کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جاده هایی که در انتظار تزریق بودجه مرگ می آفرینند؛

سهم 2 درصدی پهناورترین استان کشور از بزرگراه/ وقتی کمبود اعتبارسد راه توسعه سیستان وبلوچستان می شود

1 شهريور 1399 ساعت 9:49

به گفته مسئولان، سیستان و بلوچستان هزار و صد کیلومتر بزرگراه نیاز دارد و برای افزایش آن هشت هزار و پانصد میلیارد تومان پول لازم بوده که مهمترین مشکل برای احداث بزرگراه کمبود اعتبار است.


به گزارش عصرهامون سیستان و بلوچستان اگرچه نام پهناورترین استان را یدک می کشد، اما سهم آن از بزرگراه های کشور کمتر از 2 درصد است، این در حالی است که در برخی از محورهای مواصلاتی استان حجم ترددها بسیار زیاد است و نبود بزرگراه در این محورها حوادث بسیار تلخی را رقم می زند.

در این میان راه دسترسی مناسب از مهم ترین شاخص های توسعه هر سرزمینی محسوب می شود که در سیستان و بلوچستان این شاخص با بسیار کمرنگ بوده و از این حیث توسعه استان را با محدودیت رو به رو کرده است.

برای استفاده از سرمایه گذاری های خصوصی، تامین مواد اولیه، کاهش تصادفات و حوادث جاده ای و قرار گرفتن سیستان و بلوچستان در شاهراه تجارت توسعه بزرگراه های استان در اولویت قرار دارد.

سهم سیستان و بلوچستان از بزرگراه کمتر از 2 درصد

در خبری که 10 خرداد ماه 99 در برخی از رسانه ها منتشر شد عطااله اکبری مدیرکل راه و شهرسازی شمال سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان با ۱۱درصد وسعت کشور، کمتر از دو درصد بزرگراه‌های کشور را دارد، در حال حاضر با ۳۲۰کیلومتر بزرگراه کمترین بزرگراه کشور را داریم و سهم ما از بزرگراه های کشور یک و شش دهم درصد است.

به گفته این مقام مسئول، نیاز استان هزار و صد کیلومتر بزرگراه بوده و مهمترین مشکل برای احداث بزرگراه کمبود اعتبار است چون هر کیلومتر بزرگ راه پنج میلیارد تومان هزینه می برد و با تخصیص اعتبارات لازم در سال جاری ۸۰تا۱۰۰ کیلومتر بزرگراه خواهیم ساخت.

4 پروژه بزرگراهی استان در انتظار اعتبار

مهدی پارسی، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در این خصوص به خبرنگار ما بیان کرد: علاوه بر بزرگراه زاهدان- زابل پروژه های دیگر بزرگراهی در حوزه این اداره کل شامل زاهدان- میرجاوه- بم، زاهدان -بیرجند و زاهدان- خاش هستند که تمام این پروژه‌ها امسال فعال و در حال کار است.

وی اظهار کرد: ​بزرگراه زابل- زاهدان ۲۰۰ کیلومتر طول دارد که ۱۰۸ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده است و تقریباً ۵۴ درصد پروژه را شامل می شود و پیمانکار پروژه در حال کار است.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان تصریح کرد  :تاکنون نزدیک به ۵۴ کیلومتر از پروژه زاهدان- میرجاوه- بم به بهره برداری رسیده و تا پایان سال هم انتظار داریم 100 کیلومتر از این پروژه، از زاهدان تا نصرت آباد بهره برداری شود.

به گفته این مقام مسئول، برای بزرگراه زاهدان- میرجاوه- بم ۳۰۰ کیلومتر در حوزه اداره راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان است و با توجه به این که این پروژه بین دو استان است اعتبار آن باید ابلاغ شود که به احتمال زیاد 28 میلیارد تومان خواهد بود.

وی ادامه داد: البته در طول سال اعتبارات از محل های دیگر هم ابلاغ می‌شود و این رقم تغییر می یابد و آنچه که تاکنون ابلاغ شده ۲۸ میلیارد تومان است.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت :بزرگراه زاهدان- خاش هم دو قطعه دارد که هر کدام به طول ۴۵ کیلومتر در دست اجراست که بخشی از قطعه یک تا آخر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

پارسی بیان کرد: انجام این پروژه به تناسب اعتباری ربط دارد که مشخص نیست چه میزان اعتبار ابلاغ و تخصیص می‌شود ولی قطعاً بخشی از آن تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد، بیشترین درگیری تمام پروژه های عمرانی استان با میزان اعتباری است که تخصیص داده می شود.

فاصله چشمگیر بودجه استانی با نیازمندی ها/ بزرگراه ها در اولویت پروژه های استان

منصور بیجار، معاون استاندار با بیان این که 2 درصد تصادفات استان مربوط به خودروهای سنگین است، افزود: عامل انسانی دلیل 95 درصد تصادفات جاده ای سیستان و بلوچستان است، سه درصد آن نیز خودرویی و 2 درصد جاده ای است که برای رفع این مشکل به توسعه بزرگراه ها توجه شده و در 6 ماه 98 حدود 40 کیلومتر بزرگراه به استان اضافه شد.

وی با تاکید بر این که امسال برنامه داریم با پیگیری های انجام شده در همه حوزه ها و کریدورهای مختلف تحولات خوبی رقم بخورد، ادامه داد: بزرگراه ها در اولویت اول پروژه های استان قرار گرفته و پیگیری های خوبی در این رابطه انجام شده است. 

وی اذعان کرد: اعتبار استانی ما در سال گذشته 2 هزار و 41 میلیارد تومان بود که در جدول استانی اعلام شد سیستان و بلوچستان از این منظر رتبه دوم را دارد، اما استان برای افزایش بزرگراه ها هشت هزار و پانصد میلیارد تومان پول نیاز دارد که رقم بودجه استانی کمتر از یک درصد مجموع نیازمندی های سیستان و بلوچستان در حوزه های آب، آموزش و راه است.

نبود راه دسترسی فرصت های سرمایه گذاری را از بین برد

مهرداد عرب اول، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان هم در این خصوص به خبرنگار ما گفت: مطالعات آمایش سرزمین پیشران های توسعه سیستان و بلوچستان را در چهار فصل آب، انرژی، راه و عمران شهری و روستایی تعریف کرده، اگر این ۴ بخش را بتوان چند سال مدیریت کرد به طور قطع بر سایر فصول و بخش ها تاثیر گذاری خواهد گذاشت، چراکه فرصت های سرمایه گذاری زیادی به دلیل نبود راه دسترسی از دست رفته است.
 
وی عنوان کرد: در همین خصوص سرمایه‌گذاری در منطقه گوردیم کنارک قصد داشت گلخانه‌ای عظیمی را راه اندازی کند اما راه دسترسی نبود، در حالی که سرمایه گذار حتی یک ریال تسهیلات هم نیاز نداشت و همه هزینه ها را از منابع خودش تامین می کرد که اگر راه برای وی مهیا می شد، به طور قطع سرمایه گذاری در بخش کشاورزی انجام واشتغال ایجاد می شد ارزش افزوده زیادی را برای استان به همراه داشت.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به این مهم اعتبارات در حوزه راه نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد و در بخش آب بالغ بر ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته، در دیگر پیشران‌های توسعه نیز شرایط همین گونه بوده است، بنابراین از این مطالعات استفاده کردیم و معتقد هم هستیم که تا هر زمانی که ما باشیم و کسانی که بعد از ما خواهند آمد، این مطالعات به عنوان نصب العین در برنامه‌ریزی‌های فرابخشی و حتی منطقه‌ای استفاده کنند به طور قطع نتایج خوبی را برای استان به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/
 


کد مطلب: 128953

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/report/128953/سهم-2-درصدی-پهناورترین-استان-کشور-بزرگراه-وقتی-کمبود-اعتبارسد-راه-توسعه-سیستان-وبلوچستان-می-شود

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir