تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۱۰
با آبگیری بند کمال خان افغانستان و ممانعت از ورود آب به سیستان از سوی این کشور، چالش های زیادی در این خطه به وجود آمده است که از جمله می توان به بیکار شدن سه هزار و پانصد صیاد سیستانی اشاره کرد.
بیکاری ۳۵۰۰ صیاد سیستانی، ارمغان انفعال در دیپلماسی است/ سکوت؛ پاسخ وزارت امور خارجه ایران در مقابل اقدامات افغانستان
به گزارش عصرهامون، نوروز امسال و در بحبوحه جشن آغاز سال نو، سخنرانی رئیس جمهور افغانستان در مراسم افتتاح بند کمال خان شیرینی عید را به ساکنان دیار رستم تلخ کرد.

این سخنرانی در حالی رقم خورد که امسال بر خلاف سال گذشته رودخانه هیرمند هیچ آوردی در قالب سیلاب برای سرزمین تشنه سیستان نداشت و همین موضوع نگرانی ها را در دل ساکنان سیستان بیش از پیش کرد و پیگیری همه جانبه برای احقاق حقوق کشورمان در تامین حق آبه هیرمند و تالاب هامون بیش از گذشته ضروری شد.

اگرچه رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی خود اعلام کرد؛ به تعهد خود در برابر حق‌آبه ایران متعهد هستیم، اما در ادامه گفت: در صورت تقاضای مازاد از سوی ایران حاضر به تبادل نفت در برابر آب خواهیم بود.

محمداشرف غنی با یادآوری معاهده آب هلمند گفت: این معاهده، معاهده همه مردم افغانستان با ایران است، پس از این افغانستان کلید هلمند را در دست خود دارد و تعهد خود را با ایران اجرا می‌کند، فرستادن آب اضافه‌‌تر از تعهد تنها با مذاکره و گفتگو محقق خواهد شد.

با اظهارات اشرف غنی و با توجه به انفعال دستگاه دیپلماسی کشورمان در سال های اخیر امید مردم سیستان برای احقاق حق آبه هیرمند و تالاب هامون به ناامیدی می رود و نگران آینده بدون آب در این خطه هستند، آنچه که در 20 سال اخیر بارها و بارها تجربه کرده اند.

سیستان از کشاورزی، دامپروری و صیادی روزگار می گذراند، کارخانه و صنعت ندارد و مرز و بازارچه های مرزی آن هم که هم جوار با افغانستان است رونق چندانی ندارد.

همه این موارد معیشت ساکنان این خطه از کشور را با سختی رو به رو کرده است، از جمله می توان به بیکار شدن چند هزار صیاد در سیستان اشاره کرد که با قطع ورود آب به رودخانه هیرمند و تالاب هامون خانه نشین شدند و به سختی روزگار می گذرانند.

صیادانی که روزی خود را از تالاب هامون به دست می آوردند، حالا با بی مهری همسایه شرقی دستشان از روزی کوتاه شده است و با یارانه روزگار می گذرانند.

امسال ۳۵۰۰ صیاد بیکار شدند

عیسی میرانی شاهرودی، مدیرکل آب های داخلی شیلات سیستان و بلوچستان دراین زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: امسال آبی وارد تالاب هامون نشد و به همین دلیل صیادی در منطقه سیستان با معضل رو به رو شده است.

وی بیان کرد: در سال گذشته ۱۳ هزار تن صید از تالاب هامون صورت گرفت و در این زمینه صیادان زیادی مشغول به کار شدند، اما با گذشت حدود 2 ماه از آغاز سال جاری، کماکان صید و صیادی در تالاب هامون صفر است زیرا آبی وجود ندارد.

مدیرکل آب های داخلی شیلات سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با خشک شدن تالاب هامون در سال جاری تقریبا سه هزار و پانصد خانوار صیاد بیکار شدند، زیرا ارتزاق آن ها از طریق صیادی در تالاب هامون سپری می شد.

میرانی شاهرودی بیان کرد: ورود آب به صورت مستمر به تالاب هامون، فرصت اشتغال زیادی برای صیادان به وجود می آورد که امسال معیشت صیادان را با چالش جدی مواجه کرده است.

چالش کاهش شدید آب در چاه نیمه ها

وی افزود: حدود ۵۰۰ تا هزار نفر از این صیادان در حوزه چاه نیمه ها مشغول به صید و صیادی شدند، اما با این وجود هنوز تعداد زیادی از آن ها بیکار هستند.

این مقام مسئول عنوان کرد: مشکل بعدی هم چاه نیمه هاست، به دلیل اینکه امسال آبی از طریق رودخانه هیرمند به آن جا وارد نشده است، چاه نیمه ها هم دچار کاهش شدید آب شده است.

مدیرکل آب های داخلی شیلات سیستان و بلوچستان تصریح کرد: اگر شرایط آبی در چاه نیمه ها بهتر شود، می توان تعدادی از صیادان بیکار را در این حوزه مشغول به کار کرد که متاسفانه تاکنون رودخانه هیرمند آوردی به چاه نیمه ها نداشته است.

اعتراض به عملکرد دستگاه دیپلماسی
 
فداحسین مالکی، نماینده مردم زاهدان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی در جلسه این کمیسیون با وزیر امور خارجه خطاب به وی گفت: چرا اجازه می‌دهید دولت نیم‌بند افغانستان تحت تأثیر عوامل خارجی به ملت ما و قوانین بین‌المللی بی‌حرمتی کند؟
  
رئیس فراکسیون مرز‌نشینان مجلس با اشاره به اقدام اخیر دولت افغانستان در افتتاح سد کمال‌خان و صحبت‌های نسنجیده اشرف غنی رئیس جمهور این کشور، به عملکرد دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه در مقابل این اقدامات غیرقانونی و توهین آمیز اعتراض کرد.
 
مالکی گفت: آقای ظریف مردم از شما گله‌مند هستند که چرا در دیدار با وزیر خارجه افغانستان، هیچ حرفی از حقوق قانونی آن ها به میان نیاوردید؟
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در بازدید اخیر بنده از منطقه سیستان آنچه به وضوح روشن است، این است که وضعیت مردم صبور این خطه روز به روز بدتر می شود و در ماه های آینده با شروع فصل گرما فاجعه‌بار خواهد شد.
 
نماینده مردم زاهدان اضافه کرد: ما از وزیر امور خارجه به جد انتظار داریم در اولین فرصت با وزیر خارجه افغانستان تماس بگیرد و در خصوص حق‌آبه فصلی قانونی و رسمی کشورمان، حقوق قانونی ملت را احیا و استیفا کند و سپس با دیپلماسی فعال و مؤثر ضمن تضمین عملی قوانین بین‌المللی، در پی جبران خسارت‌های وارده به مردم رنجدیده سیستان و بلوچستان برآید.

انتهای پیام/
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcdz50fjyt0s56.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما