تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۴۷
موفقیت‌ها و پیشرفت‌های صنعت دفاعی جمهوری اسلامی در تامین نیازمندی‌ها و خودکفایی از طریق بومی‌سازی فناوری‌ها و بهره‌گیری از نیروهای جوان، هم اینک الگوی نوینی را فراروی کشورهای مشتاق استقلال و عدم وابستگی به بیگانگان قرار داده است.
عدم وابستگی مهمترین شاخص صنعت دفاعی ایران در جهان
به گزارش عصرهامون، پس از انقلاب و به طور خاص دوران هشت ساله دفاع مقدس بود که فرایند استقلال صنایع دفاعی در کشور شکل گرفت؛ تا پیش از آن تجهیزات دفاعی از طریق خرید از آمریکا و سایر قدرت های نظامی مانند انگلیس، آلمان، روسیه و فرانسه محقق می شود و این مهمترین تحول در صنعت دفاعی ایران به عنوان کشوری در حال توسعه بود.

شاید خوش بین ترین کارشناسان و نظامیان جهانی نیز این سرعت از پیشرفت در تجهیزات دفاعی را پیش بینی نمی کردند؛ اینکه ایران به عنوان کشوری جنگ زده و ضعیف پس از گذشت سه دهه تبدیل به صادرکننده تجهیزات دفاعی به سایر کشورها از جمله روسیه شود.

استقلال در تولید صنایع دفاعی مهمترین مزیت ایران نسبت به سایر قدرت های منطقه ای جهان است؛ سایر قدرت های منطقه ای مانند عربستان، برزیل، هند و... همگی به واردات تجهیزات دفاعی از قدرت های بزرگ وابسته اند و همین موضوع باعث آسیب پذیری آنها شده است؛ در حالیکه ایران با تکیه بر دانش بومی به بهترین شکل باعث بازدارندگی از تهاجم سایر قدرتها شده است.

مصداق این موضوع پیشرفت های موشکی است که تبدیل به مزیت اصلی در تقابل با سایر قدرتها شده، به نحوی که محدود کردن قدرت موشکی ایران به یکی از اصلی ترین اهداف غرب در مذاکرات برجام مبدل شده است.

رابرت چولدا، استادیار دانشگاه لودز لهستان در یادداشتی با استناد به «برخی منابع»، نوشته است: «مهمات ایرانی حداقل در ۹ کشور آفریقایی کشف شده است.

ایران ناوهای زرهی رخش، خودروهای براق و تعداد نامشخصی پهپاد ابابیل-۳ و مهاجر را به سودان فروخته است.» صنعت دفاعی ایران می‌تواند خدماتی مانند نگهداری و نوسازی تسلیحات را ارائه دهد.

اگر امروز قدرت نظامی ایران در جهان بالاتر از کشورهای آلمان، هند، استرالیا، رژیم صهیونیستی و عربستان به عنوان متحدان آمریکا قرار دارد مرهون پیشرفتهایی است که در صنایع دفاعی کشور رخ داده است.

طبق اعلام سایت globalfirepower  ایران رتبه ۱۴ قدرتهای نظامی جهان را در سال 2022 در اختیار دارد.
 
 
در مجموع ایران فرایند وابستگی به تجهیزات دفاعی از سایر قدرتها را پشت سر گذاشته و با گذشت سه دهه یکی از بازیگران اصلی صادرکننده در عرصه تجهیزات دفاعی است.

این مهم ماحصل تدابیر فرمانده کل قوا و تلاش و سخت کوشی متخصصینی است که با تمام وجود برای امنیت کشور و بالا بردن جایگاه آن در نظام بین الملل تلاش می کنند.

به قلم محمدعلی رحیمی _ دانشجوی دکترای بین الملل

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcaywn6m49nma1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما