> عصر هامون - "تنگ نالک" نماد استکبار ستیزی قوم بلوچ در خاش/ 330 سرباز متجاوز انگلیسی با خاک یکسان شدند - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برگی از تاریخ استعمارستیزی در سیستان و بلوچستان؛

"تنگ نالک" نماد استکبار ستیزی قوم بلوچ در خاش/ 330 سرباز متجاوز انگلیسی با خاک یکسان شدند

9 تير 1399 ساعت 9:58

" تنگ نالک" نام یک دره در بخش مرکزی شهرستان خاش است که قوم بلوچ با غیرت و جان فشانی در مقابل ایادی استکبار ایستادگی کرده و330 نفر از سربازان متجاوز انگلیسی را با خاک یکسان کردند.


به گزارش عصرهامون، تاریخ معاصر ایران اسلامی سندی گویا بر توطئه ها، اقدامات خصمانه و دخالت های آمریکا می باشد که نگاهی گذرا به فهرست جنایات این شیطان بزرگ و ایادی آن در سیستان و بلوچستان کافی است تا خوی استکباری این کشور را به نمایش گذاشته و نقاب فریب از چهره آن کنار زدند.

حادثه تاسوکی، انفجار بمب در مسجد امام علی(ع) و مسجد جامع زاهدان، تله انفجاری در منطقه نیکشهر، انفجار یک خودروی حامل بمب در مسیر اتوبوس حامل نیروهای سپاه پاسداران، ربودن مرزبانان ایرانی، ترور مهدی توکلی روحانی شیعه‎ شهرستان خاش، حمله انتحاری به پاسگاه مرزی سراوان، حادثه تاسوعای چابهار و ... تنها بخشی از جنایات آمریکا و ایادی آن در سیستان وبلوچستان به شمار می روند.

در این میان " تنگ نالک" که در بخش مرکزی این شهرستان واقع شده نماد و الگوی برجسته مبارزه قوم بیدار دل، هوشیار و با بصیرت بلوچ با سلطه طلبان و سلطه گران است‌ که امروز پس از گذشت  143 سال، سندی تاریخی از ایثار و فداکاری و وطن‌پرستی مردمان منطقه و سرمشق نسل جوان در پاسداری از میهن و دارای جایگاه مقدسی برای اهالی خاش است‌.

اگر چه سالها از ماجرای نبرد گورستانی، جنگ گشت و حماسه نالک می گذرد، حماسه ای که در آن استعمار پیر انگلیس به بدترین شکل ممکن در مقابل مردم سیستان وبلوچستان به ویژه مردم بومی منطقه و نیاکان استکبار ستیز خاش شکست خورد و به دشمنان ای درس را داد که وحدت شیعه و سنی را هیچ عاملی خدشه دار نمی کند و نمی گذارند که یک وجب از این خاک به دست بیگانگان برسد.

در سیستان وبلوچستان مسئله شیعه و سنی وجود ندارد

حاج حسین اسماعیلی یکی از بزرگان طایفه شه بخش چندی پیش در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه برای ناموس و خاک کشور جان خود را نثار می کنیم، گفت: در سالهای متمادی زمانی که حکومت مرکزی هیچگونه قدرتی نداشت طوایف سیستان و بلوچستان در مقابل استکبار جهانی و ابر قدرت وقت انگلیس قد علم کردند و توانستند با ذلت تمام انگلیسی ها را از خاک ایران بیرون کنند.

وی با تاکید بر این مطلب که در سیستان وبلوچستان فرقی بین شیعه وسنی نیست، افزود:  بلوچ تحمل نمی کند بیگانه ای به خاک بزرگ ایران تجاوز کند لذا هر کجا احساس خطر کرد در هر نقطه ای از کشور خود را فدا می کند تا بیگانه ای به امور این مملکت دخالت نکند.

وی با بیان این مطلب که علما پرچم داران وحدت هستند، ادامه داد: در سیستان وبلوچستان مسئله شیعه و سنی وجود ندارد و این قوم در طول تاریخ نشان دادند هیچگاه اجازه نمی دهند ذره ای از خاک ایران به دست دشمنان بیفتد.
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 126404

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/report/126404/تنگ-نالک-نماد-استکبار-ستیزی-قوم-بلوچ-خاش-330-سرباز-متجاوز-انگلیسی-خاک-یکسان-شدند

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir