشر اهمیت فراوانی به تکریم خود قائل است.

جرایم زبانی مصادیق متعددی از جمله توهین، تهدید، تحقیر و سرزنش، هجو، افترا و ... دارد که هر کدام در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است.

در جرم شناسی، ۱۹۶۰ جرم زبانی مورد توجه جرم شناسان قرار گرفته و علل و عوامل و اثرات آن مورد مطالعه قرار گرفته است.

ما باید بیاموزیم چگونه دانش زبانی را به کار ببریم.

جرایم زبانی به لحاظ قانونی هرچند نسبت به خیلی از جرایم دارای مجازات کمتری هست و میزان اعلام به پلیس این جرایم به دلایل متعددی پایین می باشد ولی زمینه گسست روابط اجتماعی در خانواده و جامعه را فراهم می کند و در روابط زوجین موجب طلاق عاطفی و حتی جدایی بین آنان می گردد.

همچنین این جرایم در بیرون از محیط خانواده و در کف خیابان موجب بروز وقوع ضرب و جرح و حتی ارتکاب جرایم جنایی از قبیل قتل می شود.

لذا ما بایستی بیاموزیم چگونه دانش زبانی را بکار ببریم و با تکیه بر فرهنگ اصیل و غنی ایرانی و به کارگیری آموزه های دینی بهترین کنش های گفتاری در محیط خانواده و جامعه را از خود بروز دهیم و از ناهنجاری های گفتاری پرهیز کنیم تا علاوه بر پیشگیری از آسیب روابط اجتماعی و وقوع جرایم موجب ارتقاء سلامت و ایمنی جامعه گردد.

به قلم علی رحیمی، معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان سیستان و بلوچستان

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdciv3az3t1a5u2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما