کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یادداشت/بادکنک هايي که مي تواند ناقل ويروس باشد

مهدیه دهشیبی

4 خرداد 1394 ساعت 14:14

وقتي کودک با بادکنک بازي مي کند، شايد مشکلي پيش نيايد اما لحظه اي که اين بادکنک بترکد! گويا بمبي حاوي انواع بيماري ها و بوي بد و گاهي بزاق دهان فرد بادکنک فروش در هوا منتشر مي شود. در اين لحظه ميکروب ها و ويروس هايي خطرناک آماده پيکار با جان کودکان ما مي شوند.


به گزارش سرویس اجتماعی عصر هامون، در کنار بستني فروشي هاي خيابان شريعتي زاهدان، کنار بيمارستان ها، پارک ها و حتي گوشه و کنار خيابان ها که قدم مي زنيم مرد يا کودکي را مي بينيم که با يک دسته بادکنک بادکرده در حال قدم زدن است و با صدايي ضعيف مي گويد: «بادکنکه… بادکنک» و « تو رو خدا يکي بگير واسه بچه ات» و ...
همه مي دانند که اين بادکنک هاي رنگي مانند آهنربايي بچه ها را به سوي خود جلب مي کند. اما بسياري از بزرگ ترها اهميتي به آن نمي دهند و اگر امکانش باشد براي کودکشان باد کنک هم نمي خرند البته هستند افرادي نيز که به علاقه يا براي ساکت کردن کودکشان يک يا چند بادکنک برايش مي خرند.
تاکنون فکر کرده ايد که آيا افراد بادکنک فروش، نظافت شخصي را رعايت مي کنند؟ مثلاً دندان هايش را هر چند روز يک بار مسواک ميزند؟ آيا از سلامت سيستم تنفسي او مطمئن ايم؟ آيا دست هاي او تميز است؟ از صبح که از منزل خود به اميد کسب روزي حرکت مي کند، تا ظهر چند بار دست و صورت خود را مي شويد؟ آيا قبل از خريد بادکنک براي کودکتان اين سوال ها را از خود پرسيده ايد؟
همه مي دانيم که کودکان در برابر بيماري هاي عفوني بسيار حساس و آسيب پذير هستند. پس اولين خطري که سلامت کودکمان را تهديد مي کند، خطر ابتلا به بيماري هاست. مطلب بعدي که بايد مد نظر والدين قرار بگيرد جنس اين بادکنک هاست که کودک آن را به دهان و صورت خود مي مالد و ممکن است حساسيتي هر چند ناچيز او را ناراحت کند. ما نمي دانيم که فرد بادکنک فروش سرماخورده است يا نه يا اين که آيا لب هاي او تميز است يا خير. در اين ميان شخصاً از چندين بادکنک فروش پرسيدم که آيا بادکنکها را با پمپ کوچک دستي تزريق هوا باد مي کنيد يا با دهان؟ که همگي گفتند: با دهان البته هستند افرادي که بهداشت را رعايت مي کنند و بادکنک ها را با پمپ هاي تزريق هوا باد مي کنند اما نکته مهم اين است که ما از بهداشت کامل اين بادکنک ها اطلاعي نداريم، همچنين دست هايي که بادکنک را گره ميزند ممکن است به سطح هاي آلوده بسياري برخورد کرده باشند و منبعي از آلودگي باشد.
وقتي کودک با بادکنک بازي مي کند، شايد مشکلي پيش نيايد اما لحظه اي که اين بادکنک بترکد! گويا بمبي حاوي انواع بيماري ها و بوي بد و گاهي بزاق دهان فرد بادکنک فروش در هوا منتشر مي شود. در اين لحظه ميکروب ها و ويروس هايي خطرناک آماده پيکار با جان کودکان ما مي شوند. متاسفانه مشکل اين جاست که با توجه به اين که هميشه سربادکنک گره خورده است و هيچ گونه منفذ خروجي هوا ندارد و نيز با توجه به اين که هواي خارج شده از دهان فرد بادکنک فروش مرطوب بوده، بادکنک پر باد، بهترين مکان براي رشد ميکروب ها محسوب مي شود. پس والدين به ياد داشته باشند که بادکنک هاي رنگي مي تواند بمب هاي پر از ويروس و خطرناک براي فرزندان باشد.
انتهای پیام/


کد مطلب: 68286

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/note/68286/یادداشت-بادکنک-هايي-مي-تواند-ناقل-ويروس-باشد

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir