ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> سرعت غیرمجاز مهمترین عامل تصادفات در استانشناسایی47 نقطه حادثه خیز در سیستان و بلوچستان | عصر هامون
تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۲
جاده های غیراستاندارد و کثرت وجود مناطق حادثه خیز در سیستان و بلوچستان در کنار سرقت علائم راهنمایی و رانندگی و تخریب دوربین های نظارتی موجب شده تا هر روزه شاهد بروز یک تصادف خونین در جاده های این استان باشیم.
سرعت غیرمجاز مهمترین عامل تصادفات در استان/شناسایی47 نقطه حادثه خیز در سیستان و بلوچستان
به گزارش عصرهامون؛ به طور کلی بر اساس آمارهای منتشره از سوی منابع رسمی تصادفات جاده ای یکی از مهم ترین دلایل مرگ و میر در جهان و به ویژه در ایران به شمار می رود که همواره سه عامل جاده های غیراستاندارد ، بی کیفیت بودن خودروها و خطاهای انسانی را از عمده دلایل بروز اینگونه حوادث اعلام می کنند که هر کدام در جایگاه خود تاحدودی می توانند کام یک سفر را برای چندین خانواده تلخ کرده و تا سال های سال فرد و یا افرادی از یک خانواده را خانه نشین کند.

در این میان عواملی همچون حرکت با سرعت مطمئنه، تصمیم گیری درست و حتی با استراحت کافی در بسیاری از مواقع می‌توانند از بروز حوادث ناگواری جلوگیری کنند اما نباید مسئله مهمی چون وجود جاده های غیراستاندارد و بی کیفیت بودن خودروها را در بروز چنین حوادث ناگواری نادیده گرفت.

در سیستان و بلوچستان نیز همچون بسیاری از نقاط دیگر کشور این سه عامل اثرگذار سالانه باعث بروز مشکلات بسیاری برای رانندگان می شوند اما جاده های غیر استاندارد این منطقه و کثرت نقاط حادثه خیز موجب شده تا هر روز شاهد وقوع یک تصادف مرگبار در این نقطه از کشورمان باشیم.

امروزه در کشورهای مختلف با اجرای مدلهای متفاوت در نرم افزار سیستم اطلاعات جغرافیایی، سعی در شناسایی مکانهای خطرناک و حادثه خیز شده که این موضوع چندسالی است به صورت جدی در دستور کار برخی نهادها قرار گرفته و حتی برخی نرم افزارهای مرتبط با این حوزه نیز روانه بازار شده که هرکدام به نوبه خود با انتقادات و تمجیداتی روبه رو بوده است.
 
فوت 763نفر در تصادفات جاده ای سیستان و بلوچستان
در همین رابطه غلامرضا باغ شیرین در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون؛ با اشاره به اینکه بر اساس آمارها در هشت ماهه اخیر وضعیت مطلوبی نداشتیم، اظهار کرد: در هشت ماهه نخست سال جاری 643نفر به دلیل تصادفات جاده ای فوت کرده و هزاران نفر نیز مجروح شدند که این تازه بدون آمارهای خسارات مالی و دیگر مشکلات غیرمستقیم مرتبط با تصادفات جاده ای است.

وی افزود: نزدیک به 30درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ما شاهد افزایش تصادفات منجر به فوت بوده ایم به نوعی باید بگوییم اقدامات دستگاه های مربوطه به هیچ عنوان بدون همکاری مردم اثرگذار نخواهد بود.

سرپرست اداره پیشگیری های امنیتی و انتظامی دادگستری کل استان سیستان و بلوچستان با بیان این مطلب که کنترل انسانی جاده ها غیر ممکن است، بیان کرد: ما چیزی در حدود 20هزار کیلومتر جاده داریم و غیر ممکن است که بتوانیم در همه جاده ها این همه نیروی انسانی برای کنترل به کار ببریم و باید مردم خود همکاری کنند.

وی ادامه داد: برای کاهش آمارهای تصادفات و پیشگیری از این حوادث که زنگ خطر را برای ما به صدا در آورده است باید از ظرفیت مردمی استفاده کنیم و همچنین به دنبال ارتقای آگاهی های عمومی باشیم.

باغ شیرین با تاکید بر اینکه فناوری های نوین می تواند کمک خوبی برای کاهش تصادفات باشد، اذعان کرد: استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و نرم افزارهای خاص ترافیکی، تردد شمارها هوشمند و دیگر سیستم های از این دست نیز می‌تواند کمک خوبی به کاهش تصادفات جاده ای کند.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین عامل تصادفات جاده ای در سیستان و بلوچستان ناشی از سرعت غیرمطمئنه است یعنی چیزی در حدود 25درصد تردد های جاده ای ما به صورت کلی با سرعتی بیشتر از حداکثر مشخص شده می باشد که همین عامل خود موجب بروز تصادفات وحشتناکی در این استان و گاها بروز آتش سوزی در صحنه می شود.

از هر 4راننده استان یکی باسرعت غیرمجاز میراند
سرپرست اداره پیشگیری های امنیتی و انتظامی دادگستری کل استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در سفرهای برون شهری از هر 4خودرو در استان یکی تخلف راهنمایی رانندگی دارد، گفت: همین سرعت بالا موجب می شود تا 31درصد از تصادفات ما منجر به واژگونی خودرو شده و 70درصد از حوادث رانندگی نیز در فاصله صفر تا50کیلومتری شهرها اتفاق میافتد.

وی افزود: همه این آمارها نشان دهنده این حقیقت است که ما در حوزه فرهنگ ترافیکی با مشکل روبه رو بوده و تردد های جاده ای ما وضعیتی نامطلوبی دارد و سیل گسترده پرونده های موجود در دستگاه قضا در ارتباط با اینگونه حوادث نشان دهنده شکاف عمیقی است که ما در موضوع تصادفات جاده ای با آن روبه رو هستیم.

باغ شیرین تاکید کرد: پیشگیری از این موارد نیازمند افزایش ارتقای آگاهی های فردی است که با این هدف سامانه ای تشکیل شد با نام سامانه جامع همپای جاده ای که کاملا دانش بنیان بوده و هدف آن نیز شناسایی نقاط پرتصادف استان است.

شناسایی 47نقطه حادثه خیز در سیستان و بلوچستان
وی بیان کرد: متاسفانه در حوزه نقاط حادثه خیز نیز وضعیت مطلوبی نداریم و دلیل آن نیز طولانی شدن مدت اصلاح و بهسازی این مناطق است بر اساس اخرین پایش انجام شده در استان 27نقطه حادثه خیز در جنوب سیستان و بلوچستان و 20نقطه نیز در شمال استان شناسایی شده است که با توجه به کثرت تصادفات به وقوع پیوسته سهم بیشتری از مرگ و میر جاده ای را به خود اختصاص داده که در صورت توجه به این موضوع میتوانیم جلوی تصادفات منجر به فوت را بگیریم.

این مسئول دستگاه قضا در ادامه به راهکارهای کاهش تصادفات جاده ای در مناطق حادثه خیز، گفت: در قدم اول باید این مناطق آشکار سازی شوند و نصب تابلوها و بنرهای اخطار دهنده است اما متاسفانه تنها در همین هشت ماهه ابتدایی سال جاری بیش از 11میلیارد ریال سرقت تابلوهای راهنمایی و رانندگی را داشتیم که علاوه بر اینکه موجب بروز تصادفات در منطقه می شود بار مالی زیادی بر دستگاه های مربوطه می گذارد.

وی خاطرنشان کرد: سامانه همپای جاده ای  همه نقاط پرتصادف کشور را شناسایی کرده و برای مدیریت این نقاط دیگر نیاز به نصب تابلو نیست تنها با نصب این اپلیکیشن به همگام نزدیکی به خطر با نمایش فاصله تا نقطه حادثه خیز و هشداری صوتی به راننده اخطار می دهد.

باغ شیرین ادامه داد: نمایش نقشه ماهواره ای، مکان یابی، مشاهده موقعیت فرد، نمایش حرکت و نمایش ترافیک انلاین از امکانات این نرم افزار است که کمک زیادی به رانندگان و مسئولین می کند تا شاهد کاهش تصادفات جاده ای باشیم.

وی با تاکید بر اینکه نصب این نرم افزار برای هر راننده ای لازم است، تصریح کرد: نرم افزار همپای جاده برای گوشی های هوشمند قابل دانلود بوده و با توجه به نزدیکی به سفرهای نوروزی نصب آن برای هر راننده ای لازم است تا از امکانات آن بهرهمند شود و شاهد استفاده حداکثری همه شهروندان از این سامانه باشیم.

سرپرست اداره پیشگیری های امنیتی و انتظامی دادگستری کل استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بسیاری از دوربین های جاده ای در استان یا به سرقت رفته و یا تخریب شده که با هدف برنامه ریزی درست برای جلوگیری از اینگونه اقدامات خرابکارانه کارگروهی تشکیل شده و در حال حاضر جانمایی دوربین ها به گونه ای انجام شده که عوامل انتظامی بتوانند از این دوربین ها صیانت کنند.

وی اذعان کرد: 11سامانه در جنوب استان و 18 سامانه ثبت تخلفات رانندگی را به زودی وارد شبکه خواهیم کرد که مشکلات موجود را از میان برخواهد داشت و با توجه به جانمایی آن دیگر شاهد تخریب آن نخواهیم بود.
 

انتهای پیام/
 
https://www.asrehamoon.ir/vdchqqnzz23nvkd.tft2.html
منبع : عصرهامون
نام شما
آدرس ايميل شما