تاریخ انتشار :شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۱
جدی گرفتن و اجباری شدن مشاوره های قبل از ازدواج می تواند در كنترل و كاهش آمار طلاق به عنوان يک برنامه كوتاه مدت لحاظ شود.
نقش مشاوره پیش از ازدواج در کاهش آمار طلاق
به گزارش عصرهامون، مریم بجدی، کارشناس معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان وبلوچستان طی یادداشتی نوشت: ازدواج يكی از مهمترين وقايع زندگی است كه در پيشرفت، كمال و سعادتمندی انسان نقش اساسی دارد و هر يک از ما با انتخاب همسر تصميم می گيريم سال های آتی عمرمان را چگونه و با چه فردی با چه ويژگی ها، اخلاقيات، اعتقادات و جهان بينی سپری كنيم.
 
پس حال كه با اين انتخاب، كيفيت و حتی كميت سال های باقی مانده عمر خود يا فرزندمان را رقم می زنيم آيا مشاوره گرفتن از ديگران به خصوص افراد متخصص و سنجش سود و منفعت اين تعهد شعری، اخلاقی و اجتماعی كمتر از خريد يک خودرو است؟ آيا برای چنين انتخابی صرفا برگزاری جلسات خانوادگی، گفت و گو ميان خانواده ها، حضور بزرگان فاميل و در نهايت رد و بدل شدن خواسته ها برای نحوه برگزاری مجلس عروسی و ميزان مهريه همانند چندين دهه قبل آنهم برای نسلی كه در عصر ارتباطات رشد كرده و در فضايی با وجود رایانه، موبايل، اينترنت و ماهواره تربيت شده كافی است. آيا اين نسخه مشترک برای نسل ديروز و امروز يک نتيجه را به دنبال دارد؟
 
مشاوره قبل ازدواج، افزايش عقلانيت در زندگی كارشناسان اجتماعي و روانشناسان بر اين اعتقادند كه مشاوره قبل از ازدواج با يک متخصص يا يک مشاور خبره در امور خانواده و برخوردار از اطلاعات امروزی امری ضروری است و اگر زوجين قبل از ازدواج به مشاور مراجعه كنند اين امر به زندگی بهتر و دوام آن كمک شايانی می كند.
 
مشاوره قبل از ازدواج مهمترين اقدامی است كه به افراد كمک می كند واقع بينانه به ازدواج نگاه كنند و از هرگونه احساسات غيرعقلانی بپرهيزند زيرا پايه و اساس ازدواج بر مبنای معيارهای عقلانی استوار است.
 
بسياری از جوانان در زمان عقد يا نامزدی يا آشنايی قبل از ازدواج يک زندگی ايده آل و بدون هرگونه اختلاف و درگيری را تصور می كنند و با چنين ديدگاهی بر اين باورند كه بينشان كاملا تفاهم وجود دارد غافل از اين كه در نخستين مشكلی كه برايشان هنگام زندگی مشترک به وجود می آيد آرمان ها و روياهايشان به يكباره فرو می ريزد و سريع از زير بار مسئوليت زندگی مشترک شانه خالی می كنند و تصميم به جدايی می گيرند.
 
با توجه به اين حقيقت غيرقابل انكار مراجعه به مشاور آن هم قبل از ازدواج برای تداوم يک زندگی و تصميم گيری درست تاثير مطلوبی خواهد داشت و در كاهش آمار طلاق و توقف روند صعودی اين پديده ضداجتماعی تاثير بسزايی دارد.
 
اجباری شدن مشاوره قبل ازدواج جايگاه مشاوره بايد قبل از ازدواج تقويت شود زيرا مشاوره در زمان عميق شدن اختلافات و درخواست طلاق زوجين ديگر تاثيری لازم را ندارد.
 
بيشتر مواردی هم كه دختر و پسر به مشاوران مراجعه می كنند در عمق فكر و دل خود خواهان شنيدن پاسخ مثبت مشاور به شكل گيری اين ارتباط و در نهايت ازدواج هستند لذا آمادگی شنيدن حقايق را به طور كامل ندارند و همين امر موجب می شود آن چيزی را بشنوند و برداشت كنند كه خودشان می خواهند.
 
بايد بررسی ابعاد مختلف شكل گيری ازدواج و سنجش ميزان تفاهم و هم كفو بودن، طرفين را به مشاور خبره سپرد و به نظر و تشخيص او نيز اعتماد کرد.
 
زمانی كه دو نفر قصد ازدواج با يكديگر را دارند كمتر كسی می پرسد چرا و به چه دليلی می خواهيد با هم ازدواج كنيد اما در هنگام درخواست جدايی همه و همه اين سوال را می پرسند و حتی قضات نيز تاكيد بر حل اختلاف و توجه به ساير راهكارها دارند.
 
اين در حالی است كه در همان گام نخست و سرگرفتن ازدواج بايد موشكافانه از افراد دليل انتخاب يكديگر را جويا شد و اقدام به آگاهی دادن به آنان نسبت به مشكلات و حقايق زندگی و ضرورت كسب مهارت ها کرد يعنی همان چيزی كه امروز در جامعه كم است.
 
امروزه در سطح جامعه مسئولان به اهميت و جايگاه مشاوره در زندگی پی برده اند كه اجرای سياست هايی از جمله طرح خانواده پايدار و الزامی شدن امر مشاوره از سوی دادگستری برای زوجين خواستار طلاق، در همين راستا است.
 
اما نباید از ان نکته غافل شد که بهترين و درست‌ترين زمان مشاوره برای ازدواج 'قبل از ازدواج' بوده؛ لازم است دولت همانند اجباری شدن آزمايشات قبل از ازدواج، مشاوره قبل از ازدواج را نيز اجباری كند، البته اين اجباری شدن به هيچ وجه نبايد امری ظاهری باشد بلكه بايد به شيوه موثر امر مشاوره قبل از ازدواج انجام شود.

زير پوشش بيمه قرار گرفتن مشاوره در كشور يكی از مسائلی است كه مي تواند توجه خانواده ها را به اين امر مهم جلب كند زيرا در اغلب موارد بالا بودن هزينه مشاوره در زمينه های مختلف موجب عدم مراجعه خانواده ها به اين منظور می شود و زمانی آنان را به سمت مشاوره می كشاند كه شاهد بغرنج شدن اوضاع و قرار گرفتن شرايط در بدترين حالت هستيم.
 
به طور حتم اگر جوانان در هنگام ازدواج مراجعه به مشاور را در اولويت كارهای خودشان قرار دهند، با اعتماد به مشاوران مجرب شرايط زندگی خود را توضيح دهند و با بهره گيری از مشاوره های قوی در جهت تداوم زندگی شان اقدام كنند بهترين راه برای كاهش آمار طلاق در كشور همين راه خواهد بود.
 
مشاوره قبل از ازدواج دريچه ای به سوی شناخت از يكديگر است و زوجين با نگاه واقع بينانه می توانند مشكلات بعد از ازدواج را بسنجند و با توانايي خودشان در حل آن بكوشند و بهترين راه برای اين توانمندی كمک گرفتن از مشاوران و متخصصان امر ازدواج و افزايش مهارت های زندگی است.
 
همانطور كه قبل از ازدواج زوجين با مراجعه به آزمايشگاه ها اقدام به دريافت گواهينامه می کنند بايد قبل از ازدواج نيز گواهينامه چندين جلسه مشاوره برای زوجين اجباری شود تا به اين ترتيب شاهد تاثير امر مشاوره در تداوم زندگی ها و حفظ كيان خانواده باشيم.
 
مشاوره قبل از ازدواج بايد جدی گرفته شود و در درازمدت با انجام كار فرهنگی، اساسی و با تدريس اصول زندگی مشترک در دبيرستان و دانشگاه به عنوان يک اقدام بلندمدت اقدام به پايه گذاری تحول در اين رابطه کنیم.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcdzx0fnyt0kn6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها