تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۲
زن زیباترین واژه ی آفرینش است و موثرترین عامل تربیت و نگاهبان سلامت روحی، روانی و جسمانی فرزند و جامعه است.
اهمیت نقش زن در اجتماع و خانواده
به گزارش عصرهامون به نقل از اوشیدا؛منصوره جهانتیغ، استاد دانشگاه آزاد اسلامی زابل نوشت: زن زیباترین واژه آفرینش است و مؤثرترین عامل تربیت و سلامت روحی، روانی و جسمی فرزند، همسر و جامعه است. اهمیت پرداختن به موضوع زن ریشه در اهمیت نهاد خانواده دارد، چرا که نهاد مقدس خانواده رکن بنیادین اجتماع بشری است، اولین شرط داشتن جامعه‌ای سالم و پویا حفظ سلامت و پایداری خانواده است که این موضوع نیز در گرو نقش‌آفرینی سازنده زنان در خانواده است، اگر چنین نباشد بخش زیادی از هویت اجتماعی انسانی نابود می‌شود و در پی آن تلاش‌های فردی و اجتماعی بی‌ثمر و نافرجام خواهد ماند.

زنان در نظام خانواده تنها فرزندآور نیستند، امروزه زنان اصلی‌ ترین رکن یک خانواده هستند و تربیت فرزندان و به نوعی تربیت جامعه را بر دوش می‌کشند که همواره به چگونگی نوع تربیت فرزندان خود می‌اندیشند، مادران باید یک والد اجتماعی_عاطفی باشند و وقتی زن به آگاهی رسید می‌تواند تصمیم بگیرد که یک والد اجتماعی_عاطفی باشد، بنابراین زنان از این منظر می‌توانند در حوزه جمعیتی هم اثرگذار باشند در حوزه تعاملات و ارتباطات در خانه هم زنان نقش بسزایی دارند.

در بررسی کارکرد خانواده به دو نقش اصلی زن یعنی همسری و مادری توجه بیشتری شده است و در این میان مسئولیت زنان به مراتب از مردان سنگین‌تر است، زیرا زن نقش اصلی را در خانواده ایفا می‌کند و با ایفای نقش مادری و همسری می‌توانند تأثیر به سزایی در جامعه و خانواده داشته باشند، بنابراین باید زمینه‌ای ایجاد کرد که نهاد خانواده و رکن اساسی آن یعنی زن جایگاه واقعی خود را در جامعه حفظ کند و در جهت مثبت حرکت کند.

نباید از یاد برد که پایه و اساس بحث فرهنگ و فرهنگ‏سازی در خانواده شکل می‌گیرد و زنان ما با توجه به اینکه در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند، اما هیچ‏گاه از یاد نبرده‌اند که به هر حال رسالتی را به‌عنوان فرهنگ‌سازی در خانواده بر عهده دارند.


بررسی آیات و احادیث و تحقیقات بیشمار دانشمندان همه گویای این مسئله هستند که زنان محور تعلیم و تربیت در جامعه هستند که اگر بتوانند از نقش خود به‌خوبی استفاده کنند نقش بی‌بدیل و تأثیرگذاری را در جامعه ایفا خواهند کرد همچنان که بزرگان بسیاری در دنیا و حتی در کشور ما از دامن مادران خود به مدارج بالای علمی و معرفتی نائل آمده‌اند.

مهم‌ترین مشکل ما این است که فرهنگ فمینیسم آنقدر در جامعه ما رخنه کرده که برابری زنان و مردان به‌عنوان یک دغدغه برای همه مطرح شده است به طوری که بیشتر دختران ما از ازدواج سرباز زده و به سمت تحصیلات دانشگاهی روی آورده‌اند که این جزو فرهنگ ایرانی و اسلامی ما نیست.

امروزه نقش مؤثر زنان در مقابله با تهاجم فرهنگی و پیشگیری از انحرافات اجتماعی بر کسی پوشیده نیست زیرا زنان در فرهنگ‌سازی بیشترین نقش را دارند و همین نقش مؤثر و کلیدی، موجب شد که نوک تیز حمله دشمن در جهانی شدن و استحاله فرهنگی متوجه زنان جامعه شود، آنان به‌خوبی دریافتند که اگر موفق به تغییر فرهنگ زنان یک قوم شوند، می‌توانند تمامیت فرهنگ آن جامعه را متأثر کرده و تغییر دهند.

فرهنگ ایرانی و اسلامی به‌دنبال جدا کردن زن از مرد و فعالیت‌های اجتماعی نیست به طوری که معتقدند اگر زن با اجتماع ارتباط نداشته باشد نمی‌تواند تعامل آنچنانی با جامعه داشته باشد و معتقد هستند زنان باید به فکر خانواده خود باشند و با دانش‌افزایی خود البته نه تحصیلات آکادمیک بلکه دانشی که آنان را در زمینه تربیتی موفق‌تر و به‌روزتر کند، به فکر خانواده خود باشند.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcdfx0fkyt0kx6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما