> نباید تضادهای نظری و عملی مانع وحدت حوزه دانشگاه شود ارتباط با طلاب به معنای حوزه شدن دانشگاه نیست | عصر هامون
تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۱
نقش ضعیف دانشگاه ها در تولید علم و به خصوص بخش پژوهش موجب شده تا دانشگاه از رسالت واقعی خود فاصله بگیرند و رشد درخور توجهی در این خصوص کسب نکرده باشد.
نباید تضادهای نظری و عملی مانع وحدت حوزه دانشگاه شود/ ارتباط با طلاب به معنای حوزه شدن دانشگاه نیست
به گزارش عصرهامون به نقل از چهاربهاران، 27 آذرماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز شهادت آیت‌الله مفتح، روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است.

بنیانگذارجمهوری اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی(ره) این فرزندراستین و احیاگر دین پیامبر اسلام(ص) دربدو پیروزی انقلاب اسلامی وحاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ،منادی وحدت وصلح و رحمت شدند ودرابعادجغرافیایی وسیاسی مختلف آن راپی ریزی نمودند؛بنابرین دربعدداخلی وحدت همه اقشارمختلف ازجمله وحدت حوزه ودانشگاه و دربعدجهانی، وحدت همه مسلمانان جهان اعم از شیعه و سنی ،حول محور پیامبر اعظم (ص)و مکتب مترقی اسلام در راستای مقابله باجهان کفرو نفاق و استکباربین المللی را خلق کردند.

اگر عرصه وحدت بین حوزه و دانشگاه را تعریف کنیم، ضرورت آن را خیلی راحت می‌توان بیان کرد. از دو جهت می‌بایست رابطه واقعی و منطقی بین حوزه و دانشگاه شکل بگیرد. حوزه، در بخش مسائل فرهنگی و تربیتی فعالیت می کند. ما احتیاج داریم بعضی از مسائل فرهنگی را از جامعه دانشگاهی بگیریم.

در حوزه فرهنگ هر لحظه یک پدیده فرهنگی شکل می‌گیرد و آشنایی با آن پدیده فرهنگی هم برای جامعه دانشگاهی و هم برای جامعه حوزوی ضرورت دارد.

نباید تضادهای نظری و عملی مانع وحدت حوزه دانشگاه شود

نقش ضعیف دانشگاه ها در تولید علم و به خصوص بخش ‍‍‍‍پژوهش موجب شده تا دانشگاه از رسالت واقعی خود فاصله بگیرند و رشد درخور توجهی در این خصوص کسب نکرده باشد.

دو اینکه حوزه های علمیه ما به عنوان تحلیل کننده علم و تببین کننده مواضع دینی با استفاده از فضای معرفتی و دینی انگیزه های لازم را در این حوزه ایجاد و می تواند نقشی کاملا مکمل و در جهت همگرایی و هم افزایی داشته باشند و باید شرایطی فراهم شود تا حوزه های علمیه و دانشگاه ها بجای پرداختن به تضاد در جهت همگرایی هر چه بیشتر تلاش کنند.

حضرت امام خمینی (ره) می فرماید: توصیه اینجانب آن است که نسل حاضر و آینده غفلت نکنند و دانشگاهیان و جوانان برومند عزیز هر چه بیشتر با روحانیان و طلاب علوم اسلامى پیوند دوستى و تفاهم را محکمتر و استوارتر سازند و از نقشه ها و توطئه هاى دشمن غدار غافل نباشند و به مجرد آنکه فرد یا افرادى را دیدند که با گفتار و رفتار خود در صدد است بذر نفاق بین آنان افکند او را ارشاد و نصیحت کنند؛ و اگر تأثیر نکرد از او روگردان شوند و او را به انزوا کشانند و نگذارند توطئه ریشه دواند.

تدریس علوم غربی در دنشگاه های کشور با وجود حوزه های متعدد علمیه

امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع) گفت: علوم انسانی شا خه ای از علوم است که بیشترین نظرات را پیرامون آن در کشور داشته ایم و عمده مشکلات مطرح شده در این خصوص رشد فزاینده علوم غربی در دانشگاه های کشور است.

به گفته اکثرا روحانیون و صاحبان اندیشه و نظر؛ در حوزه های علمیه پیشرفتهای قابل ملاحظه ای در باب علوم انسانی در کشور کسب کرده حال اینکه دانشگاه های کشور نشخوار کننده علوم انسانی غرب شده اند و در نظام جمهوری اسلامی ایران این امر شایسته و زیبنده دانشگاه های ما نیست.

حجه الاسلام والمسلمین برومند رازیانی اظهار کرد: علی رغم پیشرفت های بسیار خوب علوم انسانی در حوزه های علمی و تاکیدات بسیار زیاد حضرت امام خمینی (ره) و شخص فقیه ارزشمند شهید مفتح در ایجاد ارتباط حوزه ودانشگاه متاسفانه باید گفت این مهم تحقق پیدا نکرده است.

وی افزود: حوزه های علمیه می توانند از یافته های ارزشمند خود در حوزه نظری و مشاهدات عینی دانشجویان در دانشگاه ها می تواند کمک شایانی به جامعه ونظام اسلامی کنند.
 
لزوم تبیین علوم انسانی اسلامی به دانشگاه هاو علوم عینی به حوزه های علمیه

وی بیان کرد: با اینکه حوزه های دانشگاه ها همان طور که ذکر شد از جنبه عینی مورد مطالعه قرار می گیرند و حوزه های علمی ما دروس نظری و  قرآن و حدیث فرا می گیرند، ولی با قاطعیت می توان گفت علوم انسانی از دیرباز مکانی برای مبادله اندیشه و افکار بین حوزه و دانشگاه بوده است و کسی نمی‌تواند منکر این قضیه شود.

حجت السلام رازیانی خاطرنشان کرد: باید به سمتی پیش برویم تا علوم انسانی غربی در دانشگاه ها از حالت انفعال خارج شده و از آن سو نیز علوم انسانی اسلامی مورد بحث نیز از از شعار زدگی مصون بماند تا راه پر فراز وشیب وحدت بین حوزه و دانشگاه هموار شود.

انتهای پیام/ ف https://www.asrehamoon.ir/vdcjiyevtuqeytz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما