تاریخ انتشار :شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۳
هنوز تابستان نیامده عطش در جنوب شرق بیداد می کند؛

قطعی آب در زاهدان ادامه دارد/مردم صرفه جویی کنند

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان و شروع موج گرما در سیستان و بلوچستان، نیاز به آب بیش از هر زمان دیگری احساس می شود اما در برخی محلات زاهدان، شهروندان مجبور هستند ساعت ها قطعی آب و افت فشار را تحمل کرده و با مشکلات ناشی از نبود آب رویه رو باشند.
قطعی آب در زاهدان ادامه دارد/مردم صرفه جویی کنند
به گزارش عصرهامون، آب همواره به عنوان مایع حیات شناخته شده و از اصلی ترین نیازهای بشر برای زندگی به شمار می رود، اهمیت آب تاجایی است که حتی نمی توان عدم دسترسی چند ساعته به آن را تصور کرد اما این روزها مردم شهر زاهدان در حالی که روزهای آغازین ماه مبارک رمضان را سپری کرده و هنوز در نیمه بهار هستیم با قطعی مکرر آب مواجه شده اند که مشکلات فراوانی برای شهروندان این کلان شهر ایجاد کرده است.

معضل بی آبی و یا افت غیرقابل تحمل فشار آب دیگر امان ساکنین مناطق مختلف زاهدان را بریده است،  در چند روزی گذشته برخی شهروندان زاهدانی طی تماسهایی با پایگاه خبری عصرهامون خواستار پیگیری مشکلات ناشی از قطعی آب و افت فشار در برخی مناطق این شهر شدند، به گفته این افراد بسیاری از مناطق شهر با قطعی آب و یا افت فشار مواجه هستند، در این میان نکته ای که بسیاری از شهروندان زاهدانی از آن گلایه مند هستند این است که این قطعی آب به هیچ عنوان به آنها از قبل اطلاع رسانی نمی شود و به یکباره آب برای چندی ساعت و حتی چند شبانه روز قطع می شود و از سوی دیگر بسیاری از آنها از نحوه پاسخگویی سامانه آب و فاضلاب شهری زاهدان (۱۲۲) ناراضی هستند.



هیچ کس پاسخگوی مشکلات مردم نیست
در همین رابطه یکی از بانوان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با گلایه از قطعی مکرر آب در خیابان مزاری این شهر، گفت: بیش از یک هفته است که بین ساعات 1 ظهر تا 9 شب و گاهی نیز از 6 غروب تا نماز صبح آب خیابان مزاری به طور کامل قطع می شود.

وی افزود: وقتی پای درد و دل دوستان و آشنایان می نشینیم همه از افت فشار گلایه دارند اما ما حتی به یک آب باریکه نیز راضی هستیم اما در این ساعات ذکر شده به طور کلی از این نعمت بی بهره هستیم.

سارا سالارپور با تاکید بر اینکه بارها برای پیگیری مشکل قطعی آب با سامانه آب و فاضلاب شهری زاهدان تماس گرفته است، بیان کرد: با وجود پیگیری های مکرر تلفنی و حضور تاکنون هیچ مسئولی به این مشکل رسیدگی نکرده و در این روزهای گرم سال مردم این منطقه باید با بی آبی بسازند و در ماه مبارک رمضان از نعمت آب بی بهره باشند.



هنوز تابستان نیامده عطش در زاهدان بیداد می کند
یکی دیگر از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، اذعان کرد: موضوع قطعی آب در کلانشهر زاهدان چیزی نیست که مربوط به یکی دو روز اخیر باشد همواره ساکنین این شهر با مشکلات این چنینی روبه رو هستند و دیگر عادت کرده اند هیچ مسئولی پاسخگوی مشکلاتشان نباشد.

وی ادامه داد: به طور کلی در منطقه دانش، مجتمع های آب و فاضلاب، گل ها و گواتام  آب وجود ندارد و ساکنین این مناطق از شهر هر روز از یک ساعت مانده به اذان مغرب تا 11شب باید قطعی آب را تحمل کنند.

اربابی با اظهار نگرانی از ادامه دار شدن قطعی آب در مناطق مختلف شهر زاهدان، خاطرنشان کرد: هنوز در نیمه فصل بهار هستیم که با این مشکلات مواجه شده ایم بی تردید اگر مسئولین بخواهند با این روند آب مورد نیاز شهروندان را تامین کنند در ادامه فصل بهار و تابستان خدا باید به ما رحم کند.

وی تصریح کرد: قطع شدن آب درست در ساعاتی که مردم برای افطار و تهیه شام و سحری بیشترین نیاز به آب را دارند واقعاً جای تاسف دارد انگار نمی‌دانند مردم روزه دار با چه مشکلاتی روبه رو می شوند.



تمامی حاشیه شهر زاهدان با قطعی آب مواجه است
یکی از ساکنین منطقه مهرشهر زاهدان نیز در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، گفت: انگار مهرشهر جزء شهر زاهدان نیست که هیچ کس به مشکلات آن رسیدگی نمی کند درست است که این منطقه در محدوده شهری محسوب نمی شود اما مسئولین باید اندکی به فکر مشکلات آنان نیز باشند.

وی افزود: قطعی مکرر آب در این منطقه در کنار سیل دیگر مشکلات ساکنین مهرشهر موجب شده تا زندگی برای مردم این نقطه از شهر سخت شود.

مهدی جهانتیغی با اشاره به اینکه مشکل بی آبی تنها برای مهرشهر نیست، بیان کرد: منطقه بابایان در شمال شهر، مهرشهر در شرق، بزرگمهر و دانشجو در جنوب و غرب شهر زاهدان از یک ساعت پیش از افطار تا طلوع خورشید به طور کامل آب نداشته و در طول روز نیز با مشکلات بسیار زیادی در کاهش فشار مواجه هستند.
 
مسئولین باید به دنبال راه حل مشکل بی آبی باشند
یکی دیگر از ساکنین خیابان مصطفی خمینی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با اشاره به اینکه مشکل قطعی آب در زاهدان منطقه ای است، گفت: یکی از نکات عجیب در شهر زاهدان همین قطعی منطقه ای آب می باشد به گونه ای که ساکنین برخی مناطق هیچ گاه دچار بی آبی نمی شوند و در نقطه مقابل برخی مردم در محلات دیگر شهر همواره با این مشکل روبه رو هستند.

وی افزود: این موضوع برروی سلامتی و اعصاب و روان ما هم تاثیر گذاشته است زیرا با توجه به اینکه اکثر مردم زاهدان از کولرهای آبی برای سرمایش خود استفاده می کنند وقتی آب قطع باشد عملا کولرها هم از کار افتاده و بازبان روزه باید گرمای این روزها را تحمل کرد.

نادر شهرکی با طرح این سوال که واقعاً با زبان روزه چگونه می توان در این گرمای طاقت فرسا ساعت ها قطعی آب را تحمل کرد، خاطرنشان کرد: متاسفانه من و همسایگان در یک آپارتمان 14 واحدی زندگی می کنیم و به طور کلی در بهترین حالت در طول شبانه روز تنها ۸ ساعت از نعمت آب بهره مند هستیم آن هم بین ساعت ۵ صبح تا ۱۲ ظهر که واقعاً ساعت مناسبی حتی برای ذخیره سازی آب نیست و نمی توان از آن استفاده کرد.

وی با گلایه از مشکلات بیشمار موجود در زاهدان، تصریح کرد: ظاهرا در صف ایستادن و پرداخت هزینه های اضافی برای آب آشامیدنی، گاز، نفت، قند، شکر، روغن، برنج و بسیاری دیگر برای ما زاهدانی ها کافی نیست و حالا باید با مشکل آب حتی برای مصارف بهداشتی خود هم مواجه باشیم و با زبان روزه به دنبال آب بگردیم.
 


شهروندان صرفه جویی آب را جدی بگیرند
اتابک جعفری در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی برای تامین آب وجود ندارد، گفت: در انتقال آب تا ابتدای شهر زاهدان هیچ مشکلی نداریم و با مشکل کمبود آب هم مواجه نیستیم.

مدیرعامل آب منطقه ای سیستان و بلوچستان افزود: با وجود اینکه ما همواره با مشکلات خشکسالی و کم آبی مواجه هستیم و مردم باید صرفه جویی را در دستور کار خود قرار دهند اما تاجایی که وظیفه ما ایجاب می کند آب را بدون مشکل به زاهدان می رسانیم.
 
صرفه جویی تنها راه برون رفت از مشکلات آبی است
در همین رابطه مدیر روابط عمومی اداره آب و فاضلاب زاهدان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با تائید وجود مشکل قطعی و افت فشار آب در برخی مناطق شهر، گفت: به طور کلی ما کمبود آب شیرین نسبت به جمعیت شهری زاهدان را داریم و نباید این موضوع را انکار کرد که مصرف زیاد شهروندان و عدم صرفه جویی برخی افراد موجب قطع آب در نقاطی از شبکه می شود.

وی افزود: به طور کلی در تابستان و بهار به دلیل گرمای هوا و استفاده شهروندان از کولرهای آبی با مشکلاتی از این دست روبه رو هستیم اما این همیشگی نیست و ممکن است در بخشی از شهر در ساعت پیک مصرف به دلیل استفاده زیاد شاهد افت فشار باشیم.

سلیمانی با اشاره به اینکه با راه اندازی خط دوم آب زاهدان زابل دیگر مشکلی برای تامین آب شرب نخواهیم داشت، بیان کرد: به طور کلی لوله کشی خط یک آب زاهدان تنها ظرفیت خاصی دارد و نمی توان انتظار داشت بیش از مقدار از گنجایش لوله ها از آن منتقل شود و باید هرچه زودتر خط دوم راه اندازی شود تا پاسخگوی رشد چشمگیر جمعیت زاهدان باشد.

وی ادامه داد: کیفیت آب شرب زاهدان یکی از بهترین آب های موجود در ایران است چراکه به طور مستقیم از آب برف و بارندگی تامین شده و دارای املاح کمی است.

سلیمانی با درخواست از شهروندان زاهدانی برای رعایت مصرف اندازه و صرفه جویی در آب، تصریح کرد: نباید این نعمت ارزنده را به راحتی مصرف کرده و آب شرب را برای مصارفی چون شست و شوی ماشین و آبیاری درختان استفاده کنیم.
 

انتهای پیام/
 
 
 
 
https://www.asrehamoon.ir/vdciwzazvt1azw2.cbct.html
منبع : عصرهامون
نام شما
آدرس ايميل شما