کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شناخت حق از باطل در غبار فتنه ها:

بصیرت‌مداران در فتنه‌ها از امام و جانشین او جدا نمی‌شوند/ولایت پذیری لازمه عبور از بحران ها و فتنه های زمان

26 مرداد 1401 ساعت 3:40

بصیرت یعنی اینکه در مشکلات و فتنه‌های سنگینی که حتی دلیلشان را نمی‌فهمیم از امام و جانشین او جدا نشویم و به دین پشت نکنیم.


به گزارش عصرهامون به نقل از اوشیدا، خداونددرقران کریم سوره مبارکه بقره می فرماید: الْفِتْنَةُ أشَدُّ مِنَ الْقَتْل؛فتنه، از قتل بدتر و سخت‌تر است.

درزیارت معتبر عاشورا که به عنوان چراغ راهی درپیش چشم مااست وامروز به عنوان یک راهبرد عظیم باید به آن بنگریم تا از فتنه های سخت دوران به راحتی عبور کنیم وگرفتار در تساهل وتسامح نشویم لازم است با نگاه کاربردی در کنار نگاه معنوی به این زیارت بنگریم در دوفراز زیارت آمده که:لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ  وَالْجَوْرِ عَلَیْكُمْ اَهْلَ الْبَیْتِ ولَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً دَفَعَتْكُمْ عَنْ مَقامِكُمْ وَ اَزالَتْكُمْ عَنْ مَراتِبِكُمُ الَّتى رَتَّبَكُمُ اللَّهُ فیها.»

و در فرازهای دیگر می‌‌گوییم: «وَ لَعَنَ اللَّهُ الْمُمَهِّدینَ لَهُمْ بِالتَّمْكینِ مِنْ قِتالِكُمْ» - براساس این فراز ۴گروه بنیان گذار اساس ظلم کسانی که مقام اهل بیت را کنار زدند زائل کنندگان حق اهل بیت وکسانی که تمهید گری وبه تعبیری جاده صاف کردندبرای دشمن درکربلا،مورد لعن قرار گرفتند واین از  فتنه و توطئه و بی‌بصیرتی مردمی بود که چهار مرحله پشت سر گذاشت و پنجمی آنها یزید بود و نه اولی آنها.

 لذا می‌بینیم که قبل از یزید، نه تنها چهار مرحله، بلکه امتی لعن شده‌اند، امتی که با فتنه‌گران بودند، امتی که سکوت کردند ، امتی که راضی بودند، امتی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم، اسباب و زمینه‌های این فجایع را مساعد نمودند متهمان ردیف اول کربلا هستند.

 با یک نگاه می توان نتیجه گرفت کار چاق کن های فتنه زحمات ۵۰ساله پیامبر را به باد وفرزندانش را به مسلخ وسپس بازماندگان را به اسارت وجشن وپایکوبی به راه انداختند آن هم نه کفار بلکه کوفیان وشامیان، آن هم نه عوام الناس بلکه خواص به تعبیر امام خامنه ای که فرمودند جا دارد اگر ملت اسلام فکر کند که چرا پنجاه سال بعد از وفات پیغمبر، کار کشور اسلامی به جایی رسیده باشد که همین مردم مسلمان از وزیرشان، امیرشان، سردارشان، عالمشان، قاضی‌شان، قاری‌شان گرفته، در کوفه و کربلا جمع بشوند و جگرگوشه همین پیغمبر را با آن وضع فجیع به خاک و خون بکشند؟

 آدم باید به فکر فرو برود که چرا اینگونه شد؟ اگر خواص در هنگام خودش کاری را که تشخیص دادند عمل کردند، تاریخ نجات پیدا می‌کند و حسین بن علی‌ها دیگر به کربلاها کشانده نمی‌شوند، اگر خواص بد فهمیدند، دیر فهمیدند و با هم اختلاف کردند، معلوم است که در تاریخ، کربلاها تکرار خواهد شد.

بایک سیرکوتاه انسان نتیجه می گیرد فتنه وفتنه گری در هر لباس ومسئولیتی می تواند کار جامعه اسلامی ورهبر اسلامی رادر مسیر پیش برد برنامه هایش سخت ودشوار کند.

دردیماه سال ۹۰حضرت آقا درباره فتنه‌ 88فرمودند: فتنه۸۸ تنها آن چیزی نبود که در خیابان به‌وسیله‌ی تعدادی آدم دیده شد؛ این‌یک چیز ریشه‌داری بود، یک بیماری عمیقی درست کرده بودند، اهدافی داشتند، زمینه‌ها و مقدمات فراوانی برایش چیده شده بود، کارهای بزرگی شده بود و هدف‌های بسیار خطرناکی دنبال این کار بود که با این برخوردهای گوناگون سیاسی و امنیتی و این‌ها حل نمی‌شد؛ یک حرکت عظیم مردمی لازم داشت؛ که این حرکت، حرکت 9 دی بود؛ آمدند بساط فتنه و فتنه‌گران را در هم پیچیدند.

همچنین در جای دیگر فرمودند: بعضی‌‌ها در فضای فتنه، این جمله‌‌ی «کن فی الفتنة کابن اللّبون لا ظهر فیرکب و لا ضرع فیحلب» را بد میفهمند و خیال میکنند معنایش این است که وقتی فتنه شد و اوضاع مشتبه شد، بکش کنار! اصلاً در این جمله این نیست که: «بکش کنار». این معنایش این است که به هیچ وجه فتنه‌‌گر نتواند از تو استفاده کند؛ از هیچ راه. «لا ظهر فیرکب و لا ضرع فیحلب»؛ نه بتواند سوار بشود، نه بتواند تو را بدوشد؛ مراقب باید بود.

  این کنار کشیدن، خودش همان ضرعی است که یُحلب؛ همان ظهری است که یُرکب! گاهی سکوت کردن، کنار کشیدن، حرف نزدن، خودش کمک به فتنه است. در فتنه همه بایستی روشنگری کنند؛ همه بایستی بصیرت داشته باشند.

نمی توان از کنار فتنه ها به راحتی عبور کرد ونسخه تاریخ گذشته برای آن ویا تحلیل غلط سوتفاهم وشکر خورده را حواله مستان فتنه کرد گاهی لازم است فتنه رابرای عبرت دیگران مدام تکرار وآدرس آدم ها رابا شناسنامه وبدون شناسنامه طایفه ای حزبی جریانی مثل زیارت عاشورا انجا که می فرماید:فلعن الله ال زیاد وال مروانوبنی امیهاباسفیان شمر یزید عبیدالله بن زیاد،وعمرسعد،اکله الاکباد.

  امام علی علیه السلام درباره دشمن شناسی می فرماید: «هیچ دشمنی را کوچک نشمار؛ هر چند ضعیف باشد»همچنین آن حضرت فرمود:«کسی که هنگام یاری ولی بر حق خود خواب باشد، زیر پاهای دشمن بیدار خواهد شد» ، همچنین فرمود: «از دشمن در امان نباش؛ هر چند از تو سپاس گزاری کند».

مهم‌ترین ارزش و کارایی بصیرت، شناخت حق از باطل در غبار فتنه‌ها و مواقع بروز خطر می‌باشد، فتنه‌ زمانی شکل می‌گیرد و در جامعه ظهور پیدا می‌کند که دسیسه‌ها و نقشه‌های دشمنان با ایجاد شبهه در جامعه رواج پیدا کند، به همین جهت میان شبهه‌افکنی و فتنه‌انگیزی رابطه‌ی نزدیکی است، لذا شناخت شبهه‌ها در دفع فتنه‌ها بسیار مؤثر است که تنها کلید شناخت و تشخیص آنها بصیرت است.

 حال بااین توصیفات نسبت به فتنه گران تابلودار داخلی که در پلشتی دست کمی از آنها ندارند باید مسامحه کرد وآنها هرچه دوست داشتندبه زبان جاری کنند ودنبال باز طراحی فتنه های جدید این بار به سبک جنگ احزاب که همه دشمنان قسم خورده را برای ضربه زدن به انقلاب به خط کنند هرچه ازدهان ناپاکشان خارج شد علیه نظام وارزشها بکار گیرند.


مگر میشود از فتنه در زیارت عاشورا سخن گفت واز بنیانگذاران مخفی شده در تاریخ فتنه های صدر اسلام سخن نگفت، از ابوسفیان ومعاویه نگفت که امروز افرادی همچون کشیش لامنس درباره او می گوید:ما مسیحی ها باید مجسمه معاویه را از طلا بسازیم و به آن احترام بگذاریم چون اگر این معاویه نبود، اسلام تمام دنیای غرب را گرفته بود، امام علی علیه السلام نیز می فرماید: بصیر، کسی است که تیزبین و درست بین باشد و بصیرت، یکی از مراتب یقین است.

 سردمداران کفر بارها به این نکته اعتراف کردند به دلیل این فاکتورهای که جمهوري اسلامي ايران دارد هیچگاه با شکست مواجه نخواهد شد، پيشينه  فرهنگي ايران زمين و بد بيني مفرط ايرانيان به غرب، عامل مذهبي و مشخصاً اعتقاد به مهدويت و عاشورا و کربلا، قدرت ولايت و رهبري نظام، باورها و اعتقاد قلبي مردم به نظام و ولايت فقيه، قدرت روحانيت و بسيج در بيدار سازي مردم و خنثي کردن توطئه ها، خاطرات تلخ مردم از دخالت هاي آشکار و پنهان غرب در امور داخلي ايران و..

لذا شایسته است نگاه ما به آموزهای عاشورا ونهضت امام حسین در کنار بُعد عاطفی بصیرت سیاسی ماهم تقویت شود.
به قلم حجت الاسلام والمسلمین محسن سنجری کارشناس سیاسی
 


کد مطلب: 150712

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/note/150712/بصیرت-مداران-فتنه-ها-امام-جانشین-او-جدا-نمی-شوند-ولایت-پذیری-لازمه-عبور-بحران-فتنه-های-زمان

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir