تاریخ انتشار :جمعه ۱۰ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۲۵
ازدواج مفهومی برآمده از نیاز بقا در طول تاریخ و اساسا الزام این امر در طول تاریخ متناسب با مقتضیات زمان دچار تغییرات گسترده ای شده است.
تغییر ماهیت ازدواج در دنیای مدرن
به گزارش عصرهامون به نقل از  زاهدنیوز، در دنیای مدرن با گسترش شهرنشینی ملاک ها تغییر یافته است و حالا این دنیای جدید با نفوذ در روابط شخصی و خصوصی نیز قدرتش را به رخ ما می‌کشد؛ رابطه‌هایی که از لحظه شروع، تا ادامه پیدا کردن و خاتمه یافتن شکل جدیدی به خود گرفته است.

از منظر باستانی ازدواج ویژگی زیست شناختی و برای تداوم زندگی بشر لازم و ضروری است، حملات به قبایل دیگر نیاز به جمع آوری غذا، غریزی تولید مثل، مقدس پنداشتن این امر در ادیان باستانی و پس از آن در دوران سنتی امری مقدس از عوامل مهم گرایش بشر به ازدواج و فرزند آوری بوده است.

به همین علت در این نوع رابطه هیچ یادی از عشق نمی شود و جنسیت هم در حد یک ضمیمه است پس آن حتی در دوران سنت نیز بنگریم امکان انتخاب به خصوص از طرف زنان برای جفت یابی امری بسیار نادر بود.

دوران مدرن پیشگام تغییرات شگرف در زمینه خانواده است در این دوران برای اولین بار زنان داعیه برابری در برابر مردان دارند گروه های مختلف فمینیستی گفتمانی نو پدید آوردند.

همه این حوادث در قرن اخیر نظام خانواده و ازدواج را دستخوش تغییرلت زیادی کردند مثلا معنی رابطه داشتن با جنس مخالف در چند دهه اخیر کاربرد پیدا کرده است در حالی که در نظام سنت تمام قد از ارزش های موروثی خود دفاع می کند روابط پیش از ازدواج به شدت ابن نظام را دچار چالش های عدیده ای کرده است.

این نوع دگرگونی در کشورهای صنعتی در اوج و در کشورهای با ریشه سنتی در حال رشد است ارتباط پیش از ازدواج رواج زیادی در کشورهای غربی پیدا کرده و این فرآیند به عنوان رابطه ی پیش از ازدواج حتی علی رغم بچه دار شدن پذیرفته شده است.

نگرانی از فروپاشی خانواده دغدغه اصلی همه دولت ها اعم از سنتی و مدرن شده است و فقط از حیث درجه و شدت و بر اساس متن ها و زمینه فرهنگی شان متفاوت هستند برخی متفکران زوال شکل های سنتی زندگی و ازدواج را بازتابی از جهانی شدن میپندارند که این خود فرآیندی از جهانی شدن است.

در هر حال چه موافق باشیم یا مخالف این واقعیت که در کشور ما نیز آمارها نشان از دگرگونی های بنیادی در حوزه خانواده و ازدواج می دهد طی چند دهه گذشته آمارهای طلاق، بالارفتن سن ازدواج، بی میلی جوانان به ازدواج از جمله گوناگونی تغییر در نظام خانواده است.

فرد گرایی از دیگر عوامل بالا رفتن سن ازدواج است که باعث می شود افراد کمتری ازدواج کنند و کسانی هم که تصمیم به ازدواج. میگیرند در سنین بالاتر دست به این کار می زنند.


بر اساس دیدگاه های جامعه شناسان در جوامع سنتی اصل بر حفظ خانواده به هر بهایی بود و مجردی مذمت شمرده می شد و در واقع خانواده مهمتر از آزادی های فردی شخص بود در حالی که در حال حاضر میل به لذتهای زود گذر روابط کوتاه و ترجیح دادن آزادی بر پایبندی به یک رابطه دایمی از خصوصیات جوامع مدرن محسوب می شود.

کشاکش میان جنس زن و مرد، یکی برای حفظ وضعیت موجود و زنان تلاش برای کسب حقوق خود یکی از مهم ترین ماجراهای دنیای مدرن شده است شواهد دال بر این را می توان در افزایش مشاوره خانواده، شوهر آزاری، پرونده های خانواده میزان طلاق مشاهده کرد.

در هر حال شکل تازه ای از روابط در حال رشد و نمود است و هر چند ازدواج هنوز در جوامعی مثل کشورمان از نهادهای مستحکم و اسقرار یافته ای هستند ولی ترویج مهارت های زندگی در مدارس و دانشگاه تغییر در الگوهای سنتی آشنایی قبل از ازدواج، دوره های مشاوره ویژه والدین و کم کردن شکاف نسلی، تسهیلات ازدواج از طرف دولت و ایجاد الگوهای اسلامی ایرانی رابطه با فرهنگ سازی و ایجاد وجدان جمعی در جامعه از عوامل پیشنهادی جهت کاهش آثار این تغییرات می باشد.

به قلم  احمد محمدی

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcdnn0fxyt0of6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما