تاریخ انتشار :شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۹
هم‌زمان با فرارسیدن ایام عزاداری حسینی آیین‌های مختلفی در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود که از آن جمله می‌توان به شووی‌خوانی در سیستان و روایتگری مظلومیت امام حسین(ع) توسط علمای اهل سنت و آئین بستن حجله حضرت قاسم(ع) توسط زنان پاکستانی در بلوچستان اشاره کرد.
آداب و رسوم مردم سیستان وبلوچستان در ایام محرم
آداب و رسوم مردم سیستان وبلوچستان در ایام محرم
به گزارش عصرهامون، تقویم ورق خورده است به روزهایی رسیده ایم که حال و هوای محرم در هر کوی و برزنی رنگ و بوی خاص آن منطقه را به خود گرفته است.
در این میان شور حسینی در سیستان وبلوچستان هم مانند سایر استان های دیگر در قالب عزاداری ها نماین است و نوحه خوانی، سینه زنی، زنجیرزنی، شبیه خوانی یا تعزیه خوانی و خواندن زیارت عاشورا از جمله‌ آیین‌های معمول مردم این خطه از میهن اسلامی در ایام محرم به شمار می‌رود.
پخت حلیم و شله زرد، نذر خون، راه رفتن با پای برهنه، گل مالیدن بر سر و پاشیدن کاه بر سر عزاداران از ویژگی‌های عزاداران سیستانی در دهه نخست محرم است و در شهرهای جنوبی این خطه از کشور هم  علاوه بر شیعیان، بسیاری از برادران و خواهران اهل سنت نیز با حفظ حرمت ماه محرم و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حسین بن علی(ع) در آیین‌های ویژه شرکت می‌کنند.  

شوُوی‌خوانی(تعزیه خوانی) در سیستان
منطقه سیستان از مناطق پایه‌گذار هنر تعزیه در کشور محسوب می‌شود و این آﯾﯿﻦ ﺧﺎص و وﯾﮋه در اﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ از شب‌های اول ﻣﺎه محرم آغاز ﻣﯽﺷﻮد.
تعزیه در سیستان به صورت روزشمار اجرا می‌شود به این صورت که شبیه خوانان هر روز ماه محرم را به یکی از یاران امام حسین(ع) اختصاص می‌دهند؛ مثلاً روز چهارم محرم به نام عزاداران حر، روز پنجم به نام فرزندان حضرت زینب(س)، روز ششم تا هشتم به یاد حضرت قاسم و حضرت علی اکبر(ع)، روز نهم به نام حضرت ابوالفضل العباس(ع) و روز دهم به نام و یاد سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) تعزیه برپا می‌شود.
در شووی خوانی منطقه سیستان افراد بر اساس مراتب عرفانی و جایگاه اجتماعی نقش‌های مختلف تعزیه را بر عهده می‌گیرند طوری که نقش امام حسین(ع) متعلق به مومن‌ترین فرد است.
 دلیل زنده و پویا بودن واقعه عاشورا و محرم نقل سینه به سینه آن در بین مردم از طریق تعزیه یا شووی خوانی بوده است.  

خیمه سوزان
ظهر عاشورا آیین "خیمه سوزان" نیز با حضور عزاداران و سوگواران حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) در شهرهای مختلف منطقه سیستان برگزار می‌شود. در آیین خیمه سوزان، تعزیه حادثه عاشورا به یاد مظلومیت و غربت سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و 72 یار باوفایش به اجرا در می‌آید و عزاداران در سوگ این حادثه عظیم اشک ماتم می‌ریزند.
در این مراسم به یاد آتش گرفتن خیمه‌های سید و سالار شهیدان در حادثه عاشورا، آیین خیمه سوزان اجرا می‌شود و خیمه‌هایی به صورت نمادین به آتش کشیده می‌شود تا اوج مظلومیت اهل بیت(ع) به نمایش درآید.
 
آئین و مراسمات محرم به روایت علمای اهل سنت
مردم اهل سنت این خطه از کشور در احترام به ماه محرم و ایام شهادت حضرت حسین (ع)همانند شیعیان از برگزاری مراسم ازدواج و جشن های شادی خودداری می کنند و با آغاز اولین روز از ماه محرم امامان جمعه، پیش نمازان مساجد و مولوی های اهل تسنن با سخنرانی در مساجد و محافل مذهبی، مردم را از اهمیت این ماه آگاه می سازند و با روایت احادیث مختلف سعی دارند مظلومیت امام حسین (ع) و نقش وی در اسلام و همچنین عظمت این ماه پر برکت را به نمازگزاران منتقل کنند.
اکثر مردمان بلوچستان و برادران و خواهران اهل تسنن روزهای تاسوعا و عاشورا روزه می گیرند؛ آنها بر این باورند که گرفتن روزه در این ایام اجر و ثواب بسیاری دارد.
پخت انواع غذاهای محلی از قبیل حلوا، خورشت و برنج و همچنین پخش شیر و خرما میان خانواده های کم درآمد از دیگر آیین های روزهای تاسوعا و عاشورا در بلوچستان است.
در این میان مردم چابهار با برپایی آیین های نوحه خوانی، تعزیه، روضه خوانی، سخنرانی، سینه زنی و زنجیر زنی همچنان یاد قیام سرور و سالارشهیدان را زنده نگاه داشته اند.
در ظهر عاشورا مردم محلی در بندر مرزی چابهار با آداب و رسوم خاصی با آتش زدن خیمه ها به یاد اسیران کربلا بر سر و سینه می زنند و با حضرت زینب (س) و اسیران همدردی می کنند.
زنان پاکستانی مقیم چابهار نیز در دهه اول محرم با نوحه خوانی و برپایی آیین های ویژه به سوگواری پرداخته و در شب تاسوعا نیز با بستن حجله حضرت قاسم(ع) به عزاداری خاص حضرت قاسم (ع) می پردازند.

 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdciu5azvt1auv2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما