تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۸
موزه سفال«کلپورگان» در سیستان و بلوچستان تنها موزه سفال زنده جهان است که حیات هفت هزار ساله را تداوم بخشیده و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.
جادوی آب و خاک با دستان زنان بلوچ/ سفالگری، هنری به قدمت تاریخ  ایران در کلپورگان
به گزارش عصرهامون، سفالگری هنری گره خورده با سرشت انسان که همچون سایر هنرهای دستی پراهمیت بوده و اغلب مردمان به آن مشغول می باشند. در این میان اما پر آوازه ترین مکان برای این هنر روستای کلپورگان در نقطه صفر مرزی و در نزدیکی شهر سراوان است روستایی که خورشید به هنگام طلوع، اولین گرمایش خود را به خاک آن جا می‌دهد تا در دست زنان ورز بیاید و به یادمان بیاورد که این امانت هفت هزار ساله همچنان در این خطه از کشور زنده است و نفس می کشد.

کلپورگان اولین روستا در آسیا و اقیانوسیه است که بر اساس ویژگی سفالش در سال 96 ثبت جهانی شد. این سفالینه‌های ارزشمند و زیبا که بدون بهره گیری از ابزارهای نوین و تنها به دست زنان هنرمند روستایی ساخته می‌شود راه طولانی را برای جهانی شدن سپری کردند و امروز حرف های زیادی برای گفتن و معرفی دارند به گونه ای که همه ساله گردشگران زیادی برای بازدید از تنها موزه زنده دنیا راهی سیستان وبلوچستان شده و از این روستا دیدن می کنند.

سفالگری در کلپورگان ویژگی های خاصی دارد که آن را در دنیا متمایز کرده اول آن که تمام مراحل ساخت توسط زنان انجام شده و نکته جالب تر اینکه به هیچ عنوان از چرخ سفالگری استفاده نمی شود و تمام مراحل ساخت آن به شیوه کاملا سنتی و با دست انجام می شود، در کلپورگان سفال ها لعاب ندارند و نقوش حک شده بر آنها برگرفته از نقوش طرح های باستانی ایران است.
 
فقط لازم است تکه‌ای چوب، چند سنگ و گِل سفال‌گری به دست هنرمند زنان روستا داد وآن گاه کاسه، ست چای‌خوری، پارچ آب، لیوان و حتی جای قندان و اسفند دود کن و دیگر آثاری که با دستانشان خلق کرده و برآن نقوش طبعیت را حک می کنند را به نظاره نشست.

خاک مناسب برای اینکار اما از معدن خاک رسی که در سه کیلومتری کارگاه وجود دارد تامین و پس از خیس شدن به رنگ خاکستری مایل به سبز زیتونی درمی آید.
 

فعالیت 200 سفالگر در 50 کارگاه خانگی در "کلپورگان"
ندرت زهی، رئیس میراث فرهنگی و گردشگری، صنایع دستی شهرستان سراوان در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه 50 کارگاه خانگی در عرصه سفال کلپورگان مشغول به فعالیت هستند، گفت: در این عرصه زمینه اشتغال برای 200 نفر از زنان روستا مهیا شده که از این تعداد 28 نفر تاکنون تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته و مابقی افراد نیز در صورتی که سهمیه اختصاص یابد بیمه خواهند شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر سایت فروش محصولات سفال این منطقه به سه زبان درسال های گذشته راه اندازی شده وصنعتگران از این طریق اقدام به فروش محصولات سفال به بازارهای دخلی و خارجی می کنند.

این مقام مسئول یکی دیگر از راه های فروش سفال را شرکت صنعتگران در نمایشگاه های بین المللی و داخلی عنوان کرد و افزود: مقرر شده تا فروشگاه صنایع دستی واقع در خیابان امام خمینی (ره) این شهرستان از طریق مناقصه به صنعتگران برای بازاریابی و فروش محصولاتشان اختصاص یابد.

ندرت زهی در تکمیل مطلب فوق برای انتقال این هنر باستانی به نسل های آینده تصریح کرد: تاکنون دو دوره آموزش سفال در سراوان برگزار شده و در سال گذشته نیز طی تفاهم نامه ای با اداره آموزش وپرورش و اداره زندان قرار بر آن شد تا سفال گری در بین دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه وهمچنین برای زندانیان برگزار و آموزش های لازم جهت یادگیری به افراد ارائه شود.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری، صنایع دستی شهرستان سراوان خاطر نشان کرد: هم اکنون در حال احداث بازارچه صنایع دستی سفال در کارگاه هستیم که تقریبا رشد فیزیکی ۸۰درصدی داشته است.

خرید این سوغات باستانی متنوع علاوه بر کمک به حفظ این هنر و هنرمندان می تواند خانه هر ایرانی را به هویت تاریخ با عظمت کشورمان مزین کند.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcfx1dyjw6dyma.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما