تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۹
رئیس سازمان برنامه و بودجه سیستان و بلوچستان از اختصاص 130 میلیارد تومان برای پروژه های اضطرای تامین آب آشامیدنی، بهبود کیفیت و آبرسانی سیار به روستاهای این استان خبر داد.
اختصاص130میلیارد تومان برای تنش آبی در سیستان و بلوچستان
اختصاص130میلیارد تومان برای تنش آبی در سیستان و بلوچستان
به گزارش عصرهامون، سیستان وبلوچستان دومین استان پهناور کشور و سرزمین خرم سال های دور ایران است که روزگاری انبار غله ایران نام گرفته بود اما امروز بر اثر خشکسالی های طولانی و خاک و غبار برخواسته از زمین تشنه به بیابانی رو به گسترش تبدیل شده است.
در این میان باران های محدود سال گذشته و افزایش دما در ماه های اخیر امسال باعث شد تا رطوبت خاک به شدت کاهش یابد.
اگر چه کمبود آب تنها به این استان اختصاص ندارد و یک مسئله کشوری است اما از آنجا که امسال سهم آب ایران از رودخانه هیرمند هیچ بود، خبر خوش ورود ایران به موضوع برداشت آب های ژرف برای نخستین بار در سیستان روزنه ای از امید در دل مردم این دیار باز کرد.
از طرف دیگر اختصاص130میلیارد تومان برای تنش آبی در سیستان و بلوچستان که روز گذشته از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان موضوع آن رسانه ای شد خود امیدی بر رفع مشکلات کم آبی در این منطقه را رقم زد البته به این امید که دستگاه های اجرایی در بخش هزینه های جاری نهایت مدیریت را داشته باشند.
در همین راستا غلامرضا مالکی در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه سیستان و بلوچستان با بیان اینکه از مجموع هزار و 20 میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای انجام پروژه های آبرسانی 130میلیارد تومان برای تنش آبی استان اختصاص یافته است، اظهار کرد: 30 میلیارد تومان از این اعتبار به آب روستایی و بقیه نیز برای تامین آب شهری این استان اختصاص یافته است.
وی با اشاره به هزار و 726 میلیارد تومان بودجه عمرانی ابلاغی استان که 46 درصد آن تا کنون تخصیص یافته است، گفت: 788 میلیارد تومان به صورت نقدی و اسناد خزانه برای اجرای طرح های عمرانی در سیستان و بلوچستان تخصیص یافته است.
 
اعتبارات 19 شهرستان استان ابلاغ شده است
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان در ادامه با بیان اینکه اعتبارات 19 شهرستان سیستان و بلوچستان تا کنون ابلاغ شده است، افزود: 357 میلیارد تومان اعتبارات جاری دستگاه های اجرایی این استان نیز توزیع شده که این دستگاه ها باید در بخش هزینه های جاری نهایت مدیریت را داشته باشند.
وی از اختصاص یک میلیارد و 107 میلیون تومان برای بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: تا کنون این میزان اعتبار ابلاغ نشده است.
مالکی از پرداخت کامل حقوق سه ماهه کارکنان طرح در این استان خبر داد و افزود: تا پایان سال در پرداخت حقوق این کارکنان مشکلی وجود ندارد.
 
ظرفیت های نهفته استان برای سرمایه گذاران معرفی شود
در ادامه این نشست دانیال محبی استاندار استان با بیان اینکه سیستان وبلوچستان ظرفیت های بسیار زیادی در بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری دارد، تصریح کرد: به بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این استان باید بها داد.
 وی از سرمایه داران و افرادی که تمکن مالی بالایی دارند خواستار سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان شد و به مدیران دستگاه های اجرایی استان تاکید کرد تا نهایت همکاری را با سرمایه گذاران داشته باشند.
محبی مشارکت مردم با مسئولان و بالعکس آن را موجب توسعه بیشتر استان دانست و ادامه داد: باید ظرفیت های نهفته سیستان و بلوچستان برای سرمایه گذاران معرفی شود.
 
سیستان وبلوچستان با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می کند
باقر کرد معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هم در پایان این نشست با بیان اینکه استان با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می کند، گفت: بازیافت آب در روستاها باید مورد توجه قرار گیرد، همچنین چرخه پسماند زباله به دلیل اهمیت بالای زیست محیطی در روستاها در ابعاد کوچک باید مدنظر قرار گیرد.
این مسئول با اشاره به میانگین فاصله روستا در سیستان و بلوچستان که 50 کیلومتر است، افزود: آموزش از راه دور می تواند شاخص آموزشی این استان را ارتقا دهد.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcepx8zwjh87ni.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما